Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G greenhouse skrev:
Men att jämföra asbest med barnmat eller grusväg är ju bara direkt fel och oinformerat.
varken fel eller oinformerat. det är en klartänkt och logisk respons utifrån den information som gavs. om det var mitt barn hade jag direkt ringt en saneringsfirma och hört med de om hur farligt det faktiskt är. rent hypotetiskt alltså.
 
R redrobot skrev:
Jag förstår din oro och delar den men för min egen skull har jag beslutat mig för att lita på de som säger att risken är liten.
Tyvärr funkar det inte så vid fobier.
 
  • Gilla
MKAR och 3 till
  • Laddar…
Asbest partiklar är tunga och färdas inte så långt som tur är .
 
G greenhouse skrev:
Hej!

Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.

Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.

Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.

För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).

Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?

Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!
Vad har grannens ålder med saken att göra?
G greenhouse skrev:
Hej!

Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.

Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.

Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.

För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).

Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?

Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!
 
  • Gilla
  • Älska
dicliff och 1 till
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
Jag orkar inte läsa alla inlägg, men jag ser att en del tar alldeles för lätt på det.
Så här skriver Arbetsmiljöverket:

Att hantera asbest är farligt. Arbetsmiljöverkets regler, som är framtagna för att begränsa riskerna med att hantera asbest, kan även användas av privatpersoner. Reglerna beskriver metoder för att arbeta säkert med asbesthaltiga material. För att minimera riskerna för sig själv och sina anhöriga rekommenderar vi att man använder dessa metoder även som privatperson.

Det innebär till exempel att eternitskivor på tak och fasader först ska vattenbegjutas och sedan tas ned så hela som möjligt, samt att halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används.
Farligt för den som hanterar dem (långtidsexponering är ju sen den stora faran), inte för den som befinner sig 80 m bort ifrån ett ställe där hela plattor plockas ned.
 
  • Gilla
Nillea och 3 till
  • Laddar…
U Urbanorl skrev:
Det finns ingen anledning att försvara en förorening med att det finns andra.
Det här är de regler som arbetsmiljöverket har tagit fram. De är inte tvingande för privatpersoner men de bör följas. [länk]
Just precis min mening.
 
P Peternow skrev:
Asbest partiklar är tunga och färdas inte så långt som tur är .
Det här var intressant. Jag trodde de var små och lätta och därför farliga för att de färdas lätt
Och långt.

Var läste du detta?
 
G greenhouse skrev:
Hej!

Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.

Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.

Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.

För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).

Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?

Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!
Det lär ju damma från undersidan taket, och balkarna men det är ju bara gammalt damm från torrt hö o massa annat. Det är ju inte farligare att stapla de på en pall, än där de legat på taket. Packas i dubbla säckar skall det göras när det skall till återvinningen, de tar inte emot det annars.
Det är klart att det är ju inte optimalt att bryta sönder hela taket i småbitar, men det är inte farligt att någon enstaka skiva går sönder, asbesten är ju bunden i betongen. Om man bryter en platta och håller upp mot ljuset kan man se fibrerna sticka upp om man tittar riktigt noga. En takbit som bryts i två delar, där sitter asbestfibern kvar i ena delen, och åker ur andra delen, den delen som är kortast så att säga. Det blir lite som om man tar en spik och slår in i en träbit 80 mm ner i trät, sedan tar kan o klipper av huvudet på spiken så den sticker upp 20 mm sedan knackar man fast en likadan träbit på den utstickande spiken. Tar man isär dessa två träbitar nu så lär den sitta kvar i den som är 80, och släppa i den som är 20mm. Exakt så här gånger 10000, och i fibrer i stället. Visst, någon enstaka fiber kanske släpper, det är därför man skall undvika att bryta de. Och vatten, absolut jättebra sätt att binda fibrer med. Men förstår varför han inte vill dränka hela taket och balkar med massa vatten, det blir inte lätt att jobba då, det blir halt. Du kan vara kolugn så länge han inte slänger ner skivorna på marken så de går sönder, eller i en container så de går sönder. Verkar som han vet vad han gör. Men!! man får absolut inte såga i de med vinkelslip eller så, det är då det lösgörs massa korta, torra yrande fibrer.
 
  • Gilla
Oneip och 2 till
  • Laddar…
U Urbanorl skrev:
Det finns ingen anledning att försvara en förorening med att det finns andra.
Det här är de regler som arbetsmiljöverket har tagit fram. De är inte tvingande för privatpersoner men de bör följas. [länk]
Föroreningar ska såklart inte försvaras men man förundras ändå över hur många på något sätt snöar in på riskerna med asbest och verkligen lägger massvis av tid och kraft på att oroa sig över det när det samtidigt finns andra (större risker i livet).
Arbetsmiljöverket verkar för att skydda dem som yrkesmässigt hanterar asbest och ofta kommer i kontakt med det. Risker finns såklart också om en privat fastighetsägare hanterar asbest oförsiktigt men risken är ju störst för den som hanterar asbesten och inte för grannar som bor 80 m bort.

Att som i detta fall börja kräva att grannen ska vattenbegjuta taket är vansinne. Risken för att grannen halkar och gör illa sig kommer ju långt överskrida risken för att TS inhalerar asbestfibrer.
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Föroreningar ska såklart inte försvaras men man förundras ändå över hur många på något sätt snöar in på riskerna med asbest och verkligen lägger massvis av tid och kraft på att oroa sig över det när det samtidigt finns andra (större risker i livet).
Arbetsmiljöverket verkar för att skydda dem som yrkesmässigt hanterar asbest och ofta kommer i kontakt med det. Risker finns såklart också om en privat fastighetsägare hanterar asbest oförsiktigt men risken är ju störst för den som hanterar asbesten och inte för grannar som bor 80 m bort.

Att som i detta fall börja kräva att grannen ska vattenbegjuta taket är vansinne. Risken för att grannen halkar och gör illa sig kommer ju långt överskrida risken för att TS inhalerar asbestfibrer.
Ha! Då tänker vi lika du och jag, skrev ungefär samma.
 
G greenhouse skrev:
Hur många dödsfall per år pga att en person åt 1kg socker 1978? Noll. Sen må det vara dåligt för folkhälsan men det är en HELT annan diskussion.

Hur många barn dör av att föräldern tappar dem? Vet ej med gissningsvis noll, möjligen en freak accident nån gång per år.

Varför ska folk ta frågor om asbest så personligt? Detta mineral delar folk värre än vad invandringsfrågan gör.
Antalet personer som dog till följd av sockerkonumtion -87 är troligtvis lika många som dött av att riva ett eternittak ;) Förlåt, jag kunde inte låta bli.

Hur många som tappar sina barn som får till följd att de avlider hoppas jag är noll eller nära därpå. Däremot ska man vara medveten om att fallolyckor är en av de allra, allra största olyckstyperna för små barn. Oftast rör det sig om fall från siffor, trappor, stolar m.m. Så om man nu prompt vill använda en sådan metafor hade man istället kunna sagt att det är farligare att ha en tvååring i soffan än vad det är att bo granne med en som river tak.

Om du läser de första dussintalet inlägg igen så kommer du se att få, om någon, tog din oro om asbest särskilt personligt. Det var först efter att du själv gått igång på svaren som det blev av en mer personlig natur. Det krävs två för att dansa tango brukar man ju säga (eller dussintals om man hänger på byggahus.se).


G greenhouse skrev:
Det grundar sig nog i asbestens luriga fara och de små doser som behövs för att utsättas för risk. Som med alla rädslor är den inte logisk. På 80-90 talet var folk rädda för att få AIDS trots att de inte var homosexuella sprutnarkomaner. Det är inte logiskt att vara rädd för spindlar eller ormar heller men ändå är folk det. Mkt sällan är man rädd för de statistiskt signifikanta farorna.
Du har startat tiotalet trådar om ämnet, får dussintals svar bara i den här tråden och troligtvis/förhoppningsvis har du även sökt fakta från mer seriösa källor. Trots det skriver du att det är en lurig fara och att det räcker med små doser för att det ska vara riskabelt.

Du har inte fel i sak men däremot verkar du inte vilja se den stora bilden, den viktiga bilden. Så jävla lurig är den inte, då länge du inte sågar, borrar, bryter, sparkar eller gnuggar dig mot skivorna så kan du vara lugn. Och mängden som behövs för att vara farlig är, som sagt åtskilliga gånger, större än vad du vill tro.

Jag har full förståelse för att man har en irrationell respekt för saker man inte förstår, men med tanke på hur mycket tid du lagt ner på det här så borde du i ärlighetens namn funnit lite insikt i ämnet.

U Urbanorl skrev:
Det finns ingen anledning att försvara en förorening med att det finns andra.
Det här är de regler som arbetsmiljöverket har tagit fram. De är inte tvingande för privatpersoner men de bör följas. [länk]
Fast som jag tolkar det så ”försvarar” de inlägg du syftar på inte att man kan stoppa huvudet i en burk med asbest bara för att man äter socker eller går på grusvägar. De försvarar påståendet att risken för att få negativa konsekvenser är obefintlig ifall någon river ett tak lite försiktigt nästan hundra meter därifrån. Nu har jag visserligen inte pratat med arbetsmiljöverket men jag vill tro att om asbest var så farligt att man inte kunde vistas inom en radie av hundra meter utan skyddsutrustning så skulle det inte vara lagligt för privatpersoner att hantera asbest.
 
  • Gilla
  • Älska
dicliff och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Föroreningar ska såklart inte försvaras men man förundras ändå över hur många på något sätt snöar in på riskerna med asbest och verkligen lägger massvis av tid och kraft på att oroa sig över det när det samtidigt finns andra (större risker i livet).
Arbetsmiljöverket verkar för att skydda dem som yrkesmässigt hanterar asbest och ofta kommer i kontakt med det. Risker finns såklart också om en privat fastighetsägare hanterar asbest oförsiktigt men risken är ju störst för den som hanterar asbesten och inte för grannar som bor 80 m bort.

Att som i detta fall börja kräva att grannen ska vattenbegjuta taket är vansinne. Risken för att grannen halkar och gör illa sig kommer ju långt överskrida risken för att TS inhalerar asbestfibrer.
Saken är väl den att det är hans skyldighet att inte skada andra. Han får skada sig själv hur mkt han vill men han ska se till att inte skada andra. På samma sätt som att jag inte kör 100kmh förbi ett dagis.

i just detta fall kanske han har gjort så gott han kunnat dock och risken minimal. Men jag hade gärna sett att han upplyste oss om sina planer. Det skulle jag göra om jag tex skulle fälla ett träd 5 meter från hans hus.

Gjort är gjort
 
  • Haha
Incitament
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Nej, olika frågeställningar/material. Klart att jag är ängsligt lagd när det gäller asbest. Det ska jag inte sticka under stol med.

Underbart med dylik dramatik, men tyvärr är din oro inte enbart underhållande. Sannolikt förkortar den ditt liv avsevärt mycket mer än vad själva källan till oron påverkar någon, barnet 80 meter därifrån inräknat, i din omgivning överhuvudtaget.

Lyfter ändock på hatten och tackar för ditt vinnande bidrag i klassen dagens I-lands-problem.
 
  • Gilla
  • Älska
Engeln och 10 till
  • Laddar…
Livet är livsfarligt, ingen har överlevt. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
korsriddaren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.