Tjenare!
Har köpt en Ikea-fläkt och flex-röret Nyttig 150, men Ikea har inga väggventiler för utsläppet och det verkar stört omöjligt att hitta något passande någon annanstans.
Jag ska alltså sätta fläkten på ytterväggen och släppa ut luften genom väggen. Vill ha en ventil med så stort flöde som möjligt och helst med kallrasskydd. Helst utan att behöva gå ner i dimension i onödan...
Är det någon som har något bra tips på var man hittar vad jag söker?

Mvh,
ToRy
 
Nähäpp, det här var jag tydligen ensam om. :rofl: Tja, själv är bäste dräng heter det ju, så efter lite butikstittande så hittade jag faktiskt en väggventil med 150mm-anslutning på Bauhaus. En sådan därn "jalusiventil" eller vad det kan heta. Tänker att det blir nog bra då den sluter (hyfsat) tätt av sig själv när fläkten inte är på.
Montering och test sker förhoppningsvis i helgen, rapport kommer!

Trevlig långhelg alla!
ToRy
 
  • Gilla
Jonatan Hedin
  • Laddar…
Står och håller på med ett fantastiskt enformigt och tradigt jobb just nu, med mycket väntetid: Ta emot och anteckna larmföljd vid provning av rökdetektorer i ett adresserbart brandlarmsystem. Tadaaaaa! :D Så även om ingen annan än jag verkar intresserad så fyller jag på med mer info. Om inte annat så för att få tiden att gå. :whistle:

Monteringen av ventilen gick bra, likaså det plaströr som inköptes på Bauhaus som genomföring genom väggen. Så långt allt väl.
När däremot Ikea-slangen skulle träs på plaströret så blev det problem. Ikea-slangen passade naturligtvis inte på Bauhaus-röret. Inte utan en hel del bearbetande av slangen. Fine, delarna är inte tillverkade av samma företag, inte så konstigt kanske. Men man kan ju tycka att det borde finnas en standard i att 150mm rör, slangar, stosar, ventiler och alt vad fan det heter borde passa i varann!! Men icke.
Nåväl, efter en hel del bändande, böjande, svärande och trixande så lyckades vi i alla fall trä rörhelvetet över slanghelvetet. Tänkte att vi drar silvertejp runt hela skiten så det blir tätt.Gott så? Nä, nu började det riktiga helvetet.
Eftersom vi har genomföring genom vägg så måste det ju till en 90-graders böj på slangen. Den böjen skall man få till inuti den snygga rostfria kanalen som går upp längs väggen ovanpå fläkten. En kanal som är obetydligt större invändigt än vad slangen är utvändigt. Ni kanske fattar vad problemet är? Första försöket att skapa en jäkligt skarp 90-gradersböj på slangen slutade med att jag någonstans vid 85-ish grader slet sönder slangen!!!:mad: Slangen är ju gjord av en lång remsa av tunn aluminiumplåt med lite ståltrådsförstärkning som lagts i en spiral och pressats ihop i kanterna för att forma en slang. Inte speciellt hållfast kan jag säga!
Självklart ogjordes allt arbete med att pressa in slangen i röret dessutom då böjen är precis innan genomföringen i väggen. Tillbaka till ruta ett alltså! Tomas var inte nöjd. :mad::poop::thumbdown:
Slutsats? Skall ni genom väggen med skiten så gå ner i dimension på slangen. Eller köp inte Ikea-prylar.

Nåväl. Slangen måste ju på plats så arbetet återupptogs efter en nedkylningsperiod.
Beslut togs att slangen helt enkelt skulle plattas till något, för att skapa mer utrymme för en inte lika skarp böj. Nytt iknöande av slang i rör, medelst mer silvertejp. Böjde om slangen, nu mer försiktigt, och till slut lyckades vi faktiskt få dit slang, rör, kanal, fläkt och hele skiten! Yay! Succé, right!? :D Nope. :worried:

Nu visade det sig att så länge man inte rör fläkten, inte andas på den, så är allt okej. Men så fort man trycker på knappen och sätter igång fläkten så hoppar kanalen upp ur sitt läge och det blir en klart osnygg glipa mellan fläkt och kanal.
Anledningarna till att det sker är fem.
1. Kanalen skall ju liksom träs ner innanför en kant på toppen av fläkten. Den kanten är cirka 2mm hög, vilket är alldeles för lite.
2. Den nedre, yttre delen av kanalen skruvas inte fast utan snäpps liksom "fast" bakom den övre, inre delen som är fastskruvad. Den nedre delen kan dock fortfarande röra sig obehindrat i höjdled.
3. Fläkten skruvas fast i väggen med skruvar genom den bakre plåten ungefär på mitten, höjdmässigt. Inte högst upp ovanför hela paketet, utan på mitten. Klart osmart, speciellt när fästhålen sitter i en plåt som inte är 100% styv. Följden blir att fläkten redan i ursprungsläget lutar något framåt, från väggen i överkant, och att kanten för kanalen i praktiken blir max 1mm i framkant. Skruvar i överkant OCH i nederkant ovanför filtren hade varit styvt. Och smart.
4. Fläkt/lampknappen sitter på undersidan av fläkten.
5. Elkontakten i fläkten sitter så nära kanten ovanpå fläkten att det för det första är svårt att få ner kanalen mellan kanten och kontakten, och för det andra att om man av någon outgrundlig anledning - inte vet jag, för att sätta på fläkten med knappen som någon klantskalle enligt punkt 4 satt på undersidan kanske? - skulle få för sig att trycka fläkten något uppåt - vilket är fullt möjligt enligt punkt 3 - ja då följer liksom kanalen med uppåt en liten bit - eftersom den enligt punkt 2 inte sitter fast - och hoppar upp över framkanten - då framkanten knappt är 1mm hög enligt punkt 1! Tjo!!! :rolleyes:

Needless to say, fläktjäveln åkte ner och återlämnades skyndsamt till Ikea som reklamation. Orsak: Kass konstruktion. Fläkten togs emot utan knussel, så bra Ikea, åtminstone ett rätt av två möjliga.

Ny fläkt letades upp - och hittades - på Bauhaus, det blev en Franke Strip. Fanns ingen kvar i butiken men jag lyckades troligen nätköpa det sista exemplaret. Får se, ska hämta den i eftermiddag... Kollade på demoexet och kunde konstatera att:
1. Kanten är minst 5mm.
2. Fläkten har fästen på ovansidan. Förhoppningsvis även i nederkant, tittade inte innanför filtret.
3. Knapparna sitter på framkant, inte undertill.
4. Kanalen är märkbart större än Ikeas. både bredare och djupare.
5. Ingen trängsel för kanalen innanför kanten, inga kontakter i vägen.
6. 150mm anslutning till slangen, förhoppningsvis samma 150mm som Ikea-slangen för den fick sitta kvar.

Förhoppningsvis går monteringen av Franke-fläkten bättre än Ikea-diton. Annars jävlar.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan Hedin
  • Laddar…
Här ser man den löjligt låga kanten innanför vilken kanalen ska hålla sig.
Kant med glipa där en kanal hoppat ur sitt läge nära en elektrisk kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns hur trångt det är mellan kontakt och kant.
Närbild på en trång glipa mellan en elektrisk kontakt och kanten där kanalen hoppat ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt utrymme mellan en låg kant och kontakt där en kanal har hoppat ur sitt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här snygg blir glipan när kanalen hoppat ur sitt läge.
Närbild av en låg kant med en trång glipa där en kanal har hoppat ur sitt läge mot en kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
Tja, själv är bäste dräng heter det ju, så efter lite butikstittande så hittade jag faktiskt en väggventil med 150mm-anslutning på Bauhaus. En sådan därn "jalusiventil" eller vad det kan heta. Tänker att det blir nog bra då den sluter (hyfsat) tätt av sig själv när fläkten inte är på.
Har du ett brandspjäll någonstans också eller är fasaden brandtålig?
 
Du menar att risken finns att man drar ut eldsflammor från något som brinner på spisen, ut genom fläktens filter och ut på fasaden? Eller att man kan få en brand i själva fläkten eller slangen? Hmmm... en tanke som aldrig slagit mig men som nu väcker frågor... Har lite svårt att se att risken för en sådan brand skulle vara speciellt stor. Därmed inte sagt att den inte finns, eller att det inte skulle finnas regler som styr hur man ska göra, eller åtminstone sätt att minska risken. Går fläkten ut på taket är ju oftast det naturligtvis mer värmetåligt än en träfasad...

Så nej, jag har inget brandspjäll om det inte sitter i fläkten, och fasaden är i trä.
 
Hittade denna text vid en snabb googling. Naturligtvis saxat från ett företag som säljer spjäll.
Första meningen antyder att spjäll måste användas för att fläkt genom träfasad ska vara godkänt. På den andra meningen verkar det mer vara frivilligt. Fan vet... Får googla vidare...

"Med detta brandspjäll 125 i kanalen så får du godkänt montage när du vill dra ut köksfläkten på träfasaden............ Även vid installation av en imkanal (köksfläktskanal) som ska gå ut igenom en fasad är det vanligt förekommande med brandbackspjäll."
 
Hmmm... igen. Inser efter en stunds googlande till att det finns mycket jag inte tänkt på när man skall installera en köksfläkt... Får ta mig ordentligt med tid vid senare tillfälle och sätta mig in i detta. Kanske återkommer med frågor så småningom... Tack Birgit för ögonöppnaren! (y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har börjat kolla lite på det här med reglerna om imkanal, vilket det verkar handla om i ett sådant här fall. Hittar flera olika sidor som behandlar detta men det är inte helt enkelt visar det sig. Då ska jag iofs erkänna att jag inte grottat ner mig jättedjupt än...
Det verkar i alla fall som att imkanalen skall ha avstånd från brännbart material, dvs eftersom väggen är klädd i trä både ute och inne så måste det lösas på något sätt, och någonstans där uppstår de första frågetecknen. Man kan isolera med stenull men jag hittar ingen uppgift om hur mycket isolering som krävs. Man måste skydda fasaden, oklart hur stor yta. Avstånd till takfot är inte något problem. Jag hittar uppgifter om att brandspjäll får monteras, men inget om huruvida det påverkar övrig installation (= lättnad på krav på isolering e.dyl.)

Hur som helst, jag har börjat fundera på om man ska skita i imkanal genom att helt enkelt sätta dit kolfilter istället. Men jag hittar ingen uppgift om att man slipper alla regler med kolfilter. Eller jo. lite bakvänt gör jag väl det. på så sätt att det verkar som att reglerna handlar om att brandsäkra just imkanalen, och iom att man inte har någon imkanal på en kolfilterfläkt så gäller heller inte reglerna. Om min tolkning stämmer så känns det just nu som det enklaste alternativet. Fan, det är fläkten i sommarstugan. Skit samma om den väsnas lite mer, behöver bytas filter på någon gång, eller inte skickar ut fukten utomhus.

Så, kan någon vänlig själ bekräfta att jag kan komma undan att brandsäkra vare sig insida utsida eller innanmäte av vägg genom att köra på kolfilter istället?
Om min tolkning är fel, vet någon om montering av brandspjäll ovanpå fläkten skulle göra brandsäkringen lättare?

Oerhört tacksam för positiva svar! :cool:
 
BirgitS
Sån här brandisolering av imkanalen är vanlig: https://ventilation.se/brandisolering-30mm-3m.htm

Som jag har förstått det av vad andra har skrivit i forumet så gör ett brandspjäll att man inte behöver brandisolering på andra sidan spjället.

Även om själva fläkten är en kolfilterfläkt så ska det finnas frånluft i köket och det blir då en imkanal som ska skyddas, så som jag har förstått det.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Tack för länken! Då är "bara" problemet att få plats med isoleringen, och att jag fortfarande behöver någon sorts skydd på fasaden. :rofl:

Om spjäll tar bort alla krav på brandisolering är det helt klart ett alternativ. Behöver bara hitta en text om det någonstans. Får googla vidare...

Hmmm... låter ju lite märkligt att en frånluftsventil som kanske sitter flera meter från fläkten skulle behöva brandskyddas. Menar att eventuella flammor från fläkten knappast tar sig till frånluftsdonet. Inte heller fett från fläkten borde ju ta sig dit för att bygga upp någon brandfarlig mängd fett i genomföringen. Har inget ventilationssystem som så utan självdrag.
Får kolla upp detta också...

Tack igen för svar! (y)
 
Mycket intressant tråd. Ska själv montera fläkt genom yttervägg i höst. Planerar köpa Ikea "underverk" med 150mm anslutning. Bör jag tänka om kanske? Hur blev det med brandspjäll i ditt fall? Och vilken ventilationshuv blev det på utsidan? Vore kul med lite fler bilder :)
 
Hej Emil,

Efter att ha ställt frågor till kommunen (fick svar med urklipp från samma sida som jag i frågan skrev att jag själv hittat, goddag yxskaft) och till experten här på byggahus (fick aldrig något svar) så tröttnade jag och köpte en kolfilterinsats till fläkten istället. Hålet i väggen fylldes med isolering och ventilen på utsidan tas bort när fasaden byts inom ett par år.
Mao vet jag tyvärr inte mer nu än då om regler om imkanaler eller spjäll.

Vad gäller problemen med själva fläkten och anslutningar och vinklar på slangen så ser jag inte riktigt att du kommer råka ut för samma problem som jag då du väljer en inbyggnadsfläkt och kommer ha gott om plats för slangen.
 
BirgitS
Antagligen är det bäst att kontakta en sotare med frågor om brandsäkerhet.
 
Tack för svar ToRy och Birgit! Ja, det är en inbyggnadsfläkt så den kanske sitter fast bättre. Hoppas också att anslutningen till kanalen är lättare att montera än det du råkade ut för. När det gäller brandspjäll så vill jag minnas att min sotare inte var så intresserad av att prata om det när det handlar om en imkanal genom en vägg. Han var bara intresserad av kanalerna som går i skorstenen, som jag minns det. Sen om det var han eller någon murare som nämnde att man kan montera brandspjäll i kanalen om inte fläkten redan har brandsäkring inbyggd. Jag fick uppfattningen då att många moderna fläktar har inbyggd brandsäkring men jag lyckas inte hitta något om det på Ikea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.