Är det nån,som med säkerhet vet om det finns några svensktillverkade vitvaror längre?
 
Torkskåp och köksfläktar
 
Inga diskmaskiner,kyl-frysar,tvättmaskiner,spisar eller annat?
 
M mickekarl skrev:
Inga diskmaskiner,kyl-frysar,tvättmaskiner,spisar eller annat?
Varför vill du ha svensktillverkade vitvaror?
 
M mickekarl skrev:
Inga diskmaskiner,kyl-frysar,tvättmaskiner,spisar eller annat?
inte när det gäller hushållsprodukter. Det finns disk och tvätt lättillgängligt hos vitvarubutikerna som är för professionellt bruk om du verkligen önskar svensktillverkat.
 
N Nikorasu skrev:
Varför vill du ha svensktillverkade vitvaror?
Vet av erfarenhet,under alla år att dom är bäst! Jämför i dag med cylinda och Electrolux t.ex!
 
Hur är det med Asko?
 
jarlh jarlh skrev:
Hur är det med Asko?
Svarar mig själv:

"2013 Produktionen av diskmaskiner, tvättmaskiner och torktumlare flyttas från Sverige till Slovenien."
 
M mickekarl skrev:
Vet av erfarenhet,under alla år att dom är bäst! Jämför i dag med cylinda och Electrolux t.ex!
Trams.
 
M mickekarl skrev:
Vet av erfarenhet,under alla år att dom är bäst! Jämför i dag med cylinda och Electrolux t.ex!
Hmm...men gällde inte detta för 30år sedan då vitvaror faktiskt tillverkades i Sverige och kunskapsnivån i produktion och kvalitet inte var spridd som nu?

Personligen tror jag det finns större chans att få en välproducerad produkt från Kina, Vietnam eller Ungern idag - tack vare volymer, produktions- och kvalitetskunskap och tillgång till arbetskraft.

Förhoppningsvis utvecklas fortfarande en del av vitvarorna i Sverige, men det vore intressant att veta.
 
A
N Nikorasu skrev:
Hmm...men gällde inte detta för 30år sedan då vitvaror faktiskt tillverkades i Sverige och kunskapsnivån i produktion och kvalitet inte var spridd som nu?

Personligen tror jag det finns större chans att få en välproducerad produkt från Kina, Vietnam eller Ungern idag - tack vare volymer, produktions- och kvalitetskunskap och tillgång till arbetskraft.

Förhoppningsvis utvecklas fortfarande en del av vitvarorna i Sverige, men det vore intressant att veta.
Jo troligen så är chansen 1 på 10.000.000 att dessa länder skall lyckas med det du beskriver fast denna 10 miliondel exporterar de inte till Sverige. Det finns inget kvar i Sverige som utvecklar vitvaror. Bara brandar och slickar på dina dekaler över ursprungslandets
 
Görs inte mycket vitvaror fortfarande i norra italien?

Har varit på flera besök på flera fabriker där ( dock just inte vitvaror) och jag skulle inte ha några problem med
att köpa produkter därifrån.
 
S Styrman_jansson skrev:
Görs inte mycket vitvaror fortfarande i norra italien?

Har varit på flera besök på flera fabriker där ( dock just inte vitvaror) och jag skulle inte ha några problem med
att köpa produkter därifrån.
Finns många supermoderna fabriker nere i Europa som säkert har alla förutsättningar i världen att bygga vitvaror med kvalitet. Problemet är bara att det är vi konsumenter som styr detta med vad vi är villiga att betala för produkten. För 35-40 år sedan kostade en tvättmaskin en månadslön nu kostar den ett extrapass på en lördag. Så fabrikerna är tvungna att lägga sig på den låga nivå dom nu gör. Finns vitvarutillverkare som tänker tvärtom och tillverkar världens bästa saker men då blir oxå priset därefter...förvisso spottar dessa fabriker ut varor i parti och minut dom med men inte alls i samma kvantitet som de stora drakarna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Just i vitvarubranschen finns det hos konsumenter en extremt hög förväntan att varan ska kosta så lite som möjligt och gärna hålla för evigt. Ställ det gärna i relation till ex. En iPhone 11 PRO som idag kostar 17500:- håller två år och sen lägger man den på hög för att ev. ha den som utbytestelefon när den nya behöver service. Det är ändå närmare 9000:- per år, men att lägga 9000:- på en tvättmaskin tar emot för merparten, som man fö har glädje av mer än ett år (5-7 är mer trolig livslängd givetvis beroende på hur den används)
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Finns många supermoderna fabriker nere i Europa som säkert har alla förutsättningar i världen att bygga vitvaror med kvalitet. Problemet är bara att det är vi konsumenter som styr detta med vad vi är villiga att betala för produkten. För 35-40 år sedan kostade en tvättmaskin en månadslön nu kostar den ett extrapass på en lördag. Så fabrikerna är tvungna att lägga sig på den låga nivå dom nu gör. Finns vitvarutillverkare som tänker tvärtom och tillverkar världens bästa saker men då blir oxå priset därefter...förvisso spottar dessa fabriker ut varor i parti och minut dom med men inte alls i samma kvantitet som de stora drakarna.

Jo jag håller med men för att återgår till grundfrågan, gäller inte ovanstående även för produkter gjorda i Sverige?

För övrigt så håller jag Mieles produkter generellt för ett snäpp bättre än t.ex. Electrolux, Whirlpool o.d. Dock har de inte bara produktion i Tyskland utan även i Tjeckien vad jag kan läsa mig till..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.