Hmm.. jag ska se om jag kan få fram någon bild.. jag återkommer om den så snart jag har fått fram kameran ;)
 
Total produktionskostnad inkl "allt" dvs med irodningsställande av tomt mm så landar det på 4.2M. Huset värderades till 3.4M och vi har lånat 1.9M dvs 56% av marknadsvärdet.
 
Vi bygger ett stomrest timmerhus på 90 + loft 20 m², totatlkostnaden hamnar runt 1.9 milj. exkl. tomt.
Dyrt kanske, men vi får ett rejält hus. ;D
 
[quote author=mattiz Vi bygger ett stomrest timmerhus på 90 + loft 20 m², totatlkostnaden hamnar runt 1.9 milj. exkl. tomt.
Dyrt kanske, men vi får ett rejält hus. ;D[/quote]


Smakar det så kostar det ;D

Vad är det för firma ni köpt huset av?
Skulle vara kul o veta hur det har gått sedan samt hur huset ser ut :)
 
Forsgrens Timmerhus, modellen heter Lind 90 som i och för sig är ett fritidshus men är anpassad som bostadshus. www.forsgrenstimmerhus.se

Markarbeten är igång, tyvärr påträffades berg så det blir sprängning i dagarna, ca 20 - 30 kubik. :-/
 
xrister skrev:
Total produktionskostnad inkl "allt" dvs med irodningsställande av tomt mm så landar det på 4.2M. Huset värderades till 3.4M och vi har lånat 1.9M dvs 56% av marknadsvärdet.
Hmm det låter väl inte så jättebra att ha en produktionskostnad på 4,2 milj och sen få det värderat till 3,4milj ??
 
Vi bygger 1 1/2 plans betong hus,kommer att landa på 2,5 miljoner inkl. tomt,lånar 2,3 miljoner och huset värderas till 3 miljoner.
 
Xrister :

Total produktionskostnad inkl "allt" dvs med irodningsställande av tomt mm så landar det på 4.2M. Huset värderades till 3.4M och vi har lånat 1.9M dvs 56% av marknadsvärdet.
Är det verkligen så bra att ha en produktionskostnad på 4,2milj och sen få det värderat till 3,4milj .. låter inte fullt så bra enligt mig iaf.
 
Hmmm .. jag ser inte mina inlägg i den här tråden .. märkligt !!!
 
M@ZE skrev:
Xrister :

Är det verkligen så bra att ha en produktionskostnad på 4,2milj och sen få det värderat till 3,4milj .. låter inte fullt så bra enligt mig iaf.
Var ett tag sen jag läste här.... :)
Eh, när värderingen gjordes var ingen altan byggd, tomten var grovplanerad (dvs de hade jämnat ut det värsta högarna), mm mm.

I de där 4.2M så har vi nu fixat denna altan, lagt gräsmatta, byggt frigebod, planterat häck, lagt marksten på gångar och garageplats mm.

Men visst, det låter inte helt bra men huvudsaken e att man e nöjd.
:)
 
Precis, det är ju av stor betydelse att huset värderas till produktionskostnaden, annars blir det ju att man får ett mkt större topplån än vad man hade fått annars.

Så för mig låter det .. SKITILLA hehe :)
 
M@ZE skrev:
Precis, det är ju av stor betydelse att huset värderas till produktionskostnaden, annars blir det ju att man får ett mkt större topplån än vad man hade fått annars.

Så för mig låter det .. SKITILLA hehe :)
Beror väl på hur stor del av produktionskostnaden man lånat till och vad man har för deal med banken ang topplån?

Bygger man en dröm så kanske man inte behöver mera än vetskap att huset går att sälja för motsvarande lånebeloppet.

Berit
 
Skitilla?
Det finns väl många ställen i Sverige där man får räkna med att huset inte kommer att att få en värdering som når upp till produktionskostnad. Det är ju i princip lika dyrt att bygga överallt.
Med lite tur kanske det gör det inom några år och med lite otur kanske det dröjer längre.
Har man hittat drömstället på jorden kan det vara värt det.
Men visst är det en risk om man bygger för lånade pengar.
 
Det jag menar är att det är ju inte så roligt att starta med att veta att huset är värderat till 1milj lägre än vad man lagt ut för kåken. Allt kan ju hända även om det är drömkåken, man kan bli tvingad att sälja av många olika själ.
 
Det är nog en sanning med stor modfikation jureit. Det är i många delar av landet utanför stor-08, -031 och 040 som man idag utan problem har en värdering på nya hus som minst uppgår till produktionsvärdet utan brygga och sjötomt. I de här regionerna bor det förmodligen lika mycket människor som i storstäderna (om nu Stockholm, Gbg och Malmö är stora städer). Det är därför inte konstigt att det byggs mycket.

Sedan finns det givetvis byggen som på platser där värdet är hälften eller ännu mindre än produktionskostnaden.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.