Ska bygga en bod för lite tyngre förvaring.
Skruvplintar: Osäker på hur dessa kan belastas. Klart mycket enklare att dra ner sådana än att gräva för traditionella plintar, som dock skulle kännas säkrare! Sen beror det ju förstås på vilken jordmån det är.
Tacksam om någon vänlig själ kunde klargöra detta.
 
Tomture61
Ställa en bod (hur stor ,m2) på skruvplintar ?
Metall , även om det är rostskyddsbehandlat lär rosta till slut , det gör inte betong .

Verkar som det finns skruvar med bättre prestanda , anger belastning i KN
https://slutagrav.se/
 
Redigerat:
Jag byggde en 15m2 friggebod i fjol somras på styv lerjord/åkermark. Mycket smidigt att dra ner Julas skruvplint, vi var två man och ett järnspett som hävstång för att orka dra ner dem. Blev bra och såg bra ut i höstas. MEN efter vintern visade det sig att boden hade satt sig ca 8 cm i ena änden.
Gräsmattan föll av, lutade mer än vad jag insåg i planeringsstadiet, dvs jag kollade inte med vattenpasset innan och när vi var igång så var det lite sent att ändra sig. De nedre skruvplintarna kom att vara ca 15 cm mindre djupt dragna än de övre och då orkade de inte hålla upp boden.

Numera åtgärdat med domkraft, lecasten och mellanlägg. Dvs jag borde ha lagt boden på sten direkt eller grävt ner plintar. :)
Om underlaget hade varit plant skulle boden nog stått ordentligt fortfarande.
 
Tomture61
När jag behövde plintar till min antrebro köpte jag en jordborr från skurupborren.se
Borrade 1 m ned i backen , frostfritt djup , tog kanske 30-40 min för 2 hål .
Fyllde hålet med betong + några armeringsjärn , inget gjutrör behövdes för mig .
Kan det bli enklare (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.