Har en stubbe som är tätt på husgrunden, från en lagerhägg buske. Nån som vet hur man snabbt tar bort den utan att sabba grunden? Vi ska göra vid grunden, så det gör kanske inget om den blir lite ytligt skadad. Vi hade en kille här som inte ville fräsa upp stubben. Att borra hål och hälla i stubbe tar för lång tid. Tips mottages tacksamt!
 
S SteelyDan skrev:
Har en stubbe som är tätt på husgrunden, från en lagerhägg buske. Nån som vet hur man snabbt tar bort den utan att sabba grunden? Vi ska göra vid grunden, så det gör kanske inget om den blir lite ytligt skadad. Vi hade en kille här som inte ville fräsa upp stubben. Att borra hål och hälla i stubbe tar för lång tid. Tips mottages tacksamt!
STUBBEX ska det vara, det tar för lång tid att använda det.
 
Det kan vara så illa att du blir tvungen att kavla upp skjortärmarna för att få till detta. Gräv så gott det går och kapa rötterna med yxa eller såg när de blottlagts.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Det kan vara så illa att du blir tvungen att kavla upp skjortärmarna för att få till detta. Gräv så gott det går och kapa rötterna med yxa eller såg när de blottlagts.
Ok, tack, misstänkte det. Vågar man prova dra lite försiktigt med rep runt stubben och fastsatt i bilens dragkrok...? Kan rucka lite på stubben, förmodligen kan man få en bogserlina runt den.
 
S SteelyDan skrev:
Ok, tack, misstänkte det. Vågar man prova dra lite försiktigt med rep runt stubben och fastsatt i bilens dragkrok...? Kan rucka lite på stubben, förmodligen kan man få en bogserlina runt den.

Det finns det lite klipp på youtube med folk som har gjort. Det slutar med att de får stubben genom bakrutan.

Om du har något att fästa en vinsch eller spännband i så kan gräva runt stubben och såga av de grövsta rötterna. Det tar dock en del tid.

Det lindrigaste är att fräsa bort den.
Har du kollat upp vad det kostar att hyra en stubbfräs?
 
Stubbar är väl bara gräva bort. Väck liv i latmasken.
 
Tar förmodligen max 30 minuter med spade och tigersåg.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Problem att gräva nära hus för att få bort en rot.
Jag plåtade in stubben runt om och gjorde en brasa och blåste på i botten med en dammsugare.
Nu hade jag ett hus i timmer som jag kunde vattna hela tiden så det inte var någon risk för brand.
Det var en björkstubbe och färsk och jag höll på en dag.
Ett oljefat med skorsten hade varit ett bättre alternativ.
Stubben försvinner men roten är kvar under marken.

Var försiktig och lycka till.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Det finns det lite klipp på youtube med folk som har gjort. Det slutar med att de får stubben genom bakrutan.

Om du har något att fästa en vinsch eller spännband i så kan gräva runt stubben och såga av de grövsta rötterna. Det tar dock en del tid.

Det lindrigaste är att fräsa bort den.
Har du kollat upp vad det kostar att hyra en stubbfräs?
Ok... Hade en kille här som tittade och han ville inte fräsa så nära husgrunden.
 
raveper raveper skrev:
Stubbar är väl bara gräva bort. Väck liv i latmasken.
Hmm, ja, får väl göra det...
 
Är man bereddatt ofra en motorsågskedja går det att köra med sågen.
 
En stubbe från en buske är väl bara att lyfta rakt upp. Bygg en trebening av plank, hängen talja i och luft upp stubbfan och hyvla en ulk av den.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Lite enkel mekanik löser mycket. När jag var 12års åldern fällde vi stora björkar inklusive stubben med enkel talja, rep och yxa. Var bara att klättra upp i trädet och fästa repet, dra och hugga av rötterna på stubben.
Har man inte tillgång till en talja så fungerar en helt vanlig hävstång av en träregel och ett underlägg fint för att bryta upp en stubbe från en buske.
Gräv en grop, snedkapa änden på regeln och kör in under stubben, lägg underlägget så nära stubben du kan så att ”utväxlingen” i hävstången blir maximal och bryt upp stubben.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Om det är rötter efter en buske och om det dessutom går att rucka lite på stubben, är det inte särskilt svårt att få bort den. Gräva runt, hugga av rötter, rucka och bända med spettet: upprepa flera gånger. Bra verktyg är en gammal yxa som det inte är så noga med. Själv använder jag också en gammal - stor och tung - grensax som klarar rötter upp till 2 cm.
 
Alternativet är att anlita en bäver.
Sätt upp en reklamskylt för gratis smaskiga rötter nere vid ån och stubben är borta inom ett par nätter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.