Vi har lagt sten intill trädäck och runt kanter/träd och så vidare för att "lättare" få en snygg kant.
Det jag däremot reagerat på är att gräset helt enkelt växer över och lägger sig på stenen. När vi kör med klipparen så tas det inte utan trycks mer ner mot stenen.För att få det snyggt måste jag klippa alla kanter manuellt.
Sett andra som har samma lösning som vi, men deras kanter ser ut precis som jag vill. Går alla för hand och tar dem eller har vi gjort något fel? Tänker om stenen ligger för lågt?!

Liten bild på hur jag menar (ej min gräsmatta :))
kantsten+007.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
En gräsmatta mullar ca 1 cm på höjden per år
 
Så det är inte mycket att göra mer än att höja stenen då...

Hur klipper man då kanten bäst? Kört med trimmer, men snöret på den går av konstant när man kör mot stenen så det är inte speciellt smidigt. Finns det alternativ?
 
Åsa Lund
Man kan skära lodrätt med ett ogräsjärn av typen "barkspade", blir snyggt! Annars kan man köpa grövre tråd till trimmern...
 
harry73
Åsa Lund skrev:
En gräsmatta mullar ca 1 cm på höjden per år
Vår gräsmatta är 7 år nu och den har inte rest sig 7cm. Men vi klipper med uppsamlare, så det blir inte mycket kvar i gräset
 
Åsa Lund skrev:
En gräsmatta mullar ca 1 cm på höjden per år
Det där stämmer väl inte? En gräsmatta kan ju växa 1 cm på höjden varje år.
 
Tackar för tipsen.

Har ni samma problem som jag att det liksom växer över stenen? Jag har hävdat det hela tiden, att vår är så "vildvuxen". Just att kanter sticker iväg. Är noga med gödning och klippning så det är inte så att den är misskött av oss tycker jag.
 
Gräs är rätt bra på att växa över och in i det mesta. Att låta stenen sticka upp lite förhindrar en del men nu sitter den där den sitter. Jag skulle hållit efter med trimmern ett par gånger per sommar. Med en kraftigare/bättre tråd går det bra att köra mot sten. Stenen gör det ändå rätt enkelt för dig eftersom gräset då ändå stoppas från att komma in i rabatten och du får en klar gräns att trimma mot. Snyggt är det också! Vi håller själva på med en liknande lösning, men "underhållsfritt" blir det inte.

Att göda gräsmattan bidrar förstås också till att den växer till sig både på höjden och åt sidorna... Blir nog snyggare gräs så men man ger sig själv mer jobb också....
 
Redigerat:
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Intressant tråd omän gammal...

Har själv precis samma problem, la kantsten överallt och såg i mina drömmar att jag skulle få en lika knivskarp och fin gräskant som alla andra. Men icke.... har precis samma problem som TS! :sweat:
 
Kan ju uppdatera denna.
Ja, stenen flyttas/gräset höjs. Men tricket är nog ändå trimning. För att hålla det snyggt säkert 2-3 gånger/månad. Minst.
Men kan ändå tycka andras ser bättre ut, utan det extra jobbet men det är en annan diskussion :)
 
T
Har sten som du och får klippa med trimmer någon gång om året.
Har även tagit en flat spade och skalat bort gräs och jord vid stenen när kanten blir för hög.
Jag har även en del kvickrot som gärna lägger sig över stenen när klipparen kör över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.