Så, idag blev plattan till slut gjuten.
Men trodde SKB:n skulle vara lösare.
Har ju läst en del om att SKB sks vara så lös att det finns risk att det kryper under isoleringen.
Sen har jag sett lite videos på nätet och där ser den ju faktist väldigt lös ut.
Men när betongbilen kom och han släppte på lite så var den så trög att jag fick pressa ut betongen.
Den var lite trög sa han och ringde ett samtal.
Sen hällde han i typ 3 liter av nån vätska och sen fick bilen stå och snurra i 5min innan han lossade betongen.
Visst var den lösare nu men inte alls som jag trodde SKB skulle vara.
Rännan räckte nästan till andra sidan.Fattades kanske 0,5-1 meter men jag fick ta krattan och dra ut betongen så det rann ner i kantbalken.
Sen la han ut så mycket på ett ställe så det blev för högt så jag fick ta slodan och försöka få ut det.Jobbade som attan och fick det ok till slut men tror nog det en aning högt på mitten.
Hann ju inte med med lasern för så klart just då blev det 20g varmt och solen gassade på och jag hade fullt upp med slodan och det kändes som att det stelnade rätt fort.
Kompisen tyckte jag skulle ta det med betongfirman för att jag har ju betalat lite mer för just SKB så då ska man ju få den egenskapen.
Bra att sonen filmade så man har bildbevis på hur trög den är.
Vad säger ni som kört med SKB. Har eran varit väldigt lös eller kan den vara lite trögare också.
Första gången jag någonsin gjuter så har ju ingen erfarenhet direkt.
 
SKB säger ingenting om hur lättflytande den är, utan syftet är att den inte behöver vibreras. Professionellt används SKB i princip aldrig då det är onödigt dyrt. Det är nästan ett måste när skalväggar gjuts, men ytterst sällan annars.
Det finns mängder olika recept på SKB och beroende på vilken station du beställer från så har de ett "eget" standardrecept.
Tyvärr har du nog inte så mycket att hämta här.
 
Nä, förmodligen inte.
Men när jag pratat med dom så har dom sagt att den är väldigt lös så man måste verkligen se till att isoleringen sitter.
Men den betongen flöt ju knappt ut i hörnen och runt rören.
Går det att utläsa viskositeten ur följesedeln tro?
 
J jkbpower skrev:
Nä, förmodligen inte.
Men när jag pratat med dom så har dom sagt att den är väldigt lös så man måste verkligen se till att isoleringen sitter.
Men den betongen flöt ju knappt ut i hörnen och runt rören.
Går det att utläsa viskositeten ur följesedeln tro?
Det är som du säger väldigt trögt, men jag har varit med om detsamma mängder av gånger.

Ja, det kan stå. Det finns olika sättmåttklasser och kan stå t.ex. F5 eller F6.
 
Det står SF2 på konsistensen. Kanske är trögare då.
 
J jkbpower skrev:
Det står SF2 på konsistensen. Kanske är trögare då.
Nej, det är jag som blandar ihop det. SF är för SKB och är det klass två så borde det absolut varit lösare.
Det råkar inte vara Swerock i Västsverige som det handlar om? De är riktigt dåliga på SKB...
 
Nä, det är Thomas Betong i Sörmland.
 
C C.Lundin skrev:
SKB säger ingenting om hur lättflytande den är, utan syftet är att den inte behöver vibreras. Professionellt används SKB i princip aldrig då det är onödigt dyrt. Det är nästan ett måste när skalväggar gjuts, men ytterst sällan annars.
Det finns mängder olika recept på SKB och beroende på vilken station du beställer från så har de ett "eget" standardrecept.
Tyvärr har du nog inte så mycket att hämta här.
Ursäkta, men du har helt fel här. En SKB ska ha större sättmått än S5 d.v.s. 210 mm. P.g.a. det höga sättmåttet används istället utbredningsmått/flytsättmått istället och det finns i princip 3 klasser (SF1-3). Lägsta klassen ligger normalt mellan 550-650 mm i utbredningsmått medan högsta ligger runt 850. Normalt sätt räcker SF1 till allt.

Att SKB inte används professionellt är ju också en grov underdrift. Det används dels till skalväggar, som du säger, men även en hel del inom anläggning vid gjutning av kantbalkar och fundament med speciella former o.s.v. Många villaplattor gjuts också med SKB. Det är inte heller onödigt dyrt. Jag betalar ca 40 kr mer per kubik jämfört med en S5:a oavsett kvalitet.

Med tanke på TS beskrivning så har du inte fått SKB. Fick du inget kvitto från bilen? Jag hade aldrig betalat för SKB i detta fallet. Låter mer som att du låg runt S3-S4 i konsistens som bäst.
 
F falkn skrev:
Ursäkta, men du har helt fel här. En SKB ska ha större sättmått än S5 d.v.s. 210 mm. P.g.a. det höga sättmåttet används istället utbredningsmått/flytsättmått istället och det finns i princip 3 klasser (SF1-3). Lägsta klassen ligger normalt mellan 550-650 mm i utbredningsmått medan högsta ligger runt 850. Normalt sätt räcker SF1 till allt.

Att SKB inte används professionellt är ju också en grov underdrift. Det används dels till skalväggar, som du säger, men även en hel del inom anläggning vid gjutning av kantbalkar och fundament med speciella former o.s.v. Många villaplattor gjuts också med SKB. Det är inte heller onödigt dyrt. Jag betalar ca 40 kr mer per kubik jämfört med en S5:a oavsett kvalitet.

Med tanke på TS beskrivning så har du inte fått SKB. Fick du inget kvitto från bilen? Jag hade aldrig betalat för SKB i detta fallet. Låter mer som att du låg runt S3-S4 i konsistens som bäst.
Jag vet mycket väl skillnaden på utbredningsmått och sättmått då jag personligen utför dessa tester i princip dagligen.
Men det är som sagt sättmått som används om SKB också, även om det i praktiken blir ett utbredningsmått och inte räcker till på en vanlig platta.

Vi kan nog vara överens om att TS inte är nöjd och inte heller ska vara det.
Det stod som sagt SF2, vilket ger TS väldigt lite att hämta.

Sen kan man ju diskutera hur vanligt det är. Men att betala mer för en betong samtidigt som man får ett hydrostatiskt tryck i hela formen klingar sällan bra. Då sätter jag hellre på ett par formvibbar. Men visst, smaken är väl som baken.
 
C C.Lundin skrev:
Jag vet mycket väl skillnaden på utbredningsmått och sättmått då jag personligen utför dessa tester i princip dagligen.
Men det är som sagt sättmått som används om SKB också, även om det i praktiken blir ett utbredningsmått och inte räcker till på en vanlig platta.

Vi kan nog vara överens om att TS inte är nöjd och inte heller ska vara det.
Det stod som sagt SF2, vilket ger TS väldigt lite att hämta.

Sen kan man ju diskutera hur vanligt det är. Men att betala mer för en betong samtidigt som man får ett hydrostatiskt tryck i hela formen klingar sällan bra. Då sätter jag hellre på ett par formvibbar. Men visst, smaken är väl som baken.
Tvärtom har väl TS massor att hämta. En betong med utbredningsmått SF2 ser inte ut så som TS beskrivit den. Att den dessutom hamnade där efter man blandat i flera liter flyt är ännu värre.

Själva kostnaden för betongen är i regel den lilla kostnaden. Om den kostar 750 eller 790 kr/m3 är av mindre betydelse. I vissa formar får du ändå hydrostatiskt formtryck, t.ex. lägre sådana. I vissa konstruktioner kommer du inte åt att vibrera på ett bra sätt p.g.a. armeringsmängden.
 
Jag har sett när.de fyller med SKB och när.man kör med slodan så ser det ut som välling.De behöver bara gunga lite på ytan så blir den slät.
Jag fick arbeta hårt med slodan för att överhuvud taget få ner stenarna så det blev en någorlunda slät yta men blev ändå inte bra på vissa ställen.
Och vad gör man? Killen säger att han ska tillsätta nåt så den blir lösare och då tror man ju att det ska bli ok och när han väl börjar släppa på så känns det ok i början men sen märker man ju att den inte är så lös som det borde och då vill man ju inte avbryta heller.
Ska se om jag kan få upp en videosnutt så kanske ni kan avgöra om det ser ut som SF2.
 
J jkbpower skrev:
Jag har sett när.de fyller med SKB och när.man kör med slodan så ser det ut som välling.De behöver bara gunga lite på ytan så blir den slät.
Jag fick arbeta hårt med slodan för att överhuvud taget få ner stenarna så det blev en någorlunda slät yta men blev ändå inte bra på vissa ställen.
Och vad gör man? Killen säger att han ska tillsätta nåt så den blir lösare och då tror man ju att det ska bli ok och när han väl börjar släppa på så känns det ok i början men sen märker man ju att den inte är så lös som det borde och då vill man ju inte avbryta heller.
Ska se om jag kan få upp en videosnutt så kanske ni kan avgöra om det ser ut som SF2.
Så som du beskriver är det inte SF2 så det behövs ingen video. Framför ditt klagomål till betongfabriken och meddela att du inte vill betala för undermålig kvalité. Egentligen skulle du skickat hem bilen direkt.

SKB i rätt konsistens kan knappt slodas. Man brukar använda typ ett avloppsrör fäst på skaft för att vibba ihop ytan. Slodan sjunker normalt sätt bara ner.
 
Jag gjorde en sloda av ett avloppsrör och den fick jag trycka ner för att få det att funka.
Så jag fick ta hjälp av en riktig sloda i aluminium eller vad det är som jag lånade av grannen och en kratta för att flytta runt betongen i början.
Så man får nästan lite smått panik och jobbar ju så man får till en platta som funkar.
 
Man betalar ju ändå 19.000:- slantar för 7 kbm så då vill man ju ha det man pröjsar för.
 
Så här står det på följesedeln om ni kan se om det är nåt som indikerar på att den kan vara tjockare i konsistens.
Eller är det bara SF betecknigen som säger det?
 
  • Följesedel med tekniska specifikationer för betong, inklusive klass och konsistens, med lätt fläck på pappret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.