C
Inger.P. skrev:
Tror dock att det är som Marlene spekulerade i... En påtänd tjuv skiter nog högaktningsfullt i både larm- hund- och granne-i-samverkan-dekaler. De kraschar rutan, går in och tar vad de snabbt kan hitta och försvinner igen. Har man tur så är man inte hemma då...
Precis. Det enda som funkar i praktiken är att se till att tjuven inte kommer in. Min arbetsgivare har varit drabbade av otaliga inbrott, och larmet verkar vara det sista tjuven bryr sig om. Det vet väl att de har gott om tid på sig när väl larmet har gått eftersom larmfirmorna knappast slår på blåljusen när larmet går. De vill ju helst inte heller ertappa några påtända inbrottstjuvar, utan brukar nöja sig med att i lugn och ro hålla avtalad inställelsetid och lappa ihop trasiga fönster och dörrar och/eller underrätta den drabbade när de väl kommer på plats.
 
cpalm skrev:
... eftersom larmfirmorna knappast slår på blåljusen när larmet går. De vill ju helst inte heller ertappa några påtända inbrottstjuvar, utan brukar nöja sig med att i lugn och ro hålla avtalad inställelsetid och lappa ihop trasiga fönster och dörrar och/eller underrätta den drabbade när de väl kommer på plats.
Larmryckarna har ö.h.t. inget blåljus, och har inte heller rätt att överskrida hastighetsbegränsningarna vid utryckningar. Det är bara utryckningsfordon som har den möjligheten (polis, brandkår, ambulans och ett fåtal andra).

Dessutom är inte personaltätheten såpass stor att det hela tiden finns lediga larmryckare som sitter och väntar på att just ditt larm skall gå. Ofta har de flera larm på kö och får helt enkelt ta dem i tur och ordning. Och då kan det naturligtvis ta tid.
 
Inger.P. skrev:
 
en ev. larmsiren inte får höras utomhus (endast inne i huset). Detta för att grannar inte ska lockas att ingripa och därmed riskera att bli skadade av tjuvarna...  
Är detta någon ny bestämmelse? Verkar inte vara riktigt.
 
Så här är det, om ni inte visste......
Ifall larmet går och firman kommer på plats inom kort så får dom inte gå in i bostaden ifall dom misstänker att brotslingarna är kvar.
Deras jobb är att larma polis, reparera eventuella skador (dörrar, fönster mm) så inte mer skador kan uppstå på egendomen t.ex regn, mera inbrott.
 
Min bästa kompis brorsa har en lång karriär bakom sig som inbrottstjuv. Han sitter inne nu igen för den delen. Att vara påtänd när han gör inbrott är ett måste, säger han, annars skulle han aldrig våga. Han är livrädd hela tiden. En gång fick jag ett utbrott på honom och frågade om han inte fattade hur jäkla rädd man skulle bli om någon kom in när man är ensam med barnen och hur rädda barnen skulle bli? Jo, det förstod han förstås och det var ett ständigt dåligt samvete, alla människor han skrämt och kränkt, men pengarna behövs ju till amfetamin. Så blev han tyst ett tag och sa:
-Men du sätt upp en lapp på balkongdörren och en på dörren där det står "Snälla inbrottstjuven här bor det en som är livrädd gör inte inbrott här". -För du vet, sa han, då skulle åtminstone "hederliga" tjuvar gå därifrån. Ja, vad ska man säga i ett sånt läge, det var bara att skratta åt eländet! ;)
 
Min granne hade från början eget hemmatillverkat larm med magnet och sånt som han utförde själv.

Förra året fick han inbrottsförsök (Nån hade ryckt på ytterdörren - Magnet lossnade - Siren på) och kruxet var att han var 120 mil hemifrån...

En granne fick ringa till honom kl 0200 o sen ringde han till sin bror som bodde 8 mil därifrån o fick bege sig dit. Samma natt körde han raka vägen hem trots han hade planerat stanna där 4-5 dagar längre.

Dagen därpå kom han hem och fick dit Falck o nu har han maxi-paketet med allt.

Komiska är när vi snackade en stund sa han "Jag har kollat på ditt hus och jag tror att midi-paketet för 219 kr/mån skulle passa dig jättebra trots du har tre hundar..." ;D

 
Hade problem med en kille från Svenska Skydd som envisades med att jag skulle köpa en säkerhetsdörr för 18 000 kr.
Nej tack sa jag då jag har larm via Securitas + att jag bor på bottenvåningen så om dom inte kommer in vid dörren så kommer dom in fönstervägen.
Då började han jiddra en massa om att tjuvarna helst bröt upp ytterdörren istället för att gå fönstervägen. Jaja sa jag och tackade nej återigen.
Jag sätter lite tro till mina Securitas dekaler som pryder fönsterna och dörren då inbrottstjuven helst inte gör inbrott i larmade bostäder (har jag hört iallafall).
Dom tycker heller inte om att slå sönder fönster då de inbrottstjuvar som går på droger har problem med att få blodet att koagulera. Ett skärsår kan därför ställa till mycket problem för dem.
Nej kort sagt så får larmet sköta biffen och om en tjuv verkligen vill in och ta något i ditt hem, ja då gör han det med.
 
Inger.P. skrev:
När han till slut fattade att det inte var någon idé avslutade han samtalet med orden;
"-jag har hört att tjuvarna har hittat hit till DITT område, detta p.g.a. alla nybyggda hus!".
Sicken rackare va!?!    :-/
Haha jo det låter alltid så, killen från Svenska skydd körde med samma taktik.
Sen känns det som om inbrotten flyttar från område till område med ett visst tidsintervall.
Oavsett var man bor så kommer man nångång i kontakt med tjuvar antingen genom att drabbas själv eller grannar som råkar ut för det.

Sen kan jag förstå dig Inger.P med tanke på avståndet från Securitas i Helsingborg, det känns som tjuven har för gott om tid på sig att rensa hemmet innan de behagar dyka upp.
Jag bor 3 km från Securitas i Helsingborg och sätter ingen större tilltro att de kommer till mig fortare för det.
Jag kör mitt larm endast som skrämseltaktik + att det tjuter rätt bra inomhus så de får ingen arbetsro direkt.
 
Coolman skrev:
Komiska är när vi snackade en stund sa han "Jag har kollat på ditt hus och jag tror att midi-paketet för 219 kr/mån skulle passa dig jättebra trots du har tre hundar..."  ;D
Man får många köttben för hundarna för dom 219kr/mån ;). Har man möjlighet att ha en hund som vakt så behövs det faktiskt ingen annan larm ... inte ens en dörrklocka :). Har själv nästan 2 hundar ( en är fortfarande valp) och har aldrig funderat på att larma mitt hus ute på landet.
Haft 3 inbrott i snabb följd innan hundarna "anställdes". Man kunde plocka ut fönsterglas genom att skruva av listor utifrån på ett hus byggd 1981. Vilken stor tilltro hade man till människor på den tiden då huset byggdes :). Synd att den tiden är förbi :'(.
gaia
 
Inger.P. skrev:
Och handen på hjärtat; -vem 17 vågar ingripa vid inbrott nuförtiden?
En granne hade larm som ibland tjött högt i skogen men ingen sprang och tittade .... det var som vanligt falsk larm.  Tjuvarna skulle kunna hinna med mycket innan någon kom förbi. Men det är kanske därför dom valde att bryta sej in till oss i stället ;)
Jaaa, jag har faktiskt inget i huset som är värt att riskera mitt eller andras liv och hälsa ;). Jag blev inte mycket fattigare och tjuvarna blev inte rikare heller.
Arg blir jag när jag tänker på all städning och reparationer efter att objudna gäster varit inne.
Konstigt nog kände jag mej fortfarande säker i mitt hus utan larm. Det värsta var faktiskt det att jag började misstänka varenda främmande människa som kom förbi huset efter inbrottet. Det var faktiskt jobbigt att tänka illa om alla obekanta. Vi tyckte inte att larmet kommer  att skydda oss tillräckligt från inbrott och klistrade bara falska  lappar på fönster efter den tredje gången. Sen flyttade hunden in till oss i stället för larminstallation.
Nu litar jag på att mina hundar besparar mej såna upplevelser i framtiden. Sjukhusräkningen betalar jag mer än gärna ;D.
gaia
 
hej,
håller med om att hund är ett mycket bra larm, vem går in frivilligt med en eller två stora hundar i huset?  ;) ;D

Jag känner mig otroligt trygg med dem hemma, jag låser aldrig ytterdörren eftersom ingen skulle kunna smyga sig in...

Dock är det ju inte alltid så att hundarna alltid är hemma, snarare tar vi med oss dem för det mesta. Och är man bortrest är de ju definitivt inte hemma... Så vi har, trots hundar, ett larm som vi sätter på när varken vi eller hundar är hemma.
 
Vi hade inbrott en gång och då var hunden hemma.... :)

Min dåvarande rottweiler tog dom på balkongen, 3-3.5 meter över marken, som bestod av en sluttning av sprängsten. Killarna hade hoppat och man kunde följa spåret i snön. Plus att grannarna såg dom.

Polisen kom och rekommenderade köttben till hunden men hoppades att dom inte skulle hitta tjuvarna då jag är ansvarig för min hund.....

Ja, tjuvarna bestod at två grabbar i sena tonåren, varav den ena tidigare hade bott i huset. Vilket grannen berättade några månader efteråt.
 
Den larmkille jag pratade med sa nåt om att den inre sirenen inte störde hundörat.

Jag är mycket tveksam till detta påstående.

Någon härinne som känner till hur det egentligen förhåller sig?

Jag hade tänkt mig att kunna larma när jag själv inte är hemma men jag kan inte utsätta jycken för ljudet. Eller så får jag se till att larmsirenen går att koppla bort de gånger jycken är ensam hemma och låta larmet gå ljudlöst vidare till larmcentral.
 
Vår inre siren stör garanterat både hund och människoöra. Det är olidligt att lyssna på....på gränsen till panik - men det är ju kanske meningen?
 
Min hund diggar inte inomhussirenen iallafall men vad ska man göra......
Tur det inte falsklarmar iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.