GoC GoC skrev:
Onekligen måste det vara något material som avger lukt/gaser då det hettas upp.
Golvet ?
Färgen ni målade med?
Jo det är jättekonstigt. Vart ska jag börja med, ånga bort alla gamla tapeter sedan vänta några dagar när det är varmt och se om det fortsätter?

Steg två är väl att riva ner gipsväggarna och kolla?

Steg 3 riva upp spånskive golvet och gå igenom ?

sen är det väl inte mycket mer än så, mer än att riva upp taket men känns litesådär då jag gått igenom från badrummet då golvet är upprivet på övervåningen. Men jag tänkte att sista halvmetern utav taket mot yttervägg har jag ej inspekterat då det är fullproppat med isolering för det är där kallvinden möter inomhus.
 
Då du skriver att allt var bra innan du påbörjade renoveringen av rummet så måste det vara något du tillfört och som avger lukt då det blir varmt, så mycket att den obefintliga ventilationen inte förmår få bort lukten.
Jag gissar på den där spärrfärgen om jag skall gissa på något. Asfaboarden som jag skrev om tidigare har funnits där hela tiden, och det är som du beskriver enda rummet du använt spärrfärgen i.
Så med uteslutningsmetoden så är det bara färgen kvar, verkar vara det enda som är förändrat/tillfört.
Så enklast är väl att riva bort tapeten.
 
Vid soliga dagar började vi känna en kemisk lukt hemma. Luktade starkt av plast, fast mer koncentrerat nästan som lösningsmedel. Efter mycket felsökningar så insåg jag att det är insynsskyddet som luktar. Det är sån där plast man sätter på fönstret och det hade suttit där i en 7-8 år utan problem, men plötsligt börjat lukta. Kanske har du satt plast nånstans?
 
Jag jobbar som projektledare/fastighetsförvaltare och råkar ut för detta fenomen titt som tätt. I och med årtalet på ditt hus så kan jag med 99% säkerhet säga att det är syllen i väggen som avger lukt emissioner när den blir våt/torkar om vartannat. Och det har inte med mögel att göra, utan att man med säkerhet har använt tryckt virke. Dvs olika ämnen som reagerar/avger lukt.

Mina gamla svärföräldrars hus, byggt 76 har den lukten i huset, främst i köket som är mot väster. Men dom är vana med lukten. Jag däremot känner den direkt varje gång jag är där och hälsar på.
 
N Nummer18 skrev:
Jag jobbar som projektledare/fastighetsförvaltare och råkar ut för detta fenomen titt som tätt. I och med årtalet på ditt hus så kan jag med 99% säkerhet säga att det är syllen i väggen som avger lukt emissioner när den blir våt/torkar om vartannat. Och det har inte med mögel att göra, utan att man med säkerhet har använt tryckt virke. Dvs olika ämnen som reagerar/avger lukt.

Mina gamla svärföräldrars hus, byggt 76 har den lukten i huset, främst i köket som är mot väster. Men dom är vana med lukten. Jag däremot känner den direkt varje gång jag är där och hälsar på.
Enligt din berättelse så borde hus med tryckta syllar lukta hela tiden samt sätta sig i kläder osv? För hos mig luktar det till och från, vilket jag tycker är konstigt? Men rätta mig om jag har fel, för i dina svärföräldrars hus luktar det hela tiden eller vid vissa väderlag osv ?


mvh
 
F flimsy skrev:
Vid soliga dagar började vi känna en kemisk lukt hemma. Luktade starkt av plast, fast mer koncentrerat nästan som lösningsmedel. Efter mycket felsökningar så insåg jag att det är insynsskyddet som luktar. Det är sån där plast man sätter på fönstret och det hade suttit där i en 7-8 år utan problem, men plötsligt börjat lukta. Kanske har du satt plast nånstans?

Inget vad jag vet, målade gipsinnertaket samt taklisterna i samma färg som taket. Sen så målade vi väggarna först med primer sen med vanlig inomhusfärg. Allt köpt på colorama!
 
Ärligt talat, det är ett förhållandevis litet rum och uppenbarligen ett rätt svårhittat problem.
Jag hade helt klart övervägt att plocka bort golvet (så att ni kan lägga tillbaka det) och sedan nu när det börjar bli varmt riva ur all vägg och takgips, samt golvspånet.
Sedan verifiera om det slutat lukta när det är varmt.
Fortsätter det lukta borde det nu vara lättare att identifiera vad det kan vara.
Isolering, plastfilm etc?

Det är drastiskt, men inte någon gigantisk kostnad. Att göra del för del och riva något nytt året efter kostar också, om inte annat på psyket.

Dessutom finns det *alltid* någon överraskning när man river saker i ett 70-tals hus...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ärligt talat, det är ett förhållandevis litet rum och uppenbarligen ett rätt svårhittat problem.
Jag hade helt klart övervägt att plocka bort golvet (så att ni kan lägga tillbaka det) och sedan nu när det börjar bli varmt riva ur all vägg och takgips, samt golvspånet.
Sedan verifiera om det slutat lukta när det är varmt.
Fortsätter det lukta borde det nu vara lättare att identifiera vad det kan vara.
Isolering, plastfilm etc?

Det är drastiskt, men inte någon gigantisk kostnad. Att göra del för del och riva något nytt året efter kostar också, om inte annat på psyket.

Dessutom finns det *alltid* någon överraskning när man river saker i ett 70-tals hus...

Jo, asså har inga problem med pengar det är inte det men känns segt att förstöra något som kanske är OK ? Om du förstår vad jag menar? Sen innertaket har jag tillgång till eftersom jag rivit ut hela badrummet på övervåningen och lyft på isoleringen och hittar ingenting samt känner ingen lukt.

Kostnadsmässigt för material vet jag också är inga pengar
Spånskiva, 100 kr st
Gips 100 kr st
2500 kr i material

Men vill gärna slippa onödigt jobb, då jag gärna hade velat läggga ner tiden på badrummet istället.
 
Jag förstår dig fullständigt och håller med dig i allt.

Och om du kan komma på exakt vad som luktar så bör du bara kunna åtgärda just det.
Frågan är hur lång tid det tar och om den onödigt drastiska metoden kan nå ett resultat snabbare (och snabbt nog att motivera det)?

Å andra sidan, det går kanske att göra stegvis?
Taket kommer du som sagt åt och *borde* inte vara felet.
Det luktar inte i rummet bredvid, så innerväggarna är nog oskyldiga.
I och med att det uppstår när solen ligger på, men även med täckt fönster är det kanske inte golvet?

Börja med att riva gipset mot yttervägg och se om du får tag i det?

Eller, kan du ”framkalla” det med annan värme?
Om du använder en bygglampa (klassisk, inte LED) och riktar den mot väggen i någon timme, på tillräckligt avstånd så att det inte är brandfarligt, men ändå blir ordentligt varmt, får du fram lukten då? Repetera sedan på de olika ytorna i rummet tills du lyckas återskapa det. Problemet är ju att solen värmer upp *hela* rummet, det gör ju inte en bygglampa. (Utförs givetvis kvällstid eller mulna dagar när du inte har problemet)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag förstår dig fullständigt och håller med dig i allt.

Och om du kan komma på exakt vad som luktar så bör du bara kunna åtgärda just det.
Frågan är hur lång tid det tar och om den onödigt drastiska metoden kan nå ett resultat snabbare (och snabbt nog att motivera det)?

Å andra sidan, det går kanske att göra stegvis?
Taket kommer du som sagt åt och *borde* inte vara felet.
Det luktar inte i rummet bredvid, så innerväggarna är nog oskyldiga.
I och med att det uppstår när solen ligger på, men även med täckt fönster är det kanske inte golvet?

Börja med att riva gipset mot yttervägg och se om du får tag i det?

Eller, kan du ”framkalla” det med annan värme?
Om du använder en bygglampa (klassisk, inte LED) och riktar den mot väggen i någon timme, på tillräckligt avstånd så att det inte är brandfarligt, men ändå blir ordentligt varmt, får du fram lukten då? Repetera sedan på de olika ytorna i rummet tills du lyckas återskapa det. Problemet är ju att solen värmer upp *hela* rummet, det gör ju inte en bygglampa. (Utförs givetvis kvällstid eller mulna dagar när du inte har problemet)
Dowser jag är väldigt tacksam att det finns folk som kommenterar och faktiskt lägger ner tid åt andra här på detta forumet. Som idag så väckte flickvännen mig och sa det bara stinker ur rummet jag gick in och luktade och kände den väldigt skarp plus att jag hade glömt fönster ventilen öppen så det var jävligt kallt i rummet. Hade tydligen varit en kall natt inatt. Så jag stängde fönster ventilen och lät dörren till rummet vara öppen. En timma senare går jag in i rummet och luktar, luktar ingenting senare under dagen så vart det soligt och fint väder och det luktar ingenting sen runt 6-7 tiden så börjar det lukta IGEN! Ringer då en granne som kommer förbi för att lukta och han säger att han känner ingenting så jag säger till han sluta skoja och då svarar han jo det luktar något men inte så starkt som du påstår att det luktar....

Då frågar jag honom vad tycker du det luktar då svarar han, NYMÅLAT.

Sen så har det hjälpt när jag täckt för fönstret då har lukten minskat avsevärt.

En länk till dig dowser som du kan läsa mvh :)
https://www.lfs-web.se/lukt-farg-vaggfarg.htm
 
Om du misstänker färgen så är det ju rätt lätt och billigt åtgärdat i och med att du målade på tapeter..tar du bort tapeten så kommer ju majoriteten av färgen bort.
Ånga bort dem och låt det vara ett tag, se om problemet är borta.

Men ja, lukter *är* knepiga. Har själv rivit ned tapeter som inte slutat lukta och som du märker med grannen så är det oerhört individuellt hur man upplever dem.
(Får själv sprängande huvudvärk och måste gå ut när någon bakar drömmar inne, men övriga i familjen reagerar inte...)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du misstänker färgen så är det ju rätt lätt och billigt åtgärdat i och med att du målade på tapeter..tar du bort tapeten så kommer ju majoriteten av färgen bort.
Ånga bort dem och låt det vara ett tag, se om problemet är borta.

Men ja, lukter *är* knepiga. Har själv rivit ned tapeter som inte slutat lukta och som du märker med grannen så är det oerhört individuellt hur man upplever dem.
(Får själv sprängande huvudvärk och måste gå ut när någon bakar drömmar inne, men övriga i familjen reagerar inte...)
Jag förstår, Sen tyckte grannen att det luktade 1/10 medans jag tyckte typ 6-7/10 så olika näsor :p hehe
 
https://www.byggahus.se/forum/threads/villa-75-dalig-lukt.262053/page-7#post-3581046
Läs inlägg #103

Ett problem är asfaltinpregnering, vissa kan avge en kemisk lukt för all tid särskilt när den blir uppvärmd, i mitthus finns 2 sorters asfaboard, den från 1960 luktar fortfarande efter 60 år medan den som sattes dit i mitten av 70-talet luktar inte.
Det är typiskt att lukten kommer in vid fönster karmen i västlig riktning då lufttrycket är högre på denna sidan av huset då det oftast blåser från väster.
Du kan enkelt kolla om du äger en barometer, det är bara att gå runt huset ute samt inne och se de olika lufttrycken. Håller man en barometer vid golvet och sedan uppe vid taket så skiljer det någon milliBar
Har du frånluftdon som alltid går så prova att stäng det och samtidigt öppna en liten springa i ett fönster på den sidan det blåser från, nu stiger lufttrycket inne i huset och lukten kan inte tränga in.
 
L Leif i Skåne skrev:
[länk]
Läs inlägg #103

Ett problem är asfaltinpregnering, vissa kan avge en kemisk lukt för all tid särskilt när den blir uppvärmd, i mitthus finns 2 sorters asfaboard, den från 1960 luktar fortfarande efter 60 år medan den som sattes dit i mitten av 70-talet luktar inte.
Det är typiskt att lukten kommer in vid fönster karmen i västlig riktning då lufttrycket är högre på denna sidan av huset då det oftast blåser från väster.
Du kan enkelt kolla om du äger en barometer, det är bara att gå runt huset ute samt inne och se de olika lufttrycken. Håller man en barometer vid golvet och sedan uppe vid taket så skiljer det någon milliBar
Har du frånluftdon som alltid går så prova att stäng det och samtidigt öppna en liten springa i ett fönster på den sidan det blåser från, nu stiger lufttrycket inne i huset och lukten kan inte tränga in.

ska testa detta leif, har kollat på beställningslistan på huset och jag är inte glad :( jag verkar ha
L Leif i Skåne skrev:
[länk]
Läs inlägg #103

Ett problem är asfaltinpregnering, vissa kan avge en kemisk lukt för all tid särskilt när den blir uppvärmd, i mitthus finns 2 sorters asfaboard, den från 1960 luktar fortfarande efter 60 år medan den som sattes dit i mitten av 70-talet luktar inte.
Det är typiskt att lukten kommer in vid fönster karmen i västlig riktning då lufttrycket är högre på denna sidan av huset då det oftast blåser från väster.
Du kan enkelt kolla om du äger en barometer, det är bara att gå runt huset ute samt inne och se de olika lufttrycken. Håller man en barometer vid golvet och sedan uppe vid taket så skiljer det någon milliBar
Har du frånluftdon som alltid går så prova att stäng det och samtidigt öppna en liten springa i ett fönster på den sidan det blåser från, nu stiger lufttrycket inne i huset och lukten kan inte tränga in.
L Leif i Skåne skrev:
[länk]
Läs inlägg #103

Ett problem är asfaltinpregnering, vissa kan avge en kemisk lukt för all tid särskilt när den blir uppvärmd, i mitthus finns 2 sorters asfaboard, den från 1960 luktar fortfarande efter 60 år medan den som sattes dit i mitten av 70-talet luktar inte.
Det är typiskt att lukten kommer in vid fönster karmen i västlig riktning då lufttrycket är högre på denna sidan av huset då det oftast blåser från väster.
Du kan enkelt kolla om du äger en barometer, det är bara att gå runt huset ute samt inne och se de olika lufttrycken. Håller man en barometer vid golvet och sedan uppe vid taket så skiljer det någon milliBar
Har du frånluftdon som alltid går så prova att stäng det och samtidigt öppna en liten springa i ett fönster på den sidan det blåser från, nu stiger lufttrycket inne i huset och lukten kan inte tränga in.

Har luktat lite granna i rummet det sista, har vädrat hela dagen och känner att den kommer då och då! Gick igenom material listan när huset byggdes och kunde se saker jag inte tyckte om! Man har tydligen använt sig utav Impregnerade kilar till golvreglarna. Dock vet jag inte om syllarna är tryckta verkar inte så...
 
Syllen och kilarna? står dock inget om att syllen är impregnerad, dock har man använt gullfiberisolering i plast under syllen! Så dom har absolut förstått att man måste ha något under trä material när det ligger på betong. Så har jag tur är den inte tryckt iaf.
 
  • Byggmaterialista med kolumner för benämning, mått och antal, inklusive posten "Kilar under golvvärmeplåt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniska ritningar av yttresyllar med måttangivelser och en lista över byggnadsmaterial med anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.