...hur vanligt förekommande är det nuförtiden. Och är det dyrt?

Jag sluter mig till (utan att egentligen ha en aning) att det är kostsamt och komplicerat med fasadtegel ända upp i gavelspets - eftersom man från 50/60-talet och framåt nästan enbart ser de j-kla träpanelerna vid gavelspetsar.

Men det retar mig, om man nu lägger ner en massa pengar på tegel - så ska man ändå behöva måla och underhålla träpaneler - på ett otillgängligt ställe dessutom... :(

Kloka kommentarer och erfarenheter, tack! :)
 
Ja den frågan var intressant... jag tror att det är så här - Tegel var på 60-70-talet populärt men samtidigt kom de monteringsfärdiga husen som skulle vara billiga.
Att mura två gavelspetsar skulle då säkert kosta lika mycket som att mura resten av fasaderna för då behövde man ha en murarställning för gaveln, och det är ju många stenar att hugga för att passa till takfallet.
Jag tror dock att den viktigaste anledningen är, att takkonstruktionen är så "rörlig" i dessa hus, att när man skulle kramla teglet så var takstolen det ända man hade att fästa i.
När det då blåser och rör på sig, riskerar man sprickor i övergången mellan fasad och gavelspets.
Någon annan som ser andra anledningar???
Jag vet inte att någon gör så idag - det är ju som du är inne på vansinnigt att skapa underhållsbehovet i gavelspets där det är svårast att komma åt.
Säkert är det också att de som väljer tegel idag är de som har råd att göra det riktigt - då var det ingen större extra kostnad att få tegel på huset.
 
Tack för ditt svar LyckeKonsult.

Visst är det skumt... men jag ser att många husföretag på sina hemsidor visar den gamla varianten med panel. Åker man igenom nybyggda områden ser man det också förbluffande ofta.

Jag har fått priser mellan 120-150' för att fasadtegla standardhus (rektangulärt enplans). Med det priset ingår naturligtvis inte upp till spets. Frågan är om någon skulle våga sig på en uppskattning av vad extrakostnaden skulle bli. Tror du LyckeKonsult verkligen att man skulle behöva hosta upp 100.000 ytterligare för att få tegel upp i spetsarna? Det låter förskräckligt i så fall. Någon anna med erfarenhet?

Jag VILL INTE ha panel på gavlarna! :'( ;)

Trevlig helg! :)
 
Nej det skulle inte jag heller välja, trägavel, för det är jag som brukar få byta dom ;D
Jag tror faktiskt inte att skillnaden blir så stor som Du tror mellan tegel eller trägavel.
Ställning, ja det vill nog till i båda jobben, och träet är inte gratis. Men att det skulle ha något med fastsättningen av tegel att göra, eller risk med detta, tvivlar jag på. Om det spricker i fasaderna hör detta nog samman med att det finns krypgrund på kåken.
Jag tycker du skall försöka fråga andra murare också, vad gäller priset. 2 vana murare klarar av att mura hus med gavlar på 2 veckor, sen kan du räkna på pengar därifrån. Du säger att huset är rektangulärt enplans, jo men hur stort? 130 kvm= ca 3500 -4000 tegel, räkna sedan med att bruket är lika dyrt som tegeln.

Vad gäller trägavlar, så ger dessa nog lite mer liv åt huset än fullmurat, när det gäller 1 1/2-plans hus.

Mer än 150` tycker jag inte du skall behöva att betala, (inkl. gavlar) om kåken nu inte ligger i centrala Stockholm
 
Lite sent kanske... men här är lite mer input.

Jag håller helt med om att man ska ha teglat hela vägen upp. Vi byggde vårt hus 2003 och valde att tegla upp i nock.

Första budet vi fick från vår murare (på ett Hjältevadshus, Rosen. 38 graders taklutning) var 180 000 för tegling hela vägen. Efter förhandling hamnade vi på 160 Kkr.

Fantastiskt resultat och riktigt nöjda med "helteglat" hus.
 
Jag bor fn i ett tegelhus byggt 1969 med tegel upp till nock. Har bott har sedan 1991. Inga problem hitills. Min granne har oxå tegelhus byggt 1969 som har trä i st f tegel upp i nock. Minst 1 par ggr om året svär han över sina trägavlar som han får måla om med jämna mellanrum. han ångrar att han inte teglade ända upp och tog den merkostnaden när han byggde huset. Mitt råd är således sätt tegel ända upp till nock.
 
Vi har valt att tegla upp i nock och det blir drygt 200000 för ett enplans på 160kvm plus tillbyggt garage om 50kvm. Däremot kan en gavel utan fönster se livlös ut men det gör den också med panel. Det finns ju även massor av olika murförband att välja mellan och hur man vill ha murat runt fönster och takutsprånget osv osv påverkar slutresultatet mycket. Hoppas ni kommer fram till vad ni vill ha till slut.
 
En förklaring till att det inte görs mer kan vara för klena grunder. Till exempel så vet jag att en platta på mark med L-element klarar att bära en våning fasadtegel men inte två.
 
lite sent svar, senast då tråden var aktiv var 2006 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.