Försöker hitta ett sätt att bygga en egen lite större dörr till ett förråd med en spanjolett som skall gå att låsa utifrån med ett kodlås.

Hittar inga kodlås som är gjorda för utomhusbruk. Gärna ett enkelt kodlås i handtaget.

Nån som har tips vad man skulle kunna hitta det? Antigen lösa delar eller helt kit.
 
Om det är ett enklare förråd så kanske en hasp med ett kombinationshänglås kan vara en lösning.
I övrigt finns det inga lämpliga produkter för ett kodlås till kallförråd till en spanjolett, det är rätt begränsat till spanjoletter överhuvudtaget.
 
Bowman Bowman skrev:
Funkar inte med ett sånt här eller?
[länk]
Nej trist nog inte. Den är för inomhusbruk. Men en sån för utebruk hade varit perfekt. Men det är just det jag inte hittar.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om det är ett enklare förråd så kanske en hasp med ett kombinationshänglås kan vara en lösning.
I övrigt finns det inga lämpliga produkter för ett kodlås till kallförråd till en spanjolett, det är rätt begränsat till spanjoletter överhuvudtaget.
"problemet" är bara att det är mycket spring in och ut i det här förrådet så det måste vara väldigt enkelt att både öppna och låsa. Annars vet jag av erfarenhet att det inte blir av...
 
Var glad över att codehandle 7810 inte passar då det är en skräpprodukt med egen tråd på forumet.
En vanlig lösning jag ofta ser på bodar är hänglåsbyglar och Abus kombinationslås160/50 men sedan bör man vara medveten om att det inte är den säkraste lösningen så man bör inte förvara riktigt värdefulla föremål i utrymmet.
https://www.laskompaniet.se/product/abus-hanglas-160-50-kombinationslas
Abus 160/50 finns även med längre bygel HB50.
https://www.laskompaniet.se/product/abus-hanglas-160-50-hb50-kombinationslas
 
  • Gilla
kirilian
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Var glad över att codehandle 7810 inte passar då det är en skräpprodukt med egen tråd på forumet.
En vanlig lösning jag ofta ser på bodar är hänglåsbyglar och Abus kombinationslås160/50 men sedan bör man vara medveten om att det inte är den säkraste lösningen så man bör inte förvara riktigt värdefulla föremål i utrymmet.
[länk]
Abus 160/50 finns även med längre bygel HB50.
[länk]
Verkar som det måste bli nåt sånt. Fast just dessa lås står det inomhusbruk. Men det måste ju finnas för utebruk
 
K kirilian skrev:
Verkar som det måste bli nåt sånt. Fast just dessa lås står det inomhusbruk. Men det måste ju finnas för utebruk
Codehandle 7810, 7811, 7812 går sönder även när de är monterade inomhus, det är en dålig konstruktion som ofta går sönder med undermålig kvalitet.
Om vi bortser från problem med elektronik och knappsats så spricker de handtagen och går av för väldigt många och då sitter dom monterade hemma, i en bod där flera olika personer har tillträde brukar det bli lite oömmare hantering vilket gör att det troligtvis utsätts för tuffare tag.

ABUS hänglåset jag postade är den lösning jag vanligtvis ser och den tål betydligt tuffare tag och klarar att vara monterad utomhus.

Det finns även ett annat låsbart spanjoletthandtag Vision home men även dom är avsedda för inomhusmontage men de produkterna är för nya på marknaden för att jag ska kunna uttala mig om kvalitet eller funktion.

Ett annat alternativ är låsbart handtag 837 som är självlåsande och låses upp med nyckel (även dessa är tänkta att monteras på insidan men har sett dom användas på utsidan).
Handtaget låser sig självt när handtaget vrids ner.
Även om ni måste använda nycklar så är det en lösning som eventuellt kan fungera.
https://www.assaabloyopeningsolutio...onster-och-fonsterdorr/sakerhetshandtag-837s/
 
Redigerat:
  • Gilla
kirilian
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Codehandle 7810 går sönder även när de är monterade inomhus, det är en dålig konstruktion som ofta går sönder med undermålig kvalitet.
Om vi bortser från problem med elektronik och knappsats så spricker de handtagen och går av för väldigt många och då sitter dom monterade hemma, i en bod där flera olika personer har tillträde brukar det bli lite oömmare hantering vilket gör att det troligtvis utsätts för tuffare tag.

ABUS hänglåset jag postade är den lösning jag vanligtvis ser och den tål betydligt tuffare tag och klarar att vara monterad utomhus.

Det finns även ett annat låsbart spanjoletthandtag Vision home men även dom är avsedda för inomhusmontage men de produkterna är för nya på marknaden för att jag ska kunna uttala mig om kvalitet eller funktion.

Ett annat alternativ är låsbart handtag 837 som är självlåsande och låses upp med nyckel (även dessa är tänkta att monteras på insidan men har sett dom användas på utsidan).
Handtaget låser sig självt när handtaget vrids ner.
Även om ni måste använda nycklar så är det en lösning som eventuellt kan fungera.
[länk]
Vision home såg precis ut som det jag letar efter. Trist att det är bara för inomhusbruk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.