Jag planerar att göra en större öppning i en vägg, där jag behöver hjälp att se om den är bärande eller inte.

Öppningen mellan sovrum och matsal ska bli lika stor som mellan matsal och vardagsrum dvs ca 200cm bred och 260cm hög. Takhöjden är ca 278cm. Fastigheten är från 1929 och bostadsrätt. Gäller vån.plan 3.
Jag har kollat lite i väggen och den är inte helt stum och består av horisontella plankor med halm + puts.

Vad tror ni? Är ingreppet möjligt? Bör man avväxla med balk? Krävs bygglov?

Tack på förhand.

Ritning av en våningsplanslayout med markerad vägg där en öppning planeras mellan sovrum och matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av byggnadssektion som visar en markerad vägg där användaren planerar en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Scannad sida från teknisk manual, som visar tekniska tabeller och skisser över balkkonstruktioner, som kan vara relevanta för byggnadsprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt byggdokument med tabeller och måttangivelser, antyder konstruktionsdetaljer för en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan alltid vara bra fråga föreningen innan med :)
 
Ska man tro ritningen så är den väggen inte bärande. Det ligger en stålbalk (littera B8) ovanför plankorna som vilar på brandmuren och en stålpelare. Bjälklagen är av betong. Liggande plankor är dessutom inte bärande i ett hus från 1929. Bygglov eller Bygganmälan krävs inte, däremot är det lämpligt med föreningens medgivande.
 
  • Gilla
Moltipo
  • Laddar…
Har undersökt väggen lite mer och funnit att den består av två lager plankor. Ena lagret är plankorna horisontella och andra vertikala. Hittar inget tegel. Skulle detta förändra synen på att väggen kan vara bärande?
 
J justusandersson skrev:
Nej.
Okej, men finns det på något sätt jag kan ta reda på att den verkligen inte är bärande? Skulle ju vara mkt trist om det upptäckts vid rivning. Förening verkar inte vet något hur vida den är bärande eller ej.
 
Väggen är inte bärande. Det framgår av ritningarna. Dessutom förekommer det inte att plankväggar är bärande till betongbjälklag. Behöver du ett skriftligt utlåtande får du ta dit någon konstruktionskunnig person. Det finns rätt gott om sådana i Göteborg.
 
J justusandersson skrev:
Väggen är inte bärande. Det framgår av ritningarna. Dessutom förekommer det inte att plankväggar är bärande till betongbjälklag. Behöver du ett skriftligt utlåtande får du ta dit någon konstruktionskunnig person. Det finns rätt gott om sådana i Göteborg.
Okej tack. Bara för mitt intresse, hur utläser du tabellen över betongplattor för mitt våningsplan? Bla. Litt a. b. c. ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.