Hej! Vi har en altan under tak vi vill bygga om och ut då vi vill ha en del av den utan tak. Hur gör man för att behålla taket och hela den konstruktionen fast med nytt golv? Stolparna som går ner i nuvarande plankor, håller man upp dem precis när man kommer dit i byggandet av nya altanen och då fäster dem i de nya plankorna då bara eller? Om man är 4 pers som alla håller upp en stolpe var tänker jag? Eller vad är bäst? Mvh Aldrig_nöjd
 
  • Träaltan under tak med synliga stolpar och plankgolv, grön trädgård i bakgrunden, leksaksbil på altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet, kul att du vill fixa och bygga själv!

Sitter stolparna fast på något annat sätt än fastskruvade i trallen?

Sitter de bara fast i trallen, kanske det fungerar med takstötta/stämp, det är åtminstone smidigare och mer säkert än att lyfta stolpen för hand och hålla den tycker jag.

Jag skulle sågat bort trallen runt stolpen och lagt den nya trallen runt stolpen (och då sett till att skruvjärnen inte syns p.g.a. estetiska skäl).

Nu till andra synpunkter än din fråga, ignorera gärna om du inte orkar med att jag är en besserwisser:

- Det ser riskabelt ut med fastsättningen mot marken, eller om stolparna bara ställts dit. Jag hade då fäst stolparna rejält i plintar eller i reglar som i sin tur sitter fast i plintar. Hoppas stolparna sitter rejält fast och att bilden lurar mig.
Jag är orolig för att någon full och tung gäst ramlar in i en stolpe och allt brakar ihop... men det kanske håller för sådan behandling? :)

Sätter ni fast stolparna ordentligt i plintar, kan ni också sätta staketet direkt i stolparna, vilket jag tycker är mycket snyggare än att ha staketet utanför stolparna som på bilden.

- Har ni någon taklutning på taket eller lurar bilden mig även här? Jag hade inte byggt ett altantak med lite lutning p.g.a. snö, åtminstone inte här i Dalarna.
 
Redigerat:
Hej! Ursäkta sent svar, min son är sjuk så har haft fullt upp och lite sömn :)

Det är inte vi som byggt utan tidigare ägare. Det är lite lutning på taket, och det har stått i ca 20 år så det är rätt stabilt (än så länge haha). Lutningen är marginell som sagt men verkar räcka.. vi ska ta bort staketet då vi ska bygga ut altanen (fast nu bygger vi ju en helt ny men större) så det kommer vara stolpar där ”mitt i” på väg ut till delen som ska vara utan tak.. men så får det bli. Inte mkt att göra.. vi ska även måla stolparna vita och fixa och dona runt omkring så det inte ser så risigt och tråkigt ut som nu. Tack för info om hur man borde gå tillväga! Jag gillar all info jag kan få så tack för övrig input, jag uppskattar’t! :)
 
Vet inte exakt hur stolparna sitter. Måste undersöka mer men några sitter i altanen och några går ner längre.. hm.. men vi ryckte i dem häromdagen och de sitter hårt.
 
Väldigt svårt att avgöra av bilden om stolparna bara står på trallen och är fästa med vinkeljärnen. Det skulle kunna va så medans stolparna till räcket är skruvat i en bärlina.

Det skulle behövas lite mer närbilder för att komma med bättre råd.
 
Bilder
 
  • Närbild av en träkonstruktion som stödjer sig på stora stenar, omgiven av grönt gräs och en ensam bladig växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck nära röd vägg med stödpelare och stenplatta vid basen omgivet av gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa under trätrall vid husvägg, gröna växter i förgrunden, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av taggiga växtstjälkar framför en träaltan med trästaket, rödväggig byggnad och en leksak i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med påskliljor, stentrappsteg och trädäck med bord samt leksaksboll i bakgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stödkonstruktion av trätrapp och stenläggning vid husentré med gräs och vilda blommor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad stuga med träterrass och ofärdigt trätak under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en delvis åldrad trädäckkonstruktion med synlig stolpe och fästanordningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här vill vi bygga ut den. Ta bort staketet men att stolparna kommer vara kvar.
 
  • Personer sitter på altan framför röd husvägg med staket och stolpar som ska tas bort för utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
maah maah skrev:
Väldigt svårt att avgöra av bilden om stolparna bara står på trallen och är fästa med vinkeljärnen. Det skulle kunna va så medans stolparna till räcket är skruvat i en bärlina.

Det skulle behövas lite mer närbilder för att komma med bättre råd.
Jag tycker det ser ut att vara som du skriver. Helt säker kan man inte vara förrän ni tagit bort några brädor runt stolparna och kan se efter själva.

Är staketstolparna bärande innebär det såklart att dom måste vara kvar, däremot inte staketräcket.

Min rekommendation:
Ta bort en stolpe+staketstolpe i taget och byt ut den mot en ny (dubbla 45x95 reglar tycker jag). Det kostar inte särskilt mycket med nya reglar för att hålla upp taket. Lite dyrare om ni vill ha 95x95 stolpar och lite svårare att fästa i bärlinan.

Är ni oroliga för bärigheten under bytet använder ni en takstötta/stämp (enkelt med en av reglarna ni skaffar), tills den nya stolpen är på plats.

Med nya stolpar får ni kontroll över konstruktionen och framför allt, det blir snyggare.

Staketet kan ni om ni vill ha kvar det, helt enkelt ta ut kryssen med överliggare hela, för att sedan montera mellan era nya stolpar.

Trallen lägger ni sedan när alla nya stolpar är på plats, innan ett eventuellt staket. Finns mängder med guider om hur man sågar ur trallbrädorna runt stolpar, t.ex. byggmax guider på youtube.

För övrigt hoppas jag att ni gillar att använda kofot, dom snålade inte med ankarspiken i vinkelbeslagen :)


Edit: I denna tråd visar dom hur man gör stolpar av dubbla 45x95:
https://www.byggahus.se/forum/threads/baesta-saettet-att-faesta-raeckestolpar-till-altan.91392/
 
Redigerat:
  • Gilla
Aldrig_nöjd
  • Laddar…
Skulle passat på och plockat bort några stolpar. Ser ut som det skulle funka fint med 3 eller 4. Då hamnar stolparna på andra ställen och går att sätta dit innan de gamla tas bort. Dubblar man den yttre bärlinan räcker det nog med tre rejäla stolpar.
 
  • Gilla
Aldrig_nöjd och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för era svar! Jättesnällt :)
 
Haha nä gubben som byggt detta har gjort myyyyycket konstiga saker ska du veta.. och spik gillar han haha
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.