Hej på er...
Har en lite undran. Håller på och planerar gräsmatta på en sjötomt. Det kommer att finnas långa sträckor där en gräsklipparrobot kan trilla ner i vattnet.

Så... hur säkert är det att det verkligen fungerar med begränsningsområden...

Sen är jag mottaglig för rekommendation av robot. Ca 2500 kvm gräsmatta, sluttande tomt med lite olika delar och nivåer...
 
Våran gå längs med en damm och det har funkat änn så länge.
 
A
Om du har en granne som har en slinga precis jämte din så kan signalen störas ut. Annars kommer den aldrig gå utanför slingan
 
Här finns flera sjötomter i rad och ingen robot har badat sålänge. Det är värre med dom som försöker nosa på vägen bland bilarna.
 
Tror inte det är någon fara (med en Husqvarna iaf, kan inte uttala mig om de andra) så länge du inte försöker lägga slingan preciiiiiis på gränsen till en kant där klipparen kan halka ner om det skulle gå lite snett.

Missödena verkar handla om när klipparen inte hinner stanna i tid och kanske pga blött gräs eller nerförsbacke glider lite längre och tippar ner över en kant eller ner i vatten. Skaffa dig lite marginal så är det nog lugnt.
 
I manualen för Gardenas maskiner skriver de tydligt att det ska finnas en minst 15 cm hög barriär mot vatten. Jag tolkar det som att de inte garanterar att klipparen håller sig på rätt sida ... Så det är väl på egen risk du litar på begränsningskabeln. Skulle tro att de flesta har liknande friskrivelser. Kolla vad din försäkring täcker innan du drar igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.