Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då fick han i alla fall lite plåster på såren jämfört med sin (felaktiga) prisuppskattning.
Att kompromissa en del för att nå fram till ett någorlunda acceptabelt avslut tycker jag ofta bör vara att föredra än att lägga nästan oändligt med energi pga stolthet eller likn.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Verkar ha varit lite optimistisk när jag skrev slutet gott, allting gott.

Vår käre elektriker verkar nu ignorera våra kontaktförsök.
Har dessutom upptäckt att ett uttag är riktigt fel.
Säkringen går vid varje användning, det blixtrar till och luktar när man drar ut kontakten.
 
  • Hand håller en bränd elkabel med defekt och sotig kontakt framför en vägg med eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sitter i andra änden av kontakten? Det är inte så att det är vad du stoppar in som är kasst? Går säkringen om du stoppar in något annat också?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lingonpannkaka skrev:
Verkar ha varit lite optimistisk när jag skrev slutet gott, allting gott.
Säg den lycka som varar för evigt...
 
  • Gilla
Lingonpannkaka
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad sitter i andra änden av kontakten? Det är inte så att det är vad du stoppar in som är kasst? Går säkringen om du stoppar in något annat också?
Önskar att problemet vore så lätt.
4 olika prylar, alla kontakter blir svarta och säkringen går.
 
Ok. Låter som det blir kortis i själva uttaget när ni stoppar in proppen då och att man borde plocka loss det och ta en titt. Kan vara nån tråd som ligger fritt, något fel på själva uttaget mm.

Ska ni själva plocka loss det så bryt strömmen först. Går säkringen så vet ni ju vilken det är men jag skulle nog bryta på huvudbrytaren ändå. Man vet aldrig hur illa det är kopplat och kan man inte mäta sig fram så är det säkrare att bryta allt. Annars, ha nån som kan el att göra det, helst en elektriker.
 
Kollegan som elektrikern hade tagit in tidigare i tråden dök upp och åtgärdade uttaget som var helt knasigt installerat så att en sladd hade skavts av.

Till nästa problem.
Elektrikern skulle komma tillbaka för att koppla in allt i det nya köket.
Preliminär tid var bestämt. Sen dess radio silence.
Planerat var att han skulle dyka upp denna veckan. Men vi vet varken dag eller tid.
 
We're baack!

Nu har fakturan kommit efter att jag legat på lite.
Skärmdump av en faktura med flera listade byggtjänster och kostnader, delar av texten är överstrukna för sekretess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur många fel hittar ni?
Bifogar inte materialspec då vi redan löst de få problemen som fanns i denna.
 
S
L Lingonpannkaka skrev:
We're baack!

Nu har fakturan kommit efter att jag legat på lite.
[bild]

Hur många fel hittar ni?
Bifogar inte materialspec då vi redan löst de få problemen som fanns i denna.
vad fan är elinstallation startavgift?
 
Ingår det något arbete i startavgiften? (Den verkar motsvara 2h arbete).
 
Claes Sörmland
Startavgift var ju en ny innovativ prissättningsmetod.

Snyggt också att ta betalt för reklamationensärendet 18/5 (med typo "18/6").

Kan ni gå tillbaka till ursprungsavtalet enligt offert? Jag minns inte tråden om det rådde oklarheter om offertens innehåll. Normalt är det ju ett fast pris som ges i en offert.
 
  • Gilla
bosse53
  • Laddar…
"Startavgiften" är framkörningsavgift + första timman.

Jag påpekade detta för bolaget och sa att vi hade erbjudit oss att betala 20,5 timmar. Inte 24,5 timmar som det ju blir enligt fakturan.

Jag fick svaret:
"Det stämmer att i offerten står det Pris första timmen inkl utkörning 999 kr efter ROT, detta är vår startavgift sk. framkörning.
I vanliga fall där löpande timpris gäller samt startavgift för varje påbörjad arbetsdag inkluderar startavgiften en timme arbetstid.
Då vi fick kompensera så fick vi bortse från löpande timpris á 44 arbetstimmar och gav er erbjudandet ovan.
Vi erbjöd er dessvärre inte 16,5 timme arbetskostnad, 4 st framkörningar, 1st framkörning á 500 kr inkl moms.
Som jag skrev ovan erbjöd vi er 20,5 timmar arbetskostnad + 4 st framkörningar + 1 st framkörning á 500 kr inkl moms."

Vad det är som menas med att de fick "kompensera" vet jag inte.

Laddar även upp offerten igen för referens
 
  • Offert för elinstallation med detaljerad kostnadsberäkning inklusive ROT-avdrag och giltighetstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Nu hänger jag inte med. Offerten var enligt trådstart på 7 h men nu står det 14 h i en offert från första april? [EDIT: Förklarat i inlägg #35. Det var ett försök till anonymisering som senare övergavs i tråden.]

Oavsett så finns det ett uppskattat pris i offerten på 6999 kr efter rotavdrag. Konsumttjänstlagen medger på maximalt 15% utöver detta pris vilket landar på 8049 kr. Om offerten är den som du accepterade och ni inte senare har avtalat om annat så är det detta belopp som du ska betala (efter ROT-avdrag).
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu hänger jag inte med. Offerten var enligt trådstart på 7 h men nu står det 14 h i en offert från första april?

Oavsett så finns det ett uppskattat pris i offerten på 6999 kr efter rotavdrag. Konsumttjänstlagen medger på maximalt 15% utöver detta pris vilket landar på 8049 kr. Om offerten är den som du accepterade och ni inte senare har avtalat om annat så är det detta belopp som du ska betala (efter ROT-avdrag).
Jag förklarade i inlägg #35 varför jag inte skrev rätt antal timmar från första början.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lingonpannkaka skrev:
Jag förklarade i inlägg #35 varför jag inte skrev rätt antal timmar från första början.
Betala 8049 kr (+ material) så är det bra med det säger jag. Blir det gnäll, påminn om offerten och konsumentjänstlagens regler vid ungefärlig prisuppgift.
 
  • Gilla
Lingonpannkaka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.