Hej, håller på spekulerar på ett suterränghus nedervåningen bygd - 94 alltså källaren samt övervåning - 00. Det har varit problem med fukt på källarsidan dvs sidan under jord. Det hittades mögel under en garderob på vägg och plastgolvmatta. Huset är nu dränerar och laboratorietest visar att mögel är borta.

De har slipat ca 4mm betongen. Det jag reagerade på är att plastmatta är borttagen endast i förråden de var problem, garderober är kvar, tror matten ligger direkt mot betongen. Huset är omdränerat i samband med saneringen, det jag reagera också på att besiktningsmannen skrivit att de förmodligen varit blött länge på golv o väggar.

1. Finns det någon risk att det kan ha spridit sig mögel till övervåningen?

2. Räcker det att jag river ur plastmatta och kastar alla garderober och städar med ätikka och behandlar en källare som en källare och livet är frid och fröjd?

3. Hur ser bygget av plattan ut runt 90 tal? Någon isolering under eller vad kan man förvänta sig?
 
3. Har suterränghus byggt 94 med isolerad platta. 100 mm cellplast. Kan inte svara på hur vanligt det var då med säkerhet. Fick uppfattningen av några byggare som var här att det var vanligt då.

Utöver det har jag en del tveksamma vägglösningar ur fuktsynpunkt i källarvåningen. Men turligt nog så är allt väldigt torrt.
 
Du har väl redan gjort en tråd om detta?
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Du behöver dela lite mer information om hur källarväggar och dräneringslösning ser ut om vi skall kunna säga om lösningen verkar sund.

samt även ytterligare observationer kring tidigare fuktproblemets ursprung
 
Här är bilder från dräneringsjobbet, det hittades fukt i badrum, förråd och ganska mkt fukt, besiktningsmannen sa att dräneringen bör lösa saken. Är lite osäker om jag bör buda och göra ny besiktning eller bara skita i det. Det hittades mögel där det varit blötast under en garderob samt vid plastgolvmatta, tydligen är allt sanerat nu. Arbetare dränerar marken vid husgrund, synligt fukt- och mögelskador, grävmaskin vid grävt dike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsarbete vid husgrund med uppkopad jord och synliga fuktskyddande åtgärder på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare utför dränering vid husgrund med synlig fuktspärr och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att säga.

Ser det inte ut som plattan går ut väldigt mycket på en av bilderna utanför isodränen? Skall det inte gjutas hålkäl där? Nu kanske det inte är slutbilden vi har, ser dock inte hur man på ett bra sätt ser till att vatten inte blir stående där.

Hursom, givet att utifrån kommande fukt är hanterad mot väggarna så är det fortfarande risk om hela plattan inte är ok skyddad (vilket väl dock känns osannolikt med tanke på byggår?) samt risk om insidan är rejält isolerad. Det senare är ju en välkänd riskkonstruktion och min känsla att det inte kan ge upphov till ”mycket” fukt (beroende på ventilation och diffångtryck i källaren). Sedan så hjälper ju den nya utvändiga isoleringen till mot det problemet.

Är det alla rum längs med en vägg som strulat?
 
N NyHusägare32 skrev:
Svårt att säga.

Ser det inte ut som plattan går ut väldigt mycket på en av bilderna utanför isodränen? Skall det inte gjutas hålkäl där? Nu kanske det inte är slutbilden vi har, ser dock inte hur man på ett bra sätt ser till att vatten inte blir stående där.

Hursom, givet att utifrån kommande fukt är hanterad mot väggarna så är det fortfarande risk om hela plattan inte är ok skyddad (vilket väl dock känns osannolikt med tanke på byggår?) samt risk om insidan är rejält isolerad. Det senare är ju en välkänd riskkonstruktion och min känsla att det inte kan ge upphov till ”mycket” fukt (beroende på ventilation och diffångtryck i källaren). Sedan så hjälper ju den nya utvändiga isoleringen till mot det problemet.

Är det alla rum längs med en vägg som strulat?
Hej tack för ett bra svar, har sett de varit problem med 70 tals plattor, hur pass duktiga var de på 90 talet att göra dessa konstruktioner? Det är jordkällare, badrum, bastu ett förråd samt ett arbetsrum alla har varit mot framsidan där allt är under jord samt på norra sidan av huset. I besiktningen 2018 var det uppmätt mycket fukt på vissa ställen och besiktningsman har endast skrivit att dränering löser problemet samt att plastmatta inne borde avlägsnas, inne är det målat endast på väggarna nere inga träkonstruktioner förutom garderob som stått mot väggen som sannolikt orsakat möglet, senaste mikrobtestet är rent från källaren. Bifogat några bilder till, och hoppas och antar de åtgärdat att vatten inte blir på plattan? Så klantig kan man väl inte va? Dräneringsarbete vid husgrund med grävmaskin och synlig fuktavledningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete vid hus med synlig dränering och byggmaterial runt grävd husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbetsplats med avloppsrör längs en nygrävd gräv för dränering vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare vid grävmaskin utför dräneringsarbete vid husgrund med murade tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä håller med. Den felmoden är för enkel. Gällande 90 talet så har jag tyvärr dålig koll. Man började väl med viss markisolering redan under 70 talet. Men det kan ju ändå förstås finnas fall utanför byggnormen närsomhelst i tiden.

Ok, ja det känns ju spontant som att väggen släppt igenom fukt utifrån då. Den där vägg/platt vinkeln kan ju knappast ha varit särskilt fördelaktig även innan omdränering.

jag hade ett problem med att det rann in vatten i vår källare i den vinkeln. Vi grävde upp, ordnade hålkäl. Det stora problemet där var nog dock att tidigare ägare avslutat regnvattenröret under mark alldeles mot väggen....
 
Ok, så kanske jag vågar sätta ett bud på huset ändå? Antar att möglet inte återkommer nu, tänkte riva ut matta o garderober isf direkt. Om källaren varit blöt finns de risk för att det spridit sig mögel upp till övervåningen som är inredd samt i trä? I besiktningen var det inga avvikande fuktvärden på övervåningen öht
 
Buda på om ni gillar huset.

Mögel funkar inte på det sättet, det finns i luften hela tiden och börjar gro när det finns förutsättningar. Du skulle kunna springa runt med en hink mögel och strö omkring dig på övervåningen, det betyder ingenting.
 
S johd01 skrev:
Buda på om ni gillar huset.

Mögel funkar inte på det sättet, det finns i luften hela tiden och börjar gro när det finns förutsättningar. Du skulle kunna springa runt med en hink mögel och strö omkring dig på övervåningen, det betyder ingenting.
Fast toxina mögel är väl skadliga även som sterila? Tänkte mest om fukten gått via väggen upp till övervåning, känns lite osannolikt med är inte så kunnig inom bygg, så tänkte fråga om risken finns iallafall, tror tidigare spekulanter varit rädda pga det stått mögel I besiktningen, enl mäklaren bör jag kunna pruta 300 000 så antar säljaren är redo för det
 
J Jonatan Valfridsson skrev:
Fast toxina mögel är väl skadliga även som sterila? Tänkte mest om fukten gått via väggen upp till övervåning, känns lite osannolikt med är inte så kunnig inom bygg, så tänkte fråga om risken finns iallafall, tror tidigare spekulanter varit rädda pga det stått mögel I besiktningen, enl mäklaren bör jag kunna pruta 300 000 så antar säljaren är redo för det
Jo det är klart det är inte så bra, så med mitt exempel med hinken skulle vara rätt bra att städa undan möglet efteråt iaf, men det hade inte börjat gro där uppe.

Grundmuren kan dra med sig upp fukten till träkonstruktioner på övervåningen men då ska de ha gjort bort sig rejält. Men det hade besiktningsmannen reagerat på och det har inte varit standard att bygga så dåligt typ någonsin. Jag har ibland sett på äldre hus att man reglat upp saker och ting direkt på betongen i efterhand och då har man kunnat få problemet att grundmuren suger upp fukt. Men jag tycker inte ni ska oroa er för det.
 
S johd01 skrev:
Jo det är klart det är inte så bra, så med mitt exempel med hinken skulle vara rätt bra att städa undan möglet efteråt iaf, men det hade inte börjat gro där uppe.

Grundmuren kan dra med sig upp fukten till träkonstruktioner på övervåningen men då ska de ha gjort bort sig rejält. Men det hade besiktningsmannen reagerat på och det har inte varit standard att bygga så dåligt typ någonsin. Jag har ibland sett på äldre hus att man reglat upp saker och ting direkt på betongen i efterhand och då har man kunnat få problemet att grundmuren suger upp fukt. Men jag tycker inte ni ska oroa er för det.
Tack så mycket, tror vi kanske lägger ett bud då, har gått ner från över 3 mille till 2,7 nu så får säkert 500 totalt prutat. Det var innan dräneringen de var problem. Märkte inget alls öht nu när vi var där, bra luft och allt i källaren förutom lite kallt
 
  • Gilla
NyHusägare32
  • Laddar…
Det blir säkert bra, vart ligger huset? Lät billigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.