Vi håller på att montera ett epoq kök med clickstommar. Väggskåpen som är 80 cm breda och ska rymma en massa tungt porslin och har glashyllplan och tunga glasdörrar ska bara sitta fast i väggen med ett par skruvar. Skruvarna medföljer inte utan de skaffar man själv. Baksidan på skåpen är av masonit och längst upp på baksidan sitter en ca 10 cm hög "bräda"av spånskiva. Det är genom den man ska skruva fast skåpet i väggen. Jag gissar att skåp med hyllplan och luckor väger ca 15 kg och porslinet som ska ställas där i ca 10-12 kg. Om den lilla biten spånskiva på baksidan suttit fast i skåpet med vinkeljärn eller rejäla skruvar hade jag inte varit orolig men det enda som fäster spånskivebiten i skåpet är 2 smala träpluggar på vardera sida. Totalt 4 stycken. Dessa är mycket smalare än normala träpluggar om ni förstår hur jag menar , dessutom ska de ej limmas. Jag ringde till Elgiganten och frågade om det verkligen ska kunna hålla för den tyngden och då sa de att man fäster väggskåpen i sidan på ett högskåp. Vi har inga högskåp över diskbänken! 2 st 80 cm skåp bredvid varandra bara och inga väggar heller bredvid. Kan ju inte vara ett ovanligt upplägg. Vi gjorde ett epoq kök förra året men då ej clickstommar. Då följde det med en sorts upphängningsjärn som det var förborrat för och plasttäckbrickor som skulle sättas i från insidan. Kändes mycket stabilare. Nån som har väggskåp med klickstommar? Tordes ni lita på konstruktionen?
 
T
Hur har det gått? Har det gått bra att montera och har skåpen hållit för tyngden? Vi är precis på gång att sätta upp Clickskåp.
 
Vi sätter de med fyra skruvar istället för två. Jag har pratat med elgiganten. De säger att om skåpet faller ner för att det går sönder är det deras ansvar . Om det faller ner för att vi satt upp det med för dåliga skruvar eller i för vek vägg är ansvaret vårt. Tycker ändå det är en svag konstruktion.
 
T
Ja, vi har också funderat på det. Vad har ni för material i väggen som ni skruvar i? Vi har 10 mm board. Vi planerar träffa reglerna bakom så mycket som möjligt, men har dessvärre inga kortlingar. Genom att också fästa skåpen i varandra så bör det hålla (tror vi).
 
Vi har plankor i väggarna på ca 22 mm och på den tredje timmer. Vi funderar på att dra i några skruvar upp i taket också eftersom skåpen har krönlist som går ändå upp mot taket.
 
T
Oj, låter som att de då kommer sitta rejält. Epoq bör ha tänkt ut att skåpen ska hålla med en viss belastning och med två skruvar genom den bräda på baksidan som du nämner. Undras hur andra gör som inte har så kraftig vägg att skriva i.
 
Jag tror inte problemet kommer bli att fastsättning i vägg inte håller. Jag är mer orolig för själva skåpet. Porslin är tungt. Jag tycker clickstommarna i underskåpen är lite veka också. Jag är förvånad över att de inte blev garanterat raka i hörnen som de sa. Det skulle ju vara omöjligt att inte få alla vinklar räta. Stommarna är lite svajiga.
 
"Bräda" av spånskiva att fästa i väggen, har köksskåp haft sen det moderna köket dök upp i gissningsvis mitten på 60 talet.
Vinkeln i plåt kom långt senare.
När skåp lossnat, har det handlat om att väggen inte hållit, eller dålig infästning.


40 eller 60 skåp hänger utan problem uppe med 2 bra skruv, men 80 skåp brukar man stätta med 3 el 4 st.
 
Ja , jag är inte orolig för själva brädan på baksidan av skåpet trots att den är gjord av spånskiva. Det jag är skeptisk mot är att spånskivebiten endast sitter fast i skåpsidorna med två små träpluggar.Inte ens normalstora träpluggar.
 
När man slår isär äldre skåp (som kom färdigmonterade) brukar brädan sitta med 2 träplugg per sida, men det brukar vara 8 mm plugg, och jag gissar att det är 8 mm du kallar normal, och dina nu är 6 mm.
 
Nu är det förmodligen redan för sent, men mitt kök kommer om cirka en vecka och jag har samma som du 10mm board,massonit. Jag kommer feina bort borden där överskåpen ska sättas och sätta upp en ordentlig planka där jag fräst bort borden för att vara 100% den kommer dra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.