Hej!

Körde slut på våran 13 år gamla whirlpool maskin i helgen o gled in till ikea idag o lyssnade runt på nya A+++ maskinerna
Enligt säljaren skulle de inte vara några problem med dom 3 olika maskinerna dom hade, Diskad(Bosch), Hygienisk(electrolux) eller Skinande(Electrolux).
Slog till på Boschen då dom fått bra kritik i alla tester överlag.
kommer hem o konstaterar att den verkar se hög ut, kontrollkollar måtten o mitt faktum kök är 85,5cm underkant bänkskiva, och Boschmaskinen står specad som 86,5cm, ser inte ut att gå o sänka heller, den ser solid ut hela sidan ända ner. SUPERSURT!!!!!!

Ringde o det var bara o komma in med den då reklamationen ansåg att det var säljfel, så det är ju kanon.

Men om man slår till på den näst värsta Ikea har, Hygienisk, är det nån som vet om jag ser tidsprojiceringen då eftersom Faktum har 16cm hög sockel?
 
Har du någon aning om vilken av Bosch maskiner som motsvarar Diskad?
 
Nej tyvärr, alla boschmaskiner jag sett är ju justerbara från 81-89 typ. så jag vet inte om denna är större o speciell för ikea
 
T TheodorD skrev:
Har du någon aning om vilken av Bosch maskiner som motsvarar Diskad?
Plockar upp denna tråd igen, lite sent. Någon som vet mer? :)

https://www.ikea.com/se/sv/p/diskad-integrerad-diskmaskin-s49285761/

Ikea DISKAD liknar dessa två maskiner i det nuvarande svenska Bosch-sortimentet:

https://www.bosch-home.se/produktli...kmaskiner/diskmaskiner-60-cm-bredd/SBE67MX03E

https://www.bosch-home.se/produktli...kmaskiner/diskmaskiner-60-cm-bredd/SBE46MX00E

Alla tre verkar dock lite olika... jag har svårt att utröna om DISKAD bakom det smått omstaljade skalet mest liknar den första (dyrare och mer avancerade) eller den andra (lite enklare). Knapparna liknar den billigare, men det nämns "mineraltorkning" vilket kanske kan antyda den dyrares "Zeolith-teknologi".

I Råd&Röns nyliga lista över testade diskmaskiner hamnar Ikea DISKAD i mellanskiktet, medans flera Bosch/Siemens-maskiner hamnar nära toppen. Dock testas ingen Bosch-maskin av just denna typ -- extra hög ("XXL" på Bosch-språk), kompatibel med låg sockel ("VarioHinge" och "Passar även till IKEA modulsystem" på Bosch-språk) eller snarlik modellbeteckning.

Själv lutar jag lite åt den dyrare Bosch-maskinen, mest för att slippa Ikeas blå lysdiod. :p
 
  • Gilla
uwy54
  • Laddar…
Den har variohinge och ska enl specen klara en lucka som är upp till 815mm
 
G Great skrev:
Hej!

Körde slut på våran 13 år gamla whirlpool maskin i helgen o gled in till ikea idag o lyssnade runt på nya A+++ maskinerna
Enligt säljaren skulle de inte vara några problem med dom 3 olika maskinerna dom hade, Diskad(Bosch), Hygienisk(electrolux) eller Skinande(Electrolux).
Slog till på Boschen då dom fått bra kritik i alla tester överlag.
kommer hem o konstaterar att den verkar se hög ut, kontrollkollar måtten o mitt faktum kök är 85,5cm underkant bänkskiva, och Boschmaskinen står specad som 86,5cm, ser inte ut att gå o sänka heller, den ser solid ut hela sidan ända ner. SUPERSURT!!!!!!

Ringde o det var bara o komma in med den då reklamationen ansåg att det var säljfel, så det är ju kanon.

Men om man slår till på den näst värsta Ikea har, Hygienisk, är det nån som vet om jag ser tidsprojiceringen då eftersom Faktum har 16cm hög sockel?
Vilken maskin blev det till slut?
Vi har faktumkök hemma men måttet hemma hos oss är 871 mm från golv till bänkskiva så en diskad borde funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.