Ja, jag vet att det finns kajak fästen å så. Men det är inte det jag söker. Jag vet oxå om kanot släp, men det vill jag inte hyra vid vart tillfälle. Så jag undrar hur transporterar man 2 kanoter, då man INTE har något släp, gärna samtidigt.....
 
Man får på en i taget på takräcke. Man ska dock minnas att allt skit som ligger i den kommer vibrera ner över bilen på vägen hem.

Så, enda vettiga alternativ man har är släp. Möjligen skulle man kunna konstruera nån ställning för att ha två på taket men det kommer sannolikt inte uppskattas av ordningsmakten.
 
Tack, det var som jag misstänkte....
Men om det ramlar ner tillräckligt med skit, kanske inte ordningsmakten kan se vad det rör sig om?
 
Vi har fyra såna här på takräcket för att frakta två havskajaker,
https://www.outnorth.se/urberg/foam-rack
visst det trillar ner sand mm på bilen när man kör om man inte torkar av dom på utsidan innan man lägger upp dom på takräcket.

Kajakerna är ca 58 cm på bredaste stället.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har fyra såna här på takräcket för att frakta två havskajaker,
[länk]
visst det trillar ner sand mm på bilen när man kör om man inte torkar av dom på utsidan innan man lägger upp dom på takräcket.

Kajakerna är ca 58 cm på bredaste stället.
kanadensare är ju bra mycket större än en kajak. Uppåt en 90-100 breda. Tyngre och klumpigare normalt sett ock. Så har man ett takräcke uppåt 2 meter kanske man lyckas bra. Men en standard-kombi har kanske 130cm räcke.
 
Ja, att lägga de på bredden på taket, tror jag blir svårt.
 
Maximal taklast på många bilar är 75kg. Många kanadensare väger mellan 35 och 40kg. Lägg takräcke, ev takräckesbreddare och spännband till det. Stoppar det under 100kg?

Brett blir det också. En Trapper är 84cm bred. En Inkas drar iväg på 90cm. Jag körde två kanadensare på en kärra med flakmått 3050x1525mm i helgen. Även det var bökigt att lasta bra utan kanotställning. Hade inte velat köra dom på taket.
 
Okej, har ni något bra tips på hur man surar dem på ett säkert sätt på ett släp då?
Eller det är mer "under å över" å spänn åt, som en singel planka?
Sedan sura front å akter i släpet?
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Okej, har ni något bra tips på hur man surar dem på ett säkert sätt på ett släp då?
Eller det är mer "under å över" å spänn åt, som en singel planka?
Sedan sura front å akter i släpet?
Snickra ihop en enkel ställning som du kan ta av och på släp när du ska ut. Åtminstone så den blir stabil och klarar av att spännas ner med kanadensarna på.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Okej, har ni något bra tips på hur man surar dem på ett säkert sätt på ett släp då?
Eller det är mer "under å över" å spänn åt, som en singel planka?
Sedan sura front å akter i släpet?
Det vanliga är ett spännband över fram, ett över bak. Eftersom den är bredare på mitten kan den inte ta sig igenom slingan fram framåt och inte slingan bak bakåt...

Normalt ligger det ju på ett kanotsläp där själva upplaget för kanoten är två liggande balkar. Så på ett släp funkar det fint om man får till två reglar tvärs släpet som är fastspända. Dessa ska vara så att om man lägger kanoterna upp och ner på dem så rör inte fören eller aktern mot släpet.

Men när jag nu funderar på det hela, har man bara en stabil bil som får lasta 100kg på taket (som jag vill minnas ex vår gamla X5 fick) så borde man ju kunna köpa 2m breda takräckes-stänger att lägga dem på. Huvudsaken är ju att man får in dem på bredden, kan surra ordentligt och de inte kan kasa av i sidled heller.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har fyra såna här på takräcket för att frakta två havskajaker,
[länk]
visst det trillar ner sand mm på bilen när man kör om man inte torkar av dom på utsidan innan man lägger upp dom på takräcket.

Kajakerna är ca 58 cm på bredaste stället.
tjena
vad har ni för bil?
Vi har v60 och ska lasta och kolla om det fungerar imorgon men är skeptisk
 
Nu har vi en V70.
Jag & mina föräldrar har kört havskajakerna på takräcke på bla följande bilar: 244, 740 (4-dörras), 460, V50.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har vi en V70.
Jag & mina föräldrar har kört havskajakerna på takräcke på bla följande bilar: 244, 740 (4-dörras), 460, V50.
två kanadensare är dock bra mycket större än två havskajaker. De senare är ju inte mkt mer än en rejäl röv bred, den förstnämnda snarare en rejäl fåtölj bred.
 
@Tomtom79 nu var det ett svar på en direkt fråga angående havskajaker (som jag uppfattade frågan), om inte @Putte 9497 missade att jag nämnde havskajaker i det inlägg han citerade.

Och ja kanadensare är bredare, det har redan framkommit i tråden, å jag skrev maxbredden på kajakerna just för att lämna lite referens.
 
Det var havskajaker jag frågade om
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.