Det är många kommuner där "lönsamheten" är låg. Det finns dock ett mycket stort antal städer utanför tullarna där husvärderingen är mycket hög. Städer som Karlstad, Örebro, Umeå, Linköping, Jönköping, Norrköping och många till där det definitivt inte är svårt att få såväl höga värderingar som skamliga taxeringsvärden. Lägg ihop befolkningen i dessa städer och det är fler än vad som bor i Stockholm. Jag tycker väl inte att det är en liten del av Sverige, ens grovt sett.

Det skulle vara intressant att veta hur många 3-miljonerkronorsvillor det byggs i Långflon och andra metropoler?

/Fredrik
 
Och vad jag reagerar på är den vitt spridda missuppfattningen att det bara är i de s.k "storstäderna" som prisnivåerna är höga.

Och vill man köpa eller bygger ett hus i Mullsjö eller Deje är det ditt val att göra så. Jag har svårt att förstå vad som är tragiskt i det. Förmodligen har du relativt bra ekonomi om du kan ta den ekonomiska smällen som en försäljning skulle innebära.


/Fredrik
 
fredpers skrev:
Och vill man köpa eller bygger ett hus i Mullsjö eller Deje är det ditt val att göra så. Jag har svårt att förstå vad som är tragiskt i det.  Förmodligen har du relativt bra ekonomi om du kan ta den ekonomiska smällen som en försäljning skulle innebära.


/Fredrik
Förlåt att jag lägger mig i, men som jag uppfattade det var andemeningen "tragiskt" i den bemärkelsen att det är synd att inte orter på perfekta pendlingsavstånd från storstad/centralort uppskattas efter förtjänst och att "andra värden" som tex. närhet till familj, släkt, natur, fritidsintressen, lugn uppväxtmiljö för barnen samt "lugnare" livsbetingelser även för vuxna, tomtpriser osv osv värderas förhållandevis lågt av bankerna men det beror ju naturligtvis på en mindre skara presumtiva köpare.

Samt att det faktiskt finns förhållandevis många husbyggare som inte ser den maximala utväxlingen/satsad krona som det huvudsakliga målet med sitt husbygge, även om det naturligtvis är önskvärt att i görligaste mån ha möjlighet att få tillbaka satsat kapital.
Fast jag kanske missförstod hela resonemanget ???

Sen är det ju absolut så att det finns andra orter än Sthlm,Gbg,M-ö som har höga fastighets priser, spec. universitetsorterna, även om de väl knappast kommer upp i Sthlm´s nivå. (tack och lov, tycker jag :D)

//Christina.







 
Tja, grovt sett betyder väl olika för olika människor. JAg förstår vad du menar jureit, men eftersom jag vet att pengarna kommer tillbaka på SÅ många orter utanför "storstäderna" tycker jag det är fel ord. Residensstäder är den stad i varje län där landshövdingen har sitt resident. Såvitt jag vet har även Stockholms län en landshövding.

Sen är det ju så att vi lever i en marknadsekonomi (trots att jag hört kommunister på stan idag) och människor värdesätter uppenbarligen närheten till staden så högt att priserna sjunker ju längre bort från centrum du bor. Finns kanske förklaringar i form av mindre behov av fler bilar, mindre behov av att skjutsa barn i bil mm.

/Fredrik
 
byggimpert skrev:
Samt att det faktiskt finns förhållandevis många husbyggare som inte ser den maximala utväxlingen/satsad krona som det huvudsakliga målet med sitt husbygge, även om det naturligtvis är önskvärt att i görligaste mån ha möjlighet att få tillbaka satsat kapital.
Du menar att det finns kvalitativa värderingar som prioriteras före pengar? Tanken skrämmer. ;)

mvh
David
 
David skrev:
Du menar att det finns kvalitativa värderingar som prioriteras före pengar? Tanken skrämmer.  ;)

mvh
David
Förstår att det känns hårresande, skulle ju bli bekymmersamt att få samma rejäla profit vid nästa försäljning om alla hade såna tokiga idéer ;D ;D ;)

//Christina.
 
Sedan betyder väl lågt taxeringvärde lägre fastighetsskatt oxå... om nu det e intressant, fast efter 5 år e det nog det... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.