Hej! Flyttar snart in i ett 1 1/2 plan med ett ganska trångt kök. En tanke från början var att rotera kök, wc och tvättstuga ett steg medsols. Så att köket hamnar öppet mot det stora vardagsrummet, tvättstuga ner till vänster. Nu söker jag synpunkter och andra förslag på hur vi kan göra för att få köket lite större och mer öppet. Jag har tyvärr inga exakta mått nu och jag har ingen aning om vad som egentligen är möjligt att åstadkomma.
Andra idéer på vad ni hade ändrat tar jag också gärna emot!
 
  • Plantekning av ett 1 1/2 plans hem med trångt kök, angränsande WC och tvättstuga som kan behöva omstrukturering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det kan vara bra att veta vilka väggar som är bärande innan man börjar fundera på vad som går att göra.
 
Börja med att bo in dig ett par veckor. Sen prata med en byggnadskonstruktör? ang. bärande väggar i ditt hus.

Själv har jag haft öppen planlösning i förra bostaden och det var inte riktigt min grej med kök och vardagsrum i ett rum.

Så jag hade satt upp en dörr i anslutning till köket och haft det helt avskärmat. Slippa lyssna på diskmaskin/frys när de börjar föra oväsen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att veta vilka väggar som är bärande innan man börjar fundera på vad som går att göra.
Såklart! Väggarna till höger från wc och tvättstuga är bärande och de vänstra för sovrummen
 
J Jonasdzm skrev:
Börja med att bo in dig ett par veckor. Sen prata med en byggnadskonstruktör? ang. bärande väggar i ditt hus.

Själv har jag haft öppen planlösning i förra bostaden och det var inte riktigt min grej med kök och vardagsrum i ett rum.

Så jag hade satt upp en dörr i anslutning till köket och haft det helt avskärmat. Slippa lyssna på diskmaskin/frys när de börjar föra oväsen.
Vi kommer bo som det är ett tag och då ta reda på bärande väggar och sånt, men jag ville börja drömma lite nu innan!
Menar du att du hade satt upp en dörr till köket som det är nu eller gjort om något men satt upp en dörr också?
 
Jag hade satt upp en dörr i köket som det är nu.

Vill du ha öppen planlösning kanske du kunde göra om ett av de andra rummen till tvättstuga och ta bort gästwcn. Sen kan du bygga ut köket på platsen tvättstugan och wcn var innan. Där nere i vänstra hörnet. Sätta in en köksö om inte annat.

Ritad planlösning av en bostad med överstrukningar i köksdelen som föreslår renoveringsändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(inte lättaste att rita på mobilen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.