Hej
har någon hört talas om att det finns sjukdomar på vanlig syren? Har en häck som har varit fantastisk men nu går det ju inte att förneka att någonting har hänt. blommställningarna är minimala och vissa liksom bara hänger, de ser ledsna och matta ut och så finns det väldigt få överhuvudtaget :cry::cry::cry:...
 
  • Syrenhäck med matta och hängande blommställningar på en bakgrund av grönt gräs och ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Syrenblad med en spindel och vissnade blomställningar som ser sjuka ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Syrenkvistar med skrumpna blad och underutvecklade blomställningar mot suddig grönbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
torka? eller frost? Både orsakerna är väl aktuella i vår, nästan över hela landet.
 
Å suck, kanske ändå bättre än någon sjukdom...
 
Mina är precis likadana och det brukar bli så varje år, gamla buskar. Jättetråkigt. Jag googla på sjukdomar och det stämmer bra överens med syrenbakterios. Står din fuktigt? Mina står väldigt torrt, på berg nästan, så jag tycker det är konstigt att mina skulle lida av fukt.... man ska tydligen klippa bort allt som är angripet och bränna det.
 
Såhär ser min ut.
 
  • Grenar med gröna blad, några brunna och vissna, troligen sjukdomsdrabbad växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Solskensbonden skrev:
Såhär ser min ut.
Ja, exakt som min:cry:
 
S Solskensbonden skrev:
Mina är precis likadana och det brukar bli så varje år, gamla buskar. Jättetråkigt. Jag googla på sjukdomar och det stämmer bra överens med syrenbakterios. Står din fuktigt? Mina står väldigt torrt, på berg nästan, så jag tycker det är konstigt att mina skulle lida av fukt.... man ska tydligen klippa bort allt som är angripet och bränna det.
Det var en gammal häck när jag flyttade in. 5meter hög helt kal, förutom på toppen. Föryngrade den för kanske 5 år sedan. Sen var den jättefin. För 2 eller 3 år sedan fullt med blommor. Jag minns att jag gjorde saft. Jag hade plockat massor men det märktes knappt. Jag tror inte den står särskilt fuktigt. Tror mer på frost. Grannens häck som gränsar mot mig från andra sidan står fritt och luftigt och i en sluttning så vatten rinner bort på en gång. Hennes ser likadan ut.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.