Hej,
Jag står i startgroparna på att sätta igång med en Primastar 4,6x1,37 i ett släntberg vilket innebär en del utmaningar

En fundering jag har som jag inte riktigt kan bli klok på är markisolering och ev väggisolering?!

Jag går i följande tankar...
Grundläggningen är ju i mitt fall tämligen ytligt berg, där jag sedan kommer ha ca 1-40cm 0-18 och eller tegelkross samt dränslang i de djupare delarna.
Uppe på detta funderar jag på 30-50mm EPS som täcks med några cm sättsand och sedan bottenduk och pool.

Alternativet skulle väl vara XPS och bottenmatta direkt på antar jag, då misstänker jag att jag skulle kunna skippa sanden?

Väggarna funderar jag egentligen likartat kring, 30mm EPS? Jag kommer ha en altan uppbyggd runt poolen och min erfarenhet sen tidigare är att det blir ett löjligt kallt drag där under...
 
Ingen med några funderingar
 
Jag hade valt XPS minst 50mm tjock. Varför är det olika lösningar beroende på om det är EPS eller XPS? Enda skillnaden är i princip att XPS har mycket högre tryckbärförmåga.
 
Min tanke är egentligen att sanden fördelar trycket ytterligare på just EPS vilket inte behövs på XPS och har egentligen bara sett skillnaden på dem som hur mkt fukt de ev kan tänkas att dra åt sig?
 
JothaR JothaR skrev:
skillnaden på dem som hur mkt fukt de ev kan tänkas att dra åt sig?
EPS drar inte åt sig fukt.

Misstänker att du sett dom idiotiska videor där man grävt ner EPS och XPS i en blötmyr och sen beklagar sig över hur mycket vatten det är i EPS'en... :crysmile:

Så javisst om du ska bygga ditt hus på en blötmyr så gå för all del för den dyrare XPS'en (y)
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
EPS drar inte åt sig fukt.

Så javisst om du ska bygga ditt hus på en blötmyr så gå för all del för den dyrare XPS'en (y)
Det låter fint, lite så resonemanget varit i mitt huvud också
Vad för tryckhållfasthet skulle ni rekommendera på EPS under poolen?
 
Jag skulle alla dagar välja en xps, den är både starkare och har ett högre ånggenomgångsmotstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.