Hej,

Efter en testmontering och till slut fyllning, så framstod det efter typ 3/4 hur den tydligare började luta (hela vår tomt har ju en sluttning ut från huset tänkte jag aldrig på).

Som på bilden ser den ut nu i profil. I praktiken innebär det att vattenivån där det lutar mot är ca 10cm högre.

Jag inser såklart att för att den ska vara plan så behöver den tömmas och något göras med gräsmattan, frågan är bara vad och hur? (lyckas inte visualisera det I huvudet)

Jag frågar mig också om detta är elker kan bli ett problem, om jag låter den vara så här?
 
  • En lutande uppsatt blå rund ovanmarkspool med stege i en trädgård som har en sluttning, vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svar att hjälpa dig med tyvärr. Fast jag är intresserad av hur det går. Jag har en svacka där jag tänkt ställa en liknande pool, så du får väldigt gärna återkomma och berätta vad som hände ifall du väljer att våga ha den sådär.
 
Smäll upp ett enkelt trädäck där den ska stå? Slipper du också en del gräs i poolen. Plus att det ser trevligt ut (y)
 
T
Du kan ju gräva ur under så det blir plant dvs så den blir lägre i kanten som är högre nu.
Eller missar jag något?

Kan bli blött hos grannen om barn skapar en skvalp våg mot sidan som är lägre och stödbenen går av då vattentrycket är högre där nu.
 
Vi har bestämt oss för att försöka ta det säkra före det osäkra. Vi har tömt poolen så gott vi kan, men kvar är några cm vatten som hamnar under nivån för tömmningsventilen. Hur löser vi detta?

Jo jag förstår också att gräva bort dem delen dom är högre nivå, men menar rent praktiskt hur jag ska gå till väga. Tex ska jag gräva runt poolen, i en cirkel, eller ska jag gräva en rektangel? Sedan blir det ju en högre kant på den sidan där det är högre nivå nu, ska msn höra npgpt åt det eller bara låta det vara så?
 
Finns inga genvägar. Hade själv ojämn gräsmatta. Lade på stenmjöl. Men blev inte bra. Regn o skvätt flyttar o underminerar stenmjöl. Ett trädäck däremot löste problemet. Funkat kanon!
 
  • Grundkonstruktion av träreglar för trädäck på en ojämn gräsmatta med ett nästan färdigt trädäck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stort blått uppblåsbart pool på en trätrall intill ett vit hus och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J joksi skrev:
Vi har bestämt oss för att försöka ta det säkra före det osäkra. Vi har tömt poolen så gott vi kan, men kvar är några cm vatten som hamnar under nivån för tömmningsventilen. Hur löser vi detta?

Jo jag förstår också att gräva bort dem delen dom är högre nivå, men menar rent praktiskt hur jag ska gå till väga. Tex ska jag gräva runt poolen, i en cirkel, eller ska jag gräva en rektangel? Sedan blir det ju en högre kant på den sidan där det är högre nivå nu, ska msn höra npgpt åt det eller bara låta det vara så?
Gör ett trädäck. Annars kommer du behöva gräva ur, i med makadam och sedan padda så det inte sätter sig (börjar luta igen). Att bara gräva bort grässvålen och sedan ställa dit poolen igen är bara dumsnålt.
 
Okej, tack för tipsen.
Om vi kör på trädäck, behöver man ibte gräva något då, eller det behövs oavsett?
Och hur klarar poolbottnen att ligga på brädorna, tänker på springorns I ett trädäck.

Förresten, nu när poolen äntligen tömt sig efter mycket om och men, så står jag fortfarande kvar ned en vattennivån under själva tömmningsventilen... Hur är det tänkt att man ska lösa detta?... Står mycket I manualen, men ingwt om detta
 
Använd en dränkbar pump att pumpa ur vatten med och fungerar inte det kan du använda en våtdammsugare att suga ur det sista med.
 
en hävert måste väl vara det enklaste för att tömma det sista.

Ska du göra trädäck så behöver du ju en grund att ställa det på, antingen plattor eller plintar, som du behöver gräva något för.
Det låter kanske enkelt att ”smälla upp ett trädäck”, men har du inte gjort det innan så kräver det ju en del förarbete, inte minst tankemässigt.
Tänk också på att en sån pool rymmer 15-20m3 vatten, så trädäcket måste tåla den lasten. Jag hade inte vågat lita på det bjälklaget som visades på bilden ovan utan att räkna en del på hållfastheten, men det verkar ju uppenbarligen fungera.
 
Personligen hade jag bara jämnat ut marken under, varför ska allt göras så komplicerat hela tiden.
 
  • Gilla
Picasso89 och 2 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
en hävert måste väl vara det enklaste för att tömma det sista.

Ska du göra trädäck så behöver du ju en grund att ställa det på, antingen plattor eller plintar, som du behöver gräva något för.
Det låter kanske enkelt att ”smälla upp ett trädäck”, men har du inte gjort det innan så kräver det ju en del förarbete, inte minst tankemässigt.
Tänk också på att en sån pool rymmer 15-20m3 vatten, så trädäcket måste tåla den lasten. Jag hade inte vågat lita på det bjälklaget som visades på bilden ovan utan att räkna en del på hållfastheten, men det verkar ju uppenbarligen fungera.
Lade du dubbelt så mycket stenar under reglarna innanbrädorna lades på. Inte satt sig en millimeter ett år senare
 
F fredrik.johansson skrev:
en hävert måste väl vara det enklaste för att tömma det sista.

Ska du göra trädäck så behöver du ju en grund att ställa det på, antingen plattor eller plintar, som du behöver gräva något för.
Det låter kanske enkelt att ”smälla upp ett trädäck”, men har du inte gjort det innan så kräver det ju en del förarbete, inte minst tankemässigt.
Tänk också på att en sån pool rymmer 15-20m3 vatten, så trädäcket måste tåla den lasten. Jag hade inte vågat lita på det bjälklaget som visades på bilden ovan utan att räkna en del på hållfastheten, men det verkar ju uppenbarligen fungera.
Efter ett par försök så fick jag till hävert effekten, och de sista hundratals litrar tömdes under natten!
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Personligen hade jag bara jämnat ut marken under, varför ska allt göras så komplicerat hela tiden.
Ja jag känner också lite så och det lutar åt det (rent spontant verkar också det vara mycket vanligare lösning än trädäck)

Så, har du några praktiska tips och konkreta handfasta råd hur jag ska bära mig åt?
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Hur permanent är poolen? Är det en kul grej för barnen över sommaren eller tänker ni ha den några år och kanske byta ut den mot en liknande när den är utsliten om några säsonger?
Ska ni bara få upp den och börja bada hade jag tagit fram en spade, ritat ut hur stor den är, grävt och jämnat av med den jord som finns. Stampa ordentligt och lägg på ett så långt vattenpass som finns tillgängligt. Eventuellt lagt en markduk eller presenning i botten för att skydda undersidan av poolen något.
Mer permanent lösning att gräva bort all jord och fylla upp med bärlager, padda och väga av ytan med stenmjöl och markduk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.