Kan ju bara säga att jag idag uppgraderade till en ny stickis, min gamla GST 60 PE kommer dock att användas på tak, vid gipsning och där precision inte är nödvändig, man slänger inte gamla kära vänner som hängt med i 18 år:)

Det var inget svårt val, Bosch GST 135 CE förstås och det är troligen det bästa jag kört någonsin. Det enda Festo'n har bättre är mjukstarten och dess plugin förstås, i övrigt så slår Boschen den på allt!

En del undrar kanske över priset, 2250 :- inkl väska på Beijers (inkl moms) och den verkar värd vartenda öre :)

Sen det där med att Festo skulle vara ensamma om 3 års garanti stämmer inte, Bosch har det med på sina blåa maskiner om man registrerar den på nätet.

/Kent
Pround owner of the worlds best jigsaw
 
Kan nån förklara varför det inte finns nån EPA-såg som har samma design (lång, låg, med knappen på sidan) som de dyrare sågarna? Så fort de är billiga så MÅSTE knappen sitta på en båge ovanför.
 
Kanske för att de billiga är gjort av sådant material att dom inte skulle hålla att vara så slimmade som bra sågar ofta är. Riktig PC och PA plast är tamejsjutton oförstörbart. Tillsammans med bra metall där det krävs ger en maskin som kan slimmas.

Bågen kanske hjälper att hålla ihop sågen.

Titta bara på billigare borrhammare modell Bosch grön eller B&D. Varför har dom den där extra plast grejen under?? Min Makita är starkare men hälften så klumpig. Kanske för att det är sämre/billigare material/specar och att den extra plasten hjälper till att undvika "fall på eget grepp".
 
Då kommer följdfrågan på K-Rauta sågen: håller den? hur mycket vibrerar den? Pallar den att bli duschad av gipsdamm? Kan man köra den med en hand utan att den rymmer? ...
 
Kan ju svara eftersom det ligger en sån Servalimpa i verkstaden, dock används den aldrig. Det den kan duga till är i bord men som generell professionell sticksåg nej.

De billiga är noll kul att byta klinga på (insex) och reglagen är tröga som om de vore limmade fast.

Servalimpan har jag aldrig fått att gå rakt ens med nya blad men sen är jag bortskämd, jag har som sagt kört med en GST 60 dvs 85'an i 18 år nu och den är grymt bra än idag. Därför jag kommer att fortsätta hasa med mig min gamla, den har fördelar som ingen ny såg har. Såsom att den är så smidig så att jag kan snedsåga på frihand utan att vinkla bordet samt att sågar man igenom takpapp så bekar garanterat både en Festo och en GST 135 igen direkt och det känns lite synd.

Sen finns det kopior på Bosch's GST 120 dvs utan "Precisioncontrol"/backarna och de är inte så dumma, dock lär de kopiorna kosta en bit över 1000 :- gissar jag. De använder nämligen samma SDS-fäste för bladen som Bosch m fl.

/Kent

 
Visst förstår jag att det är skit, men K-RAUTA-maskinen är den första billighetsstickisen jag ser, av denna typ. Är brydd att det inte kommit tidigare.
Är förresten misstänkt lik ett populärt amerikanskt märke. ;D

Till nästa projekt skall jag nog överge min PST650 för en GST85 eller 135
 
Troligen för att de flesta billigare sågar är just med bygel. Det är liksom inte lönt att försöka få proffsen att köpa billiga kopior.
Hmm, även om DeWalt försöker *S*

Så, efter en eftermiddag med den nya så kan jag ju säga att det är ett tungt as men den sparkar skiten ur allt i precision och kapacitet.

Sulan...
Enda nackdelen med den och de andra nya är att sulan på dessa är lite för stor och kantig för att kunna köras för frihandsgeringar. Dvs när man struntar i att ställa om sulan och istället lutar hela sågen. Å andra sidan så är det en baggis att ställa om sulan på 135'an så i de flesta fall ställer jag nog om nu. Det är en dröm att slippa insexnyckel för det nu är det bara att dra i en spak och eventuellt skruva lite på en ratt för att spänna/lossa kontramuttern.

Prcisioncontrol...
"Precisioncontrol" är en sak som jag ser som lite onödig men kanske ändå inte...
Den funkar på samma sätt som styrningarna på en bandsåg dvs den tar upp krafter om det behövs men sen är det bara det att jag oftast inte behöver det. Men den här verkar mer än bra, det jag hatat på Feston är att de måste justeras med insex medans de här bara klickar till då man trycker på knappen och styr då de behövs.
Denna funktion ersätter inte en bra klinga men den kanske hjälper till en del ändå, lovar att återkomma om detta. Något säger mig att jag kommer att gilla funktionen rätt snart, Bosch brukar inte ha fel på stickisar.

Sågdjup...
Det där med max sågdjup i olika material kan man strunta i, jag har kört betydligt mer än 85 mm i trä och uppemot 20 mm stål med min gamla arbetshäst så det är bara att sätta på rätt klinga och ta det lugnt.

Vikter...
Lite angående vikter...
Festo EQ300 2,3 kg
Bosch GST 85 2,4 kg
Bosch GST 135 CE 2,6 kg

Innan jag glömmer det... Parallell/cirkel-anslaget till GST 85 passar (givetvis) på 135'an med och sen har Bosch äntligen förlängt sladden med *glad*

Det som medföljer 135'an är väska, tre sågblad, splitterskydd, glidsula, spånutsug och en huv för då man använder spånutsug.

Att välja såg...
Vad man skall köpa mellan dessa tre är nog inte så lätt att välja mellan...
Alla tre är det bästa som finns, Feston är lite behändigare i greppet än 135'an men skakar mer och saknar många av Bosch's fördelar.
Som en ren "byggstickis" så hade jag valt GST 85, den är svårslagbar även om den inte har alla nya finesser. Man vill inte tappa en Festo eller 135'a ifrån ett tak men 85'an håller oftast för det konstigt nog.
Satsar man på precision och max kapacitet så väljer man nog 135'an om man nu inte redan har en del Festomaskiner för då passar Festos EQ300+ med sina möjligheter till Festo's skena och plugin-kabel bättre in i verktygsparken.

Hoppas detta hjälper en del i sitt val. Oavsett vilket så gör man inga dåliga val mellan dessa tre stickisar.

/Kent
 
Lägger till en sak som jag kom att tänka på...
Även om det inte syns så bra på nedanstående bild så kan man få intrycket att 135'an är klumpigare och mycket större än 85'an. Det är inte riktigt sant men man får det intrycket. Måtten på motorkroppen är identiska (även med skjutmått) och viktfördelningen är till 135'ans fördel. Håller man den och sågar underifrån så ligger den helt plant. 135'an är lite "bulligare" framtill och har rundare former vilket förleder ögat. Den högre vikten ligger rätt så man slipper hålla upp sågen såsom man var tvungen att göra på 85'an.

Sen så känner en Boschanvändare igen sig med 135'ans reglage för pendling och blås, de är nämligen nästan identiska. Varför ändra på ett vinnande koncept? *ler*

Nåja bifogar en bild på mina små stickisar, den äldsta ifrån 1988 och den nya ifrån idag :)

/Kent

main.php
 
Ska inhandla en sticksåg och om jag förstår rätt så är blå Bosch ett hett alternativ.
Tro det kan bli en Bosch 85:a. Har även kiket lite Hitachi´s stickis. Såg den fanns på verktygsboden för 1800, nån som har testat den?
 
Hej allihopa

Jag är också på gång att köpa en ny sticksåg, men jag lutar åt en makita 4341FCT
är det någon som har erfarenhet av den? Är det ett bra köp?
Väldigt mycket billigare om man beställer från england, typ 110£!
 
Antagligen för att folk inte kan eller orka söka i forumet och/eller för att de tror att saker ändrar sig mellan varven.

Saker kan ändra sig men det skall mycket till för att Bosch skulle tappa ledningen, eller Festo som nu en del föredrar, det är lite smaksak milt sagt.

Sen om Makitas stickis är ett bra köp, tja? Hur skall man veta det innan man köpt den och kört med den ett tag? Jag har kört med Bosch GST 60 i över 18 år utan ett enda problem och den hänger med än så det är kvalitet för mig. Jag kollade på Makitan med i tisdags kan jag säga men nope, den saknad allt jag ville ha på min nya.

Sen gör Makita nog en av världens bästa skruvdragare som jag hade valt om jag nu inte redan har två Elu och en DW och behöver kompabiliteten mellan ackarna. Det blir lite dyrt och onödigt att byta ut rubbet där.

/Kent
 
Vad saknar den menar du? Jag såg att den fick väldigt bra i ett test nyligen.
Ingen som har praktisk erfarenhet av Makita 4341FCT?

 
pejoma skrev:
Vad saknar den menar du? Jag såg att den fick väldigt bra i ett test nyligen.
Ingen som har praktisk erfarenhet av Makita 4341FCT?
Först: Sökfunktionen i det här forumet är värdelös. En känd sökmotor fungerar bättre men inte heller den hittar alla diskussioner om sticksågar i det här forumet.

Jag skrev en gång i denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19536/2#2
"
Jag har en Makita 4341fct. Jag är väl inte helt nöjd med den. Tur att jag köpte den för halva priset.

Dammsugningsanslutningen är en nödlösning i form av en plastbit, med en diameter som inte passar en vanlig dammsugare, som ska tryckas fast och som sedan väljer att lossna lite som den vill. Jobbar du i ett kök uppskattar du bra spånsugning.

Ska du ta ett putsskär så väljer bladet gärna att böja sig och det är ett jäkla trixande innan du är nöjd. Likadant när du svänger så kan bladet böja sig lite grann så skäret inte blir vinkelrätt.

Ska du justera fotvinkeln så måste du använda en insexnyckel. Kan man väl leva med iofs. Den har en lampa vilket är bra ibland. Dock inte när du sågar upp och ner då du blir bländad. Jag skulle säga att den passar bäst på ett bygge och inte för finlir.

Även om jag inte har provat de själv så skulle jag titta på Festool som verkar vara ett säkert kort. Den har bladstyrning med hårdmetallbackar vilket borde undvika ovanstående problem. Även Bosch nya har sådan bladstyrning, och den har även möjlighet att flytta foten bakåt så du kan såga nära kanter. AEG/Milvaukee har integrerade spånkanaler och bättre dammsugaranslutning än Makitan och den har verktygslös justering av fotvinkel. Välj en så lätt som möjligt då det är tröttande om du ska såga längre sträckor upp och ner.
"

Kan väl lägga till att försöker du såga snett in i en laminatskiva så glider sågbladet så att det böjs. Skippa makitan om du tänker använda den för inredning.
 
Mikael_L
bax skrev:
Kan nån förklara varför det inte finns nån EPA-såg som har samma design (lång, låg, med knappen på sidan) som de dyrare sågarna? Så fort de är billiga så MÅSTE knappen sitta på en båge ovanför.
Silvan har tydligen en med... www.silvan.se

 
  • Silvanstickis.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.