Hej. vi planerar att bygga en veranda på framsidan av huset samt en altan på baksidan. Huset i fråga är ett lb-hus: https://www.lbhus.se/optimal/lb-optimal-148

Hur/när vet man ifall man kan samt var man kan fästa bärlinor i husgrunden? Vad ska man använda sig av för skruv isf för att fästa bärlinan i husgrunden?
 
Kollade lite snabbt på länken och fick inte fram info om vad det är för husgrund där.
En bild säger mer än tusen ord... :)
 
@maah hjälper den där?
 
  • Ventilationsgaller på husgrund nära marken omgivet av grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte avgöra helt med hjälp av bilden. Ventilen skvallrar om att det inte är gjuten platta.
Nån i bättre kunskap i ämnet får hoppa in här!
 
jag har för mig att lb har fabriksgjutna betongbalkar, prov slå lite lätt med en tex hammare så märker du om det är betong
 
Jag misstänker att det just är kantelement med betong i. Hur går man till väga då?
 
Du har en gjuten platta med kantelement, ventilen är förmodligen tilluft till en kamin....
Svaret är att inget skall fästas i kantelementet, du får lägga ut plattor och bygga ditt tralldäck på!
 
Ajdå och då antar jag att du är säker på det här... Finns det ingen tillräckligt lång plugg som man kan använda för att ta sig igenom markplattan in i betongen eller är det dåligt pga. isolering eller vad är anledningen till att man inte vill göra det så?
 
Vad exakt är det du vill bygga och varför vill du tvunget fästa den i plattan?
 
En altan på 12x4 meter. Tänker att det är lättare och mer stabilt att fästa bärlinan i grunden då?
 
Jag skulle också föreslå att du bygger altanen utan att lägga upp den på huset. Stabiliteten kan du lösa genom att lägga in diagonaler i respektive riktning. Skulle du ändå vara orolig för stabiliteten kan du injektera ett par gängstänger genom kantelementen vars funktion endast är att staga altanen horisontellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.