Håller på att rita på ett altanbygge och fastnat lite kring inglasningen. Jag har förstått att limträ är ett krav så inte skjutdörrarna slår sig. Men behöver man limträ till allt, eller kan man kapa kostnader genom att blanda? T.ex. om man har en långsida med tre stolpar, alltså två sektioner som ska glasas in. Kan man då ha limträ till undre och övre bärlina + stolpar av limträ och resterande bärlinor och reglar i konstruktionsvirke? Kan man skruva ramen till dörrarna i trall, eller ska man skruva den direkt i limträ och alltså bygga som en ram för dem?

Hur är det med kanalplast? Ser att vissa tillverkare rekommenderar 56mm talbjälkar så limträ då alltså? Finns det risk att det slår sig annars?

Min altan kommer bli ca 13x4 meter med en inglasad del på ca 5,5x4 och resten blir soldäck. Tänkte att man skulle bygga alltsammans i ett stycke men det kanske blir knöligt? Hur har ni andra gjort som byggt liknande?
 
Kom och tänka på det också att behöver man verkligen limträ i undre bärlina om man monterar glas? Om den mot förmodan skulle svikta något så kommer inte dörrarna klämmas, och sviktar den så mycket att dörren faller ur måste man ju gjort något riktigt generalfel?
 
Det är svårt att kommentera ditt inlägg utan en ritning eller måttsatt skiss. Generellt kan man säga att limträ klarar långre spännvidder än vanligt konstruktionsvirke. Dels genom en högre styvhet, dels genom att limträ finns i betydligt fler och större dimensioner. Gör du ett litet uterum går det utmärkt att bara använda konstruktionsvirke. Det går också bra att blanda limträ och konstruktionsvirke om man anpassar spännvidderna efter detta.
 
Som jag förstått ska man inte använda konstruktionsvirke mot glas oavsett spännvidd då det kan vrida sig och skapa spänningar så dörrarna inte går att öppna eller i värsta fall spricker.

Pappersskiss just nu som kommer bli digital när jag fått lite hum om det.
 
Limträ är alltid mer formfast än vanligt konstruktionsvirke men din utskåpning av konstruktionsvirke är orättvis. Främsta orsaken till problem med konstruktionsvirke är att det är väldigt fuktigt när det kommer från brädgården. Torkar du virket uner kontrollerade former kommer det att fungera utmärkt i de flesta situationer. Fast det tar ju en stund förstås.
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
Hehe jag skåpar inte ut det, är bara vad jag läst mig till på diverse sidor.

Men när du säger torka, skulle det göra skillnad då om jag bygger en altan och väljer att glasa in den senare? Målar allt och låter den vara åtminstone 1 år? Jag vet inte än om jag verkligen vill glasa in den, så jag tänkte mest att den jag bygger ska vara anpassad för att kunna glasas in om jag vill det senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.