Satte en gasolgrill på altanen med en vit tegelvägg bakom... inte så välbetänkt visade det sig. Efter bara en månad så blev det lätt brunt där på fasaden av röken, tack och lov gick det att skrubba bort med div rengöringsmedel men så kan man ju inte ha det.

Så jag undrar om det finns några bra förslag på skyddande vädertålig skiva el likn mot väggen. Det behöver vara en yta som är lätt att torka av, helst eldfast antar jag men vet inte hur noga det är med det. Rostfri plåt skulle funka fint men blir dyrt, ytan är ca 140 bred x 100 hög. Fibercementskivor är billiga men kanske svårt att få till en enkelt avtorkningsbar yta?

Idéer välkomna!
 
Kanske du kan måla en fibercementskiva i rätt kulör?
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Kanske du kan måla en fibercementskiva i rätt kulör?
Ja det är en tanke, bara att de färgtyper som rekommenderas för fibercement är typ putsfärger (silikatfärg etc) och de är allt annat än avtorkningsbara. Men det kanske finns andra färgtyper som kan funka på fibercement?
 
Kan du inte bara flytta ut grillen några decimeter när du ska grilla? Det gör jag, ifs har hjulen på min billiga skitgrill börja gå sönder av oförklarlig anledning :thinking:. Sugen på en Weber eller liknande nu istället:cool:
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
E EliasLindgren skrev:
Kan du inte bara flytta ut grillen några decimeter när du ska grilla?
Den står ca 2 dm från väggen, lagom för att locket ska kunna öppnas med marginal bakom. Vill inte hålla på och flytta runt grillen varje gång den ska användas. Grillen är en Weber Genesis II E-410 GBS, ordentlig fart på den när man brassar på så ett skydd bakom är nästan ett måste om man inte kan eller vill ställa grillen helt fritt.
 
G Gullebrand skrev:
Kanske en eller två skyddsplåtar som man har i bastun? Typ [länk]

Svart är nog en bra färg
Ja det brukar gå rätt hett till när jag lagar mat... men det blev litet väl dyrt tycker jag med plåt även om det vore det bästa.

Nu har jag fixat tre fibercementskivor 550 x 1220 mm som jag målar till i svart innan uppsättning med rostfri skruv & korta distanser mot mexiväggen. Billigt och lätthittat på lokala byggshopen, blir ett generöst tilltaget skydd bakom så man kan elda, ryka och slabba bäst man vill vid grillen (y)

Färg: jag tar något jag hittar i källaren det är inte så noga.
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det brukar gå rätt hett till när jag lagar mat... men det blev litet väl dyrt tycker jag med plåt även om det vore det bästa.

Nu har jag fixat tre fibercementskivor 550 x 1220 mm som jag målar till i svart innan uppsättning med rostfri skruv & korta distanser mot mexiväggen. Billigt och lätthittat på lokala byggshopen, blir ett generöst tilltaget skydd bakom så man kan elda, ryka och slabba bäst man vill vid grillen (y)

Färg: jag tar något jag hittar i källaren det är inte så noga.
Hej Harald. Jag har exakt samma problem och funderar på samma lösning som du och hittade därför denna tråd. Skulle du ha lust att dela en bild på hur det blev så vore jag tacksam.

Jag tänkte använda denna fibercement fasadskiva från Byggmax

Mvh
 
Hej,
nej det blev inte alls bra så jag måste hitta en annan lösning. Största problemet är att ytan behöver vara avtorkningsbar annars ser det snabbt väldigt tråkigt ut, fibercement suger os/fett som en svamp. Hoppas hitta lämpligare färg än den sockelfärg jag testat, eller kanske någon billig plåt trots allt?

Vore kul att se några riktigt snygga och vettiga lösningar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej,
nej det blev inte alls bra så jag måste hitta en annan lösning. Största problemet är att ytan behöver vara avtorkningsbar annars ser det snabbt väldigt tråkigt ut, fibercement suger os/fett som en svamp. Hoppas hitta lämpligare färg än den sockelfärg jag testat, eller kanske någon billig plåt trots allt?

Vore kul att se några riktigt snygga och vettiga lösningar.
Ok. Tack för återkoppling så slapp jag göra samma misstag. Får nog bli en plåt för min del då. Har en gammal diskbänk i rostfritt som skall kastas. Den kan jag skära ut en bit i lämplig storlek. Är det ett alternativ för dig så brukar det finnas mycket sådant på återvinningsstationerna och frågar man snällt kan man få en bit. :)
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.