B blivandehusägare skrev:
Ja då droppar det nog ner på avloppsröret, men verkar höras långt efter någon varit på toan men tystnar helt när ingen använt den på ett tag, normalt ? Eller nåt man ska åtgärda?
Verkar droppa snabbare/mer när man sätter sig.
 
Har kollat nu ett tag och den står och droppar även nu efter natten, toan lutar kanske lite bakåt efter att vi la in golv eftersom vi bara ställde den ovanpå, dvs sågade inte ut för toastolen, är det därför det rinner över i vattenlåset och droppar ner på avloppsröret? Eller vad beror det på?
 
A
Har du möjlighet att stänga av vattnet till stolen så har du ju en sätt att kolla om det slutar väsnas.
 
Nä svårt att lokalisera, men hörs tydligt när man sätter örat mot vattentanken, kanske börjar bli slut den toan och dags att byta helt enkelt

Ska se om jag kan stänga av vattnet till den.
 
Det låter som att ni har bakfall och/eller ett begynnande stopp i avloppsröret dvs att det finns vatten som står i röret under wc-stolens anslutningsstos. Enkelt att konstatera genom att lyfta bort wc-stolen och kolla hur det ligger till.

Om det är på det viset och det enbart beror på ett begynnande stopp så kan det förmodligen åtgärdas relativt enkelt, beror det på bakfall så blir det jobbigare.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Det låter som att ni har bakfall och/eller ett begynnande stopp i avloppsröret dvs att det finns vatten som står i röret under wc-stolens anslutningsstos. Enkelt att konstatera genom att lyfta bort wc-stolen och kolla hur det ligger till.

Om det är på det viset och det enbart beror på ett begynnande stopp så kan det förmodligen åtgärdas relativt enkelt, beror det på bakfall så blir det jobbigare.
Har lokaliserat att droppet är i tanken, blir blött i bakkant inne i toaletten även om den inte använts på länge.

Vad är bakfall?
 
B blivandehusägare skrev:
Vad är bakfall?
När det lutar åt fel håll. Vattnet rinner "baklänges".
 
  • Gilla
blivandehusägare
  • Laddar…
Bakfall = att avloppsröret lutar åt fel håll dvs mot wc-stolen, tänkte om du har en horisontell dragning av avloppsröret i bjälklag eller vägg den närmaste sträckan. Då blir avloppsvatten stående i röret i stället för att rinna undan.
__
2:a på bollen där... :-D
 
  • Gilla
blivandehusägare
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bakfall = att avloppsröret lutar åt fel håll dvs mot wc-stolen, tänkte om du har en horisontell dragning av avloppsröret i bjälklag eller vägg den närmaste sträckan. Då blir avloppsvatten stående i röret i stället för att rinna undan.
__
2:a på bollen där... :-D
Tror inte det är något sånt problem, då borde jag märkt det för länge sen tycker jag
 
B blivandehusägare skrev:
Tror inte det är något sånt problem, då borde jag märkt det för länge sen tycker jag
Men orsaken till att det ev står vatten i avloppsröret under toastolen kan som sagt vara ett begynnande stopp i röret. Om det är så bör det fixas innan det blir stopp på riktigt, bara att lyfta av toastolen och kolla om där står vatten i röret under.
 
  • Gilla
blivandehusägare
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men orsaken till att det ev står vatten i avloppsröret under toastolen kan som sagt vara ett begynnande stopp i röret. Om det är så bör det fixas innan det blir stopp på riktigt, bara att lyfta av toastolen och kolla om där står vatten i röret under.
Men det droppet jag hör är i vattentanken på toaletten har jag lokaliserat, droppar läääääänge efter spolining, sedan står det och smådroppar så pass att det blir blött i bakkant i toaletten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.