Hej allesammans:D
Vill börja med att säga att jag är helt grön när det gäller hus då vi idag bor i hyresfastighet, så jag vänder mig till er för att kanske få saker och ting att klarna lite.

Har fått bes protokoll av mäklaren på ett hus som vi är intresserade av och efter att ha läst igenom det så är jag lite orolig över detta som skrivs:

”En svag kemisk lukt känns i krypgrunden.
Marken består av sand med plastfolie som endast täcker delar av marken.
Den bara marken har mikrobiell påväxt.
Grundmurarna består av betonghålsten och lokalt förekommer fuktgenomslag.
Syllarna ligger på en fuktspärr av tjärpapp.
Syllar och blindbottenläkt är rötskyddsbehandlade med grön och brun cuprinol.
Fuktkvoten mättes i blindbottenläkten till 19 %.
Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i luften är över 75 %, vilket i gran- och furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på ca 17 %.
Uteluftsventilerade krypgrunder med bjälklag av organiskt material har ofta fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan.
Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning.”



Bör vi avstå från detta hus då fuktkvoten är 19%? Ta gärna en titt i protokollet om det är något annat vi bör se upp med.
Bifogar bes protokollet.


Mvh Pajo83
 
Det här med en "kemisk lukt", framförallt eftersom den känns både i grunden och inne i huset skulle jag oroa mig djupt över.

Väldigt svårt att föreslå var den kan komma ifrån. Men en klassisk källa till sådan lukt är i grund av typen platta på mark (som det inte är fråga om här), med ingjutna tryckimpregnerade syllar av trä.

Man började på 60-70 talet med betongplattor på mark, där man "gjöt fast huset" i betongen. Resultatet var att oskyddade träreglar var helt ingjutna i betong. Betong suger vatten som en svamp. Reglarna började mögla omgående och blev murkna och rötskadade på några år. Det gäller inte alla hus med den här konstruktionen, en del ligger i torr mark och har klarat sig skapligt.

När man efter några år kom på att lösningen inte var så bra. Så utvecklade man den. Istället för att skydda träreglarna mot fukt (som man gjort i 1000 år), så började man bygga med tryckimpregnerade reglar. De skall ju då inte murkna även om de blir blöta.

Det gick något bättre, men det ivsade sig att reglarna efter några år började lukta illa av att ständigt vara blöta. En kemisk reaktion med impregneringen började lukta. Den lukten beskrivs ofta som kemisk (som motsats till mögel). Det är tänkbart att det är en sådan reaktion med de rötskyddsbehandlade reglarna i det aktuella huset.

Men detta är som sagt en helt annan konstruktion än den jag beskrev här ovan. Men dock lite fuktutsatt.

Värden liknande de som finns i protokollet är extremt vanliga. Ofast gör man inget åt det om det inte är värre än så (men som sagt lukten...), annars installerar man en avfuktare i grunden. jag är dock osäker på om impregnerat virke som börjat lukta slutar med det även om det blir torrt.

En liten varning, Anticimex som har besiktigat här, säljer avfuktningsanläggningar, och det verkar som deras bes. män har provision på försäljningen. Så det har förekommit att de föreslagit installation av avfuktare i grunden, trots att det var en betongplatta på mark, svårt att få in maskinen under plattan... Och även här fick en granne det rådet inför försäljning, trots att deras krypgrund är helt i betong, bjälklaget är betong, finns absolut inget som kan drabbas av fukten. Men grannen kände sig tvungen att hosta upp 40 000 eller vad det var, annars skulle det stå i protokollet inför försäljningen att grunden var fuktskadad.

Så man bör vara medveten om att anticimex inte alltid är opartiska när de "hittar" fuktproblem.

I övrigt så bör du vara medveten om att taket kommer att behöva läggas om i närtid, det har nått sin tekniska livslängd med råge.
 
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
Tack hempularen för mycket matnyttig info! Uppskattas av en gröning ;)

Jag har också hört det här med att Anticimex "hittar" fuktproblem så vi har haft kontakt med en annan besiktningsfirma för vår eventuella besiktning om det skulle gå så långt. Fick ett pris på 13.900:- och då ingick även vvs, el m.m. typ allt.

Har läst om avfuktare, plast m.m. för att komma till rätta med problemet i grunden, precis som du skriver så är det ju den kemiska lukten som känns i grunden och i huset det som oroar och om avfuktare eller annat skulle hjälpa.

Vi pratade om taket här hemma och vi tänkte byte inom 5 år? men det kanske är optimistikt tänkt?

För övrigt så upgger mäklaren att säljaren siktar på ett slutpris på 2.4-2,5. Utgångspriset kommer ligga på 2,050 000:-
Vi har dock inte varit på visning än, men ska på en förhandsvisning så får man väl ta det därifrån. Har tittat på andra hus med inredd källare, där verkar problemen vara fukt och att putsen släpper.
 
Redigerat:
I helgen ska vi kika på ytterligare ett hus, dock är detta med inredd källare. Jag tycker det kan vara mysigare med gillestuga än ovanvåning. Min fru anser annat:crysmile:.

Här är en sak jag reagerade över, har läst lite om dränering och vad det kan kosta. Så gärna något råd om denna bostad med skulle uppskattas!

Plötsligt har färg-/putssläpp uppstått på ytterväggen i gillestugan. Efter att hängrännan rättats till har man ínte upplevt att problemet förvärrats. Man har återställt väggen i gillestugan.
I hobbyrummet har också färg-/putssläpp uppstått från ytterväggen. Utvändigt har man grävt bort rabatterna här. Man vet inte varför skadorna på väggen har uppstått.
Enligt lämnade upplysningar har tidigare färg- och putssläpp från yttervägg uppstått. Dessa har lagats. Vid fuktindikering mot väggen kunde förhöjda värden påvisas. För att konstatera orsak och omfattning till skadorna rekommenderas att en vidare teknisk undersökning utförs.


Bes protokoll nedan
https://si.sfcdn.se/Resurs/Dokument/269424/mdiynnwwmdawotqzmjm4nhw5ng../besiktningsprotokoll.pdf

Tack på förhand!
 
Pajo83 Pajo83 skrev:
Har tittat på andra hus med inredd källare, där verkar problemen vara fukt och att putsen släpper.
Inredd källare skall man vaar oerhört försiktig med. Jag skulle aldrig använda en källare som boyta. Det kan vara OK, om huset är byggt efter ca. 2000. Då är dte troligen en källare med frigolitisolering under betongplattan. Då kan man överväga det.

I vårt hus har vi en källare på ca 100 kvm, ett rum på 35 kvm har ett gammalt uppreglat golv. Det använder jag som kontor för min firma. Men jag vistas inte på kontoret så ofta. I övrigt är källaren tvättstuga, snickarverkstad, och diverse förråd.

Vi har inga större fuktproblem i källaren, men sätter man näsan till golvlisterna i det inredda rummet (ventilerade lister), så känner man en svag lukt. Nu vistas jag rätt korta perioder i rummet. Någon gång i sommar eller under hösten kommer jag att riva ut det rummet, vi behöver troligen göra något åt avloppsledningar under plattan, på senare tid kommer det ibland en riktigt dålig lukt ur springorna.... Sedan kommer jag troligen att gjuta med EPS betong, istället för uppreglingen, och lägga klinkers eller natursten i rummet.
 
Pajo83 Pajo83 skrev:
I helgen ska vi kika på ytterligare ett hus, dock är detta med inredd källare. Jag tycker det kan vara mysigare med gillestuga än ovanvåning. Min fru anser annat
För det första. Gillestugor var väldigt "inne" på 70-80 talet. Alla jag känner använder sina gamla gillestugor som "bra att ha förråd", och eftersom de ofta är stora, så kan man ha mycket "bra att ha saker" som man aldrig använder.

För det andra om det kommer in fukt på det viset som beskrivs, så är fuktoisoleringen på ytterväggen slut, vilket är fullt normalt om huset har några år på nacken. NÄR isoleringen blir gammal och dålig, så kan man ändå hålla källaren hjälpligt torr genom att säkra att hängrännor och stuprör inte dumpar vatten precis vid huset. Men med en korrekt dränering och fuktisolering skall huset tåla att det kommer vatten i marken.
 
H hempularen skrev:
För det första. Gillestugor var väldigt "inne" på 70-80 talet. Alla jag känner använder sina gamla gillestugor som "bra att ha förråd", och eftersom de ofta är stora, så kan man ha mycket "bra att ha saker" som man aldrig använder.

För det andra om det kommer in fukt på det viset som beskrivs, så är fuktoisoleringen på ytterväggen slut, vilket är fullt normalt om huset har några år på nacken. NÄR isoleringen blir gammal och dålig, så kan man ändå hålla källaren hjälpligt torr genom att säkra att hängrännor och stuprör inte dumpar vatten precis vid huset. Men med en korrekt dränering och fuktisolering skall huset tåla att det kommer vatten i marken.
Vi avbokade visningar i helgen då alla 3 husen påvisade förhöjda värden av fukt, lukt m.m.
i allt från grunden till väggar i källare. Blir att leta vidare, men har nog bestämt oss för att kika på hus utan källare framöver. Blir förhandsvisning på ett nytt hus i veckan. Är dock en vattenskada i badrummet på entréplan som gått neråt. Men detta går enligt mäklaren på försäkringen som säljaren har på huset och denne tar självrisken. Som köpare fanns möjlighet att välja kakel m.m. så vi hoppas på att kunna knipa detta om allt känns rätt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.