Elektronisk kretskort med komponenter och en fråga om överhettningsskyddets placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkomponenter på ett kretskort, som visar motstånd och kondensatorer, frågan är om överhettningsskyddet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön kretskortsundersida med lödkontakter och elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kretskort med elektroniska komponenter, fråga om överhettningsskyddets placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkomponenter på kretskort inklusive kondensatorer och relä, möjligt överhettningsskydd i bildens mitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vilken del är överhättnings skyddet?
 
Någon del som sitter lite närmare/på motorn?
 
Exploderad vy av en motor och dess komponenter, märkta med siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
motorn är bara en del som man ansluter till kretskortet Schematisk illustration av en isärplockad elektronisk apparat med markerad motor och kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl centraldamsugare? Finns separat luftintag för kylning av motorn? Har du gjort rent det filtret och kanalerna därbak in till motorn?
.
Är det inkommande den luft som sugs in genom damsugarslangen? Har du tömt behållaren? Har du tagit loss filtret som sitter EFTER damsugarpåsen? Har du gjort rent bakom damsugarpåsen och motorns kylflänsen?
 
Hej

det är ingen centraldamsugare, Miele s5781. alla filter rengjoda eller bytta, ny påse. inget hjälper
 
Har du även kollat röret och slangen samt golvmunstycket?

Om det skulle vara stopp (eller en förträngning) där så kommer luftflödet att minska och då minskar väl även luftmängden som passer motorn och kyler.

Tycke att min dammsugare sög dåligt men när jag bara använde slangen så var det ok. Det var även en stor skillnad på ljudet med och utan rör och golvmunstycket. Dat satt ett spagetti på tvären mellan rör och golvmunstycket som med tiden byggdes på med hår och damm.
 
Om det inte är dåligt luftflöde så måste överhettningen bero på någonting annat. Det skulle kunna vara:
1) Du dammsuger i din bastu när det är 75 grader
2) Du bor i ett tropiskt land där det är väldigt varmt
3) Det är någonting fel på din maskin

Om vi går vidare med 3) så kan det vara
a) det är fel på komponenten som känner av temperaturen
b) det är fel på motorn eller annat som gör att maskinen förbrukar mer ström och därmed blir varmare

a) är svårt att testa men b) skulle du kunna testa

OBS! Du bara ska gå vidare med den om du är säker på att du kan göra det utan risk för skada!

Om du mäter strömmen (ampere) som maskinen förbrukar när du dammsuger så skulle du kunna se om den drar mer ström än den ska. Om din maskin har en effekt på 1200 W så ska den dra drygt 5 ampere (1200/230).

Skulle den dra 8 ampere så blir effekten och därmed värmen den alstrar 1840 W

Att det skulle vara fel på maskinen på ovanstående sätt är rätt otroligt men om du uttömt alla andra alternativ så kanske ...

Anekdotvarning
Hade en router som inte fungerade. Lämnade in den två gånger men fick tillbaka den med svaret "den fungerar visst". Tog då och mätte spänningen på den externa trafon (typ en mobilladdare) som hörde till. Spänningen var för låg. Gick tillbaka en tredje gång och krävde att de skulle testa med den trafon, och då fungerade det inte. De hade testat de två första gångerna med sin egen strömkälla.
 
jag har testat det mesta även utan slang, till sist fick jag köpa nytt kretskort kostade 3000 men nu funkar den perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.