Nyinstallad fönsterkarm som visar sargen och en urfräst del av träregel i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat fönster med synliga tecken på byggrelaterade åtgärder runt karmen och väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på husfasad med nya fönster och synlig isolering samt verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat fönster i husvägg med synlig regel och isolering där den gamla karmen tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan. Jag bor i ett hus byggt 1970. Ett så kallat elementhus, vet ej hustillverkare.

jag har precis bytt fönster och undrar om jag har gjort bort mig? De gamla karmarna utgjorde en del av regeln som går från hammarband till syll. De satt stumt mot regeln i ök och uk.

då fönstrena var öppningsbara tänkte jag att det inte kunde ligga någon last på dem, men vid eftertanke samt googlat lite inser jag att karmen vanligtvis var/är bärande i såna här hus.
Vet att det sitter en liggande regel (tror 2”4) uppe under hammarbandet men börjar tvivla på om det räcker. Tilläggsisolering och panel är klart redan från utsidan. Behövs några åtgärder? Kan man fälla in en planka inifrån om jag plockar ner lite tretex och sågar ur 45 mm ur de stående reglarna? Som jag gjort enl. Sista bilden (fast utifrån)
 
  • Gilla
Björn 1980
  • Laddar…
Det sk tilläggas att jag upplevde det inte som att sågen nöp något nämnvärt vid nedsågning av karmar
 
j.erkers
Har samma på vårt hus från -62. När vi bytte fönster så lät vi de nya karmarna vara bärande precis som de gamla var. Har fungerat bra i ca 20 år.
 
Satte du i fönstren stumt då? Utan drevmån?
 
S
M-gnus M-gnus skrev:
Det sk tilläggas att jag upplevde det inte som att sågen nöp något nämnvärt vid nedsågning av karmar
Att sågen nyper är felaktigt. Det skulle nästan bara hända när du har en enorm snölast eller liknande som belastar specifikt den delen. @justusandersson kan nog förklara bättre
 
j.erkers
M-gnus M-gnus skrev:
Satte du i fönstren stumt då? Utan drevmån?
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.