För hobbyverksamhet med invändigt hälsosammare luft och mindre oväsen. Finns det ngn som byggt sådant tidigare?
Önskar tacksamt vägledning råd&dåd, skisser etc
Brandskydd?
Använder: svarv, hyvel, klyvsåg, bandsåg och slipmaskin.
Har sedan tidigare en golvstående Stativmonterad fläkt med under hängande säck som borde flytta utom väggen.
Motor: 400V, 16Amp, 0,75 Hkr
Rördimmension 125 mm
Tänkte centrerat genom väggen montera 4meter Spirorör under innertaket med diverse förgreningar från spånkällorna. Bara en maskin används åt gången.
Är inte oroad av undertryck då rullporten glappar ordentligt.
Finns det någon skiss och råd?
Brandskydd?
Kallras?
 
Jag byggde för en del år sedan ett "skåp" på utsidan av garaget för spånsugen som har liknande spec. som din. Drog ut 125mm spirorör och även in igen som ansluter till en filterpatron. Gjorde skåpet så tät som det gick, så att åtminstone en del av luften skall gå retur till garaget för att få mindre värmeförlust på vintern. Jag har dock inte mätt att så faktiskt är fallet - det är möjligt att det mesta försvinner ut. Jag har inte märkt av några problem med att det blir kallare när jag använder sugen. Spånsugen startas via en kontaktor så den drar igång automatiskt när vissa maskiner startar. Har även en manuell startmöjlighet om jag vill använda den med olika handverktyg. Har ännu inte kommit till skott med att bygga spjäll, så än så länge är det manuell omkoppling mellan olika rör under taket via en kort bit slang som flyttas runt. Och vissa slangar som kommer ner från taket använder jag till flera maskiner genom att flytta slangen mellan dom. Men det fungerar bra.
Har just inköpt en cyklon (super dust deputy) som ännu inte är inkopplat. Tanken är att den skall vara på insidan med en tunna under, så jag lättare kan hålla koll på nivån. Det har hänt att jag har överfyllt säcken ute i skåpet och det är inte roligt att byta den då. Jag funderar även på att göra så att jag kan förbikoppla cyclonen i vissa fall - så de få gångar jag bearbetar plast eller aluminium så blandas spånen inte med trä. Jag vill helst kunna tömma spåntunnan direkt i min kompost, men det går ju inte om det är aluminium och plast i den.
 
Stort tack för ditt svar.
1. Tror att man kan göra egna spjäll ( tänk på jordning), med plastskiva i slid av tex plyfa.
2. Jag är delvis orolig för brand i spånsäcken och funderar på någon sorts larmhistoria där.
3. Jag vill trots värmeförlusten gärna ha direkt utblås från spånutrymmet. Säcken med fläkt har redan en stor filterpåse på toppen. Filterpåsen släpper säkerligen ohälsosamt damm ifrån sig som jag ju gärna vill bli av med.!!
4. Säcken blir fylld! Det borde nog finnas något enklare elektroniskt larm som signalerar vid fylld säck.
5. Din lösning med automatstart på några maskiner intresserar mig. Ifall du har förnuftig lösning på det så ber jag om lite mer info och kanske bilder. Mina maskiner är en mix av 2- och 3-fas.
 
Så här knycklade jag in min lösning i långhelgen, har knappt hunnit utvärdera. Styr via nexafjärr som i sin tur styr växelriktaren i två lägen. Provar med pytteliten spånbehållare (väggar av laminat-spill) men snabb och lätt att tömma. Blåser rakt ut genom ytterväggen.
DIY spånsugssystem med behållare och elektronisk styrning monterad i vitt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen låda i skåp med laminatspillväggar, fylld med träspån och en liten spånbehållare, för hemmagjord avfallshantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BagdhadCafe BagdhadCafe skrev:
5. Din lösning med automatstart på några maskiner intresserar mig. Ifall du har förnuftig lösning på det så ber jag om lite mer info och kanske bilder. Mina maskiner är en mix av 2- och 3-fas.
Detta är självklart något man får be en elektriker installera, men i eltavlan går ena fasen på de uttagen som skall starta sugen genom en spole och ett relä drar sedan en 3-fas kontaktor som sätter på spånsugen. Relä och spolar (har för mig att man behöver en för varje grupp man vill skall kunna starta sugen) köpte jag på Swedendro.
 
Tack för info. Jag förstår att du använder en passande kontaktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.