Koppla säkert ska hjälpa konsumenter och återförsäljare att förstå vad man får göra själv och när man behöver ta hjälp av fackman.

Du kan läsa artikeln här: Ny tjänst ska minska elolyckor
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

Hurra, jag hittade en sak man får göra själv (mer än köpa elmaterial samt koppla in saker med stickpropp)
Skärmdump från Elsäkerhetsverkets hemsida visar att man får byta vägguttag på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken tur att jag får en bra genomgång av hur man gör, så att kopplingen blir säker :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Alexander Viksten och 3 till
  • Laddar…
harry73
Skulle också vara bra om de kunde redovisa vilka elolyckor man undviker och hur ofta de händer
 
  • Gilla
SvanteC och 6 till
  • Laddar…
Ska de som arbetar som elektriker använda den? För det är ju de som skadas i elolyckor...
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Anders Ygeman skrev:
Alldeles för många skadas av felaktiga elinstallationer. Med Koppla säkert blir det lättare att göra rätt, och förhoppningsvis kan många olyckor undvikas
Hur många skadas av felaktiga elinstallationer? Var kommer dessa uppgifter ifrån?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Hurra, jag hittade en sak man får göra själv (mer än köpa elmaterial samt koppla in saker med stickpropp)
[bild]

Vilken tur att jag får en bra genomgång av hur man gör, så att kopplingen blir säker :crysmile:
Haha! Ja, det är tur :crysmile:
Tre klick senare kommer jag till en sida med hur man ska göra och när man kommer ner till punkt fyra kan man läsa följande:
4. Kontrollera att koppartråden är oskadad. Om den inte är det – klipp bort den skadade 6–7 mm och tvinna trådarna.
Om jag inte minns helt fel så brukar det dyka upp i detta forum lite då och då att man inte ska tvinna trådarna, mer än möjligen lite lätt så att kardelerna bibehåller sin tvinning. Eller minns jag fel :thinking:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...-el/byta-vagguttag/byta-ett-jordat-vagguttag/
 
Om nu denna tjänst ska minska antalet olyckor så måste de ha någon statistik att luta sig emot för annars kan de omöjligt värdera utfallet. Är det någon som vet var man får tag i denna statistik? Vilka elolyckor är vanligast/allvarligast och vem har kopplat?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det handlar ju också om el-relaterade bränder.
En liten glappkontakt eller en kortslutning över en eller ett par kardeler kan orsaka en brand.
Nödig kännedom är tyvärr inte samma sak som kompetens.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Enligt https://www.elsakerhetsverket.se/om...800-elrelaterade-brander-i-bostader-varje-ar/ är det 1800 elrelaterade bränder i bostäder varje år. 380 bränder startar i elektriska apparater som exempelvis kyl och frys och 150 bränder startar i själva elanläggningen såsom vägguttag och elcentraler i gamla hus. Övriga elrelaterade bränder, cirka 1300 stycken, beror på felaktig användning av elektriska apparater, oftast att man glömmer stänga av spisen men även andra matuppvärmningsapparater är vanliga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
R raffe1234 skrev:
Enligt [länk] är det 1800 elrelaterade bränder i bostäder varje år. 380 bränder startar i elektriska apparater som exempelvis kyl och frys och 150 bränder startar i själva elanläggningen såsom vägguttag och elcentraler i gamla hus. Övriga elrelaterade bränder, cirka 1300 stycken, beror på felaktig användning av elektriska apparater, oftast att man glömmer stänga av spisen men även andra matuppvärmningsapparater är vanliga.
Så då är återstående frågor:
Av de 150 bränder som startar i elanläggningar - hur många beror på felaktiv installation vs felaktiga produkter vs föråldrad anläggning?
Av de felaktiga installationerna - hur många är gjorda av elektriker vs inte av elektriker.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Jag har haft tre elfel hemma. Två av dem allvarliga med möjlig skaderisk (glapp-varmgång-rökutveckling samt ej inkopplad jordledare). Samtliga utföra av elektriker. Inget av det min kompis Mållgan kopplat själv har visat några brister, men han är noggrann, tar god tid på sig, kollar och dubbelkollar.
 
  • Gilla
  • Älska
ikeo och 11 till
  • Laddar…
https://www.elsakerhetsverket.se/om...800-elrelaterade-brander-i-bostader-varje-ar/ säger "Bränder som startar i elanläggningar är betydligt vanligare i villor än i flerbostadshus. Statistik visar också att en villa byggd före 1950 oftare drabbas av elbrand i elanläggningen jämfört med en villa uppförd efter 1980, mätt över genomsnittet per år från 1930 till 2015.". Vilket tyder på att det finns ett samband mellan ålder på elmateriel och bränder i fasta elinstallationer. Elmaterielens egenskaper försämras över tiden. Enligt https://rib.msb.se/Filer/pdf\24918.pdf har det uppstått en del bränder i den nya typen av elcentraler (normcentraler), främst i fuktiga utrymmen som lador, uthus, maskinhallar och andra utrymmen utan uppvärmning. Ofta på grund av metallspån, fukt, dålig kontakt och varmgång i huvudbrytare. Problem vid elektriska anslutningar beror oftast på glappkontakt av exempelvis följande anledningar: "En anslutning dras åt för hårt så att ledningen går av. En anslutning dras åt för löst vilket medför glapp. Oxiderade eller smutsiga kontaktytor. Dåligt kontakttryck på grund av utmattade fjädrar i elektrisk utrustning. Underdimensionerade kontakter. En felaktig anslutning som medför dålig kontakt."
 
Denna fina bild finns i en artikel från IN. Ganska bra exempel på fulfixande hempulare tycker jag :)
Smutsig man med rufsigt hår, rolig min, håller en skylt med text "Kopplar du el själv?" bredvid en leende kostymklädd man.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Tjänsten kommer inte att minska elolyckor enligt min åsikt. Det hjälper inte att berätta vad man får göra och vad man inte får. Folk kommer att fortsätta använda högtalarkablar till sina skarvsladdar helt enkelt för att information om vilka material som ska användas var mer eller mindre hålls hemligt. Är det för att skydda ett skrå eller är det en förhoppning att vi ska låta bli att göra saker för att vi inte vet hur man gör? Elosäkerhetsverket verkar inte förstå att folk fular sig ändå. Statistiken är ju rätt tydlig med 30% av installationerna behäftade med avvikelser. En sajt som Koppla säkert kommer inte att ändra detta. Inte heller skulle det fungera att förbjuda försäljning av elmaterial för då använder vi annat, exempelvis från Aliexpress.

Elosäkerhetsverket borde se till att vi som äger elanläggningarna har kunskaperna som behövs för att kunna avgöra om det finns fel eller brister i dem. Kunskaper för att skydda mig mot rötägg inom skrået som hittar "fel" som inte är fel bara för att kunna salta fakturan. Kunskaper som gör att jag använder rätt material till min fulel. En förklaring till varför jag inte får byta en trasig dimmer mot en strömbrytare så jag kan få veta hur jag ska göra eftersom jag ändå gör det. Hur hårt ska en förskruvning dras så jag kan kontrollera? Vilken kabel och hur långt ska det vara mellan klamrarna till det extra installerade uttaget i tvättstugan så jag vet om det är korrekt?

Vi är många som köper bostäder och därmed tar över och ansvarar för en elanläggning så fort vi fått nycklarna. Det är sällan vi besiktigar anläggningen i samband med köpet för vi hinner inte få tag i elektriker lika snabbt som andra besiktningsmän. Jag har nu min sjätte anläggning och den är inte okej. Jag har bara kollat så den inte utgör en brandfara, resten får jag fixa med tiden. Typ EKK vars mantel skalats utanför centralen så enkelledarna syns. Ett hål i en dosa där en EKK sticker ut till ett vägguttag där man ser en EKK gå genom källarväggen till en uteplats och har en stickpropp. Säkringarna omärkta eller felmärkta. En plåtkulo går från centralen till belysning och strömbrytare i källargången, huset är byggt 1969. En EKK genom källarväggen på annat ställe till en ytterbelysning, även här en stickpropp på EKKn, ett tidur och vägguttag. Lite sånt. Felaktigt men inte farligt om man inte rör det. Frågan är bara vad försäkringsbolaget säger om jag inte hunnit åtgärda detta innan huset brinner ner.

Nu fick jag detta hus 300k billigare än genomsnittet i området så det finns marginal att rätta till skiten. Det behövs i alla fall då jag ska ha in en luft-vattenvärmepump inom kort och elektrikern vill nog inte koppla in den i anläggningen som den ser ut nu. Jag kan lätt åtgärda det mest flagranta själv men då är jag inte okunnig. Vad hade en köpare utan kunskaper gjort? Hade Koppla säkert hjälpt? Nej, bestämt nej.

ESV borde berätta för oss hur vi ska kunna ansvara för våra anläggningar, inte bara berätta vad vi får göra. Jag menar inte att kolla efter sprickor i plast eller missfärgade ledningar utan hur vi ska se felaktiga installationer. Checklistan är säkert bra men Nisse Husägare använder cheklistan pliktskyldigast för att utan kunskaper kolla sin anläggning. Han kollar så telefontråden som kommer ut från det infällda uttaget i hallen är väl fäst i sockeln och inte är skadad hela vägen till det utanpåliggande uttaget i andra änden av hallen. Check. Nästa. Jag hoppas ni ser min poäng.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.