kristofer12345
D daugaard skrev:
vad har du slipat med? ser rätt grovt ut i ytan.
Slipade med vanliga undersidan av vinkelslipen är nog inte optimalt , jag ska väl ha en padda till slipen? Har du nått förslag på nån bra skiva ..?:)
 
kristofer12345
D daugaard skrev:
Jag säger tvärt imot :) Det går att svetsa ihop aluminium med stål
Går det!? Förklara , eller visa gärna?!
 
kristofer12345
prototypen prototypen skrev:
Hur länge har du övat? Är det första försöket ska du vara nöjd.
Ja, det var första gången!
 
kristofer12345
prototypen prototypen skrev:
Hur länge har du övat? Är det första försöket ska du vara nöjd, det är bara att börja om med nya bitar.
Övning ger färdighet.

Protte
Ja , tack!;) det ska ju bli en grind tillslut..så all hjälp uppskattas! Vill gärna ha lite hjälp på vägen..
 
kristofer12345
D daugaard skrev:
svårt att säga så mycket om svetsningen för den är ju bortslipad :)
Jag kan ta en bild nästa runda.. så ni får se..
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Bättre än såhär vet jag ej om jag får...jag hade svårt o svetsa som fan..hade först på 90 amp...nix drog ner till 50 amp mycket bättre, nu sitter biten fast iaf men snyggt vet jag inte, jag har dock ej slipat så bra , plus så fick man svetsa ett par gånger o slipa emellan, vet ej hur det kan bli med färg över, jag tror det är enda lösningen för att få det snyggt hade tänkt o köra utan färg kanske men icke. Sen ok förstår att dom stål o alumgår ihop men har tänkt o ha en Skjutgrind i detta.. o då får jag hitta en skena även i Alu som ligger på bärhjulen..dock så märkte jag nu hur skört alu är..o det bockar sig lätt då kanske en 6 m grind på en alu skena ej är så bra!?!? Vad säger ni!!!!!???
Du kan väl skruva fast en stålskena om det nu behövs?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
nanowire nanowire skrev:
Du kan väl skruva fast en stålskena om det nu behövs?
Ja det kanske skulle kunna gå.. jag tänkte från början om att göra grinden o samtidigt testa skenan med bärhjulen utan grind bara för att få vinklar o linje rätt..men man kan ju skruva fast stålskenan i bottendelen på alu grinden först iof.
 
kristofer12345
Jag behöver nog en bättre svetshjälm. Någon som ni kan rekommendera ?! Som är bra o skyddar! Har läst där är olika ”dim 9-10-11?”
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Går det!? Förklara , eller visa gärna?!
Det går men är förmodligen inget man gör hemma i garaget :) Du får googla
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Slipade med vanliga undersidan av vinkelslipen är nog inte optimalt , jag ska väl ha en padda till slipen? Har du nått förslag på nån bra skiva ..?:)
Till vinkelslipen: lamellslipskiva och/eller en elastisk sliptallrik med slippapper. Gärna inte så grova papper. Och en roterande stålborste i rostfritt. Men det klart bästa är att svetsa så det inte behöver slipas men vägen dit är ofta lång :)

Gör gärna lite hållfasthetstest på dina svetsar oxå så att du vet att dom håller.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
D daugaard skrev:
Till vinkelslipen: lamellslipskiva och/eller en elastisk sliptallrik med slippapper. Gärna inte så grova papper. Och en roterande stålborste i rostfritt. Men det klart bästa är att svetsa så det inte behöver slipas men vägen dit är ofta lång :)

Gör gärna lite hållfasthetstest på dina svetsar oxå så att du vet att dom håller.
Hållfasthetstest hur gör man det, borrar man mot ytan eller?
 
Svetsa ihop nått och prova att bryta i det. Så du får lite känsla för om det du ska bygga kommer hålla.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.