Vem bryr sig om panelen håller i 20 år eller 45år?

Estetiken är avgörande om man frågar mig.
 
  • Gilla
Ivan1881
  • Laddar…
Hur blev slutresultatet? Har du några bilder? Vi har ett LB-hus från tidigt 80-tal och går i samma funderingar, både avseende takutsprånget, fasad och fönster.
 
Hej!

Såhär ser det ut nu när vi bygger till vår altan och det har blivit ungefär som vi tänkt. Däremot behövde jag inte bygga om/förstärka takstolarna eftersom spikplåtarna som håller ihop dem satt längre in än jag trodde.
Nybyggd altan i trä som delvis är klar med matbord och stolar uppsatta, bredvid ett modernt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fru Maxe och 5 till
  • Laddar…
Här är två till!

En trädgård under anläggning med jordhögar, märkpinnar och en skottkärra framför ett trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En träfasad på ett hus med två stora fönster och gröna träd som speglar sig i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fru Maxe och 2 till
  • Laddar…
Oj vilken skillnad! Man ser knappt att det är samma hus.
Mycket fint. Bra jobbat. :)
Taket och fasaden lirar verkligen ihop.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Och vår målbild med takbyte, panel etc. (dock inte helt färdig)
[bild]
Bra jobbat! Det blev jättefint! Detta sketchup?
 
Wow! Väldigt snyggt! Vad har du för utsprång nu?
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Oj vilken skillnad! Man ser knappt att det är samma hus.
Mycket fint. Bra jobbat. :)
Taket och fasaden lirar verkligen ihop.
Tackar!
 
M Mach77777 skrev:
Bra jobbat! Det blev jättefint! Detta sketchup?
Ja det är sketchup, men ritningar, sektioner mm är gjort i AutoCAD.
 
Iggmo Iggmo skrev:
Wow! Väldigt snyggt! Vad har du för utsprång nu?
Tack! Jag minns inte precis, men i storleksordningen 15cm + ränna skulle jag tro att det är.
 
Hej! Det blev verkligen supersnyggt! Vi går i samma tankar. Har precis köpt ett hus från 70-talet med liknande sadeltak som ert hus hade som vi vill förkorta takutsprånget på samt byta en del fönster. Var det några kostnader som ni inte förutsåg som uppstod? Har du några övriga tips att ge oss på vägen, några fällor att försöka undvika? Tack så mycket på förhand ☺️
 
Om ni inte tycker att det är väldigt roligt att byta brädslåning och om ni inte har mycket skog att ta brädslåningsvirke ur så lämna åtminstone 30-40cm utskifte kvar.
 
H heimlaga skrev:
Om ni inte tycker att det är väldigt roligt att byta brädslåning och om ni inte har mycket skog att ta brädslåningsvirke ur så lämna åtminstone 30-40cm utskifte kvar.
Vi tänkte byta träfasaden i samma veva också (den gamla har många sprickor och vi tycker den är för grov), det glömde jag ju säga. Annars så blir det Ju som du påpekar problematiskt med att ”fylla upp” utrymmet längst upp. Tack för påminnelsen! Helt klart något man bör tänka på ☺️
 
H heimlaga skrev:
Om ni inte tycker att det är väldigt roligt att byta brädslåning och om ni inte har mycket skog att ta brädslåningsvirke ur så lämna åtminstone 30-40cm utskifte kvar.
Ang utskiftet så hade vi nog tänkt minst 30 ialf. Idag är det över 60 och inbyggt (vi har inte tillträtt än, så vet inte måtten exakt, bara gjort uppskattningar från prospektet och gammal ritning från när huset byggdes).
 
Är i samma dilemma. Ska byta tak om några veckor och är sugen på att korta takutsprånget något för att få lite modernare stuk och få bort känslan av att taket tynger ner huset. Huset är som ni ser väldigt avlångt och är lite rädd för att det ska kännas ännu mer avlångt om man kortar takutsprånget då huset (taket) totalt sett blir smalare. Vad tycker ni? Ska vi ge oss Avlångt hus med vit fasad och svart tak med ett utprång, gräsmatta och terrass med utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långsträckt enplanshus med grå takpannor och vita väggar, diskussion om att modifiera takutsprånget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett avlångt hus med tegeltak och korta takutsprång, trädgård och trätrall framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på det eller låta det vara som det är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.