Den fyrkantiga tunnan va riktigt nice!

Vedeldat är riktigt charmigt! Och personligen gillar jag inte jetstrålarna och bubblorna, det bara brölar och skumpar så jag skulle valt en tunna med elpatron och kamin
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Värmepump kan man inte använda på vinterhalvåret, det är även då men behöver som mest värme.
På sommaren räcker i princip värmen från poolpumpen för att hålla värmen.
Valde el för att det är helt underhållsfritt, håller väldigt länge och är pålitligt.

Har koll på nästan all elförbrukning i mitt hus, men poolen vet jag faktiskt inte.
Faktum är att det inte synts på min årsförbrukning, men räknar ändå med att det drar
3-4000kWh/år.
Låter vettigt det du säger... positivt om det räcker med elpatron och man slipper en värmepump! Så du håller värmen året runt med enbart elpatron, du har ingen kamin alls? För det vill jag ha, mest för mysfaktorn...

En rostfri badtunna låter väldigt lockande, ser gediget och lyxigt ut. Att göra en ritning på det är ju inga större problem men om du råkar ha en tillgänglig från den du gjort så tar jag väldigt gärna del av den. :) Jag har en del kontakter inom verkstadsbranchen så kan säkert få någon att svetsa det åt mig.

Hur har du gjort med lock då, har du tillverkat ett eget lock också?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den fyrkantiga tunnan va riktigt nice!

Vedeldat är riktigt charmigt! Och personligen gillar jag inte jetstrålarna och bubblorna, det bara brölar och skumpar så jag skulle valt en tunna med elpatron och kamin
Håller HELT med dig! (y)
 
C crazytok skrev:
Låter vettigt det du säger... positivt om det räcker med elpatron och man slipper en värmepump! Så du håller värmen året runt med enbart elpatron, du har ingen kamin alls? För det vill jag ha, mest för mysfaktorn...

En rostfri badtunna låter väldigt lockande, ser gediget och lyxigt ut. Att göra en ritning på det är ju inga större problem men om du råkar ha en tillgänglig från den du gjort så tar jag väldigt gärna del av den. :) Jag har en del kontakter inom verkstadsbranchen så kan säkert få någon att svetsa det åt mig.

Hur har du gjort med lock då, har du tillverkat ett eget lock också?
Det mesta står i den här tråden,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spabad-badtunna-taenka-pa.296983/#post-2733176
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
G guggen skrev:
Har en skärgårdstunnan sedan tre år, är nöjd. Har precis beställt reningsverk, isolerlock och värmare (liten 2kw) som skall kopplas in i sommar. På vintern kommer jag köra som vanligt, fylla på elda, bada, tömma. På sommaren en fyllning och körs reningsverk.
Hej! Hur länge håller vattnet med reningsverk? Kan du berätta vilka du köpte?
 
G guggen skrev:
Har en skärgårdstunnan sedan tre år, är nöjd. Har precis beställt reningsverk, isolerlock och värmare (liten 2kw) som skall kopplas in i sommar. På vintern kommer jag köra som vanligt, fylla på elda, bada, tömma. På sommaren en fyllning och körs reningsverk.
Kul att höra! Vilken variant har du? Släng gärna upp någon bild om du vill och orkar.
 
L LPF skrev:
Hej! Hur länge håller vattnet med reningsverk? Kan du berätta vilka du köpte?
Jag spanade länge på black-line etc, men blev lat och beställde hela rasket från skärgårdstunnan + lite filterballs och kemi från en annan leverantör. Det är viss beställningstid på isolerlocken, så jag har inte fått och kopplat in det än så vi får se hur det funkar.
Jag har den lilla tunnan, D180 med kamin inuti.
 
G guggen skrev:
Jag spanade länge på black-line etc, men blev lat och beställde hela rasket från skärgårdstunnan + lite filterballs och kemi från en annan leverantör. Det är viss beställningstid på isolerlocken, så jag har inte fått och kopplat in det än så vi får se hur det funkar.
Jag har den lilla tunnan, D180 med kamin inuti.
Tack för info. Vi har en vedeldad badtunna som fanns med huset när vi köpte, flyttat in för några månader sedan så.vi har inte använt den än. Vet inte var den kommer ifrån. Inre kamin utan skydd framför. Måste fixa skydd för barnen. Korken för avloppet saknas också. Tänkte köpa en reningsverk som man hänger på kanten. Vill så gärna använda den men vi är 0 händiga så allting tar sin tid
 
L LPF skrev:
Tack för info. Vi har en vedeldad badtunna som fanns med huset när vi köpte, flyttat in för några månader sedan så.vi har inte använt den än. Vet inte var den kommer ifrån. Inre kamin utan skydd framför. Måste fixa skydd för barnen. Korken för avloppet saknas också. Tänkte köpa en reningsverk som man hänger på kanten. Vill så gärna använda den men vi är 0 händiga så allting tar sin tid
Har haft ett kanten-hängt "reningsverk", det är inget reningsverk utan en ytskimmer. Med kemi kan du då ha vattnet några dagar.
 
Bumpar tråden, hur gick det, blev det någon badtunna?

Är sugen på en skärgårdstunnan men de har 15 veckors leveranstid.
 
Tyvärr inget utav det, än....

Det blev en mindre pool som jag håller på med nu det här året istället. Kommer att komplettera med en badtunna sedan! :)
 
M Mangan13 skrev:
Bumpar tråden, hur gick det, blev det någon badtunna?

Är sugen på en skärgårdstunnan men de har 15 veckors leveranstid.
Såg att Sotarns badtunnor har tunnor i lager för omgående leverans, jag har en äldre modell med plastinsats som vi är nöjda med och har haft i 10 år nu.
 
  • Gilla
Mangan13
  • Laddar…
Vedeldad hybridtunna från Kirami med svart lock och kamin utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Supernöjd med hybridtunna från Kirami.
Har alltså vedeldning i effektiv kamin, elvärmare 2kW som håller tempen om du vill hela helgen eller längre.
Rening med grov och finfilter samt UV-ljus.
Dubbla "lock" ingick. Dels det svarta på bilden och sen en isolerande skiva som ligger och flyter på ytan.
Kör Biocools kemi.
 
  • Gilla
Jerby och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips!

Hur stora har ni? Tycker ni antalet personer i dom stämmer? Tråkigt att snåla och sen känna att det är för trångt.
 
M Mangan13 skrev:
Tack för tips!

Hur stora har ni? Tycker ni antalet personer i dom stämmer? Tråkigt att snåla och sen känna att det är för trångt.
Jag har en klassisk 1.8 med kaminen i tunnan, 4-5 personer beroende på hur stora personerna är sitter bra och det går få in fler om man inte är rädd för lite närhet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.