En larv i uppgrävd jord bland gräsrotsystem, vilket indikerar skada på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med skadade områden nära trädäck, möjlig larvangrepp i maj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med skador och kala fläckar möjligtvis orsakade av larver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angreppen gräsmatta med ojämn grästillväxt och skadade områden vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar vad det är för larver som äter upp min gräsmatta nu i maj och hur man bekämpar dom? Har hört att man kan bekämpa med nematoder men då i augusti. Då har väl dessa redan försvunnit? Hade förra året tusentals harkranker men de kläcktes först i augusti. Är det någon som har ett bra tips hur jag får iordning detta förutom att gödsla ofta.
 
Pingborrar, ollonborrar eller någon kusin. Fåglarna brukar gilla dom och på första bilden ser det ut som om någon fågel hackat efter borrarna.
 
Ser ut som Pingborre, ja...

Det är inte "Borrarna" som har sönder gräset utan fåglarna som river upp, kajor, skator och kråkor mest men även fiskmåsar kan komma och "böka" upp gräset för att hitta borrarna.

Du kan försöka med saker som skrämmer fåglarna (blänkande saker som t.ex. gamla CD-skivor eller små seglar på snören).

Pingborrar brukar gå i "cykler" om 2-3 år sen är de borta igen.
 
Hålet som ni ser har jag gjort. Det finns inga hål och inga fåglar. Bara en massa dött gräs som var tätt och fint förra året innan harkrank invasionen. Har inte heller haft några flygande skalbaggar ovanför min gräsmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.