Hej
Går i tankarna att skaffa mig en robotgräsklippare.
Kollat på Husqvarna automower 305 eller Mcculloch rob r1000, skiljer en skaplig peng mellan dom.
Skiss av en trädgård med markerade områden såsom hus, altan, friggebod, och gräsmatta på cirka 500 kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogar en skiss av tomten. Har någon liten nedbuktning på ett ställe samt mindre ojämnheter mellan buskarna på bilden. Hur fixar de detta? Antar automower är med driftsäker så sätt?
Men hur fixar automower ca 500kvm gräsmatta, specad till 600kvm, blir det på gränsen?
Sen antar jag att som vid ena blomrabatten, bakom friggebod och ena busken att de inte fixar att komma in i mellan häck och de där?
 
Jag vill inte uttala mig om själva klipparen, men de tre ställen du nämner hade jag tagit bort gräset på eller fått leva med att klippa själv. Där funkar det inte med roboten. Utöka blomrabatten, gör en rabatt eller annan marktäckning vid busken och sen plattor eller nåt bakom boden så har du löst det enkelt och bra.
 
Hej
Jo jag kunde tänka mig det, är väl alldeles för tight. Har en elgräsklippare och tänkte skaffa en liten trimmer också så är det inte något problem. Men ska man då lägga avgränsningen på utsidan av busken och även avgränsa helt den ytan vid blomrabatten samt bakom frigebod så den inte får för sig att försöka gå in där alls?
 
K kallebunka skrev:
Hej
Jo jag kunde tänka mig det, är väl alldeles för tight. Har en elgräsklippare och tänkte skaffa en liten trimmer också så är det inte något problem. Men ska man då lägga avgränsningen på utsidan av busken och även avgränsa helt den ytan vid blomrabatten samt bakom frigebod så den inte får för sig att försöka gå in där alls?
Avgränsa helt. Så här hade jag nog gjort (beroende på var du sätter laddstationen dvs. Slinga in rubbet när det är såpass liten och enkel gräsmatta. Gul är guide om du nu väljer en klippare med sådan.
 
  • Schmatisk trädgårdsplan med guidelinje för robotgräsklippare, inklusive hus, altan, och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen beroende på hur blomrabatten och busken ser ut fyllt ut ytan med "något". Blomrabatten hade jag väl utökat mot kanten och runt buskar gillar jag att antingen hålla öppet/bark eller sätta en marktäckare (typ någon näva). Sätter man en marktäckare och låter slingan gå ganska tight så sköter gräsklipparen att hålla växtligheten borta från gräset utan att du måste gå där och kantskära och ha dig.
 
Du klarar dig med en maskin som ligger på gränsen men jag skulle säga att det är bättre att gå upp en storlek. Det är inte kul att pressa en Golf i 170km/h medans en dyrare Porsche bara skulle tuffa på.

Har själv en Automower och under fyra säsonger så har jag endast bytt knivar och en knivtallrik. Den gör ett perfekt jobb och då den strulat med fastkörningar så har det berott på min installation. Värt de extra pengarna skulle jag säga.

Vad det gäller installation så skulle jag säga att det ser bra ut men jag hade hoppat över flaggstångsavgränsningen och helt enkelt låta gräsklipparen köra mot och vända.
 
Hej
Tack för svaren. jag tror jag måste avgränsa flagstången, den sitter på en liten platta med uppstickande bultar på som infästning. Gissar knivarna riskerar att ta i där annars. Tänker även att jag skall ha klippare mot väggen av huset, får dock dra ut kabeln under fönstret då jag inte har någon utvändig kontakt där. Avgränsningen för flaggstången får då nog gå från blommrabatten ev så den inte korsar guidetråden i så fall. Men möjligt jag kan placera den längre åt höger längs väggen och dra enl ovan men det blir en hyfsad extra sträcka för guidetråden. Hussidan är nog ca 3-4m från flaggstången.
Läst mycket gott om automower, därav priset antar jag men även läst bra om Mcculloch rob r1000 och tomten är som synes inte superavancerad. Skall jag få upp till nästa steg av automower är det väl 310 och då pratar vi väl 14-15kkr.
 
Hej
Gick och mätte lite mer nogrannt här igår, min skiss ovan är inte skalenlig för 5 öre. Avgränsningar enl ovan ska funk bra men jag undrar över passagen mellan buskar och altan/blommor vid altan. Det är ca 2m där i mellan, gör inget eg om den går in lite i busken och klipper så kanske 20cm går bra där, men blomrabatten har en stålkant som den kanske inte bör gå in i så där bör det kanske vara 30cm. Vilket då lämnar mig med max 1.5m. Kollat mer på Mcculloch rob r1000 som verkar vara mycket för pengarna och där anges min 30cm mellan begränsning och guidekabel. Säg jag då lägger den 35cm från begränsningen vid busken. Då har klipparen 115cm att passera på. Är det för smalt tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.