Jag och min man har köpt en liten stuga utan toalett / badrum och undersöker i nuläget möjligheterna att bygga till stugan med ett nytt kök, och även bygga om det befintliga lilla köket till badrum.
Då ytorna är begränsade funderar vi på om det är möjligt att ha varmvattenberedare och hydropress/hydrofor i krypgrunden? Kanske kan man isolera dem i ett separat litet "skåp" i krypgrunden? Under den nya delen skulle krypgrunden bli relativt hög, så man behöver inte krypa in. Stugan ligger i Bohuslän, så inte den kallaste delan av landet. Vi har egen borrad brunn, då inget kommunalt avlopp finns i området.
Tacksam för råd! :)
 
D
Jag har haft precis samma funderingar. Jag har just nu en ej inkopplad vvb och en inkopplad vattenpump i krypgrunden. Min takhöjd är ungefär 120 cm i krypgrunden.

Jag har aldrig (2 år) haft en temperatur därnere på under 4 grader oavsett hur kallt det varit ute (Stockholm). Visserligen säger inte en mätperiod på två år så mycket men jag räknar med att det ska vara minusgrader under mycket lång tid för att det även ska bli minusgrader i grunden.

Jag har en byggfläkt utifall det skulle bli väldigt kallt någon vinter och temperaturen närmar sig nollan därnere.

För det fall det skulle närma sig nollan och dessutom vara strömavbrott så har jag alla lagt alla rör med fall mot golvbrunnen som finns i krypgrunden. Skulle den perfekt stormen inträffa, dvs strömavbrott och långvarigt kallt så kan jag snabbt med hjälp av lite kulventiler tömma systemet.
 
D Derbyboy skrev:
Jag har haft precis samma funderingar. Jag har just nu en ej inkopplad vvb och en inkopplad vattenpump i krypgrunden. Min takhöjd är ungefär 120 cm i krypgrunden.

Jag har aldrig (2 år) haft en temperatur därnere på under 4 grader oavsett hur kallt det varit ute (Stockholm). Visserligen säger inte en mätperiod på två år så mycket men jag räknar med att det ska vara minusgrader under mycket lång tid för att det även ska bli minusgrader i grunden.

Jag har en byggfläkt utifall det skulle bli väldigt kallt någon vinter och temperaturen närmar sig nollan därnere.

För det fall det skulle närma sig nollan och dessutom vara strömavbrott så har jag alla lagt alla rör med fall mot golvbrunnen som finns i krypgrunden. Skulle den perfekt stormen inträffa, dvs strömavbrott och långvarigt kallt så kan jag snabbt med hjälp av lite kulventiler tömma systemet.
Tack för att du delar med dig! Det verkar genomtänkt!
Finns det fler där ute som gjort på detta vis? Finns det något i riktlinjer som motsäger det, inklusive från försäkringsbolag? Tänker att det inte är våtsäkrat utrymme?
 
I min krypgrund finns ett avdelat utrymme med väggar murade av lättbetong där vattenpump, hydropress och vattenpump sitter. I en sommarstuga där jag brukar vara är det ett isolerat skåp byggt av spånskiva under huset för hydropress och varmvattenberedare. Jag tror inte att det är en speciellt ovanlig lösning. Se bara till att det är ett litet avdelat utrymme där det även finns ett element. Då kommer det inte att frysa och elementet behöver ändå inte värma hela krypgrunden.
 
  • Gilla
törved
  • Laddar…
A Avemo skrev:
I min krypgrund finns ett avdelat utrymme med väggar murade av lättbetong där vattenpump, hydropress och vattenpump sitter. I en sommarstuga där jag brukar vara är det ett isolerat skåp byggt av spånskiva under huset för hydropress och varmvattenberedare. Jag tror inte att det är en speciellt ovanlig lösning. Se bara till att det är ett litet avdelat utrymme där det även finns ett element. Då kommer det inte att frysa och elementet behöver ändå inte värma hela krypgrunden.
Perfekt! Har du även golvbrunn i detta utrymme?
 
Nej. Jag har ingen golvbrunn. Det är givetvis en bra sak att ha där. Men det är en mycket mindre känslig plats för vattenläckage än inne i huset. Det behövs ett spillrör från varmvattenberedaren. Så antingen leder man det ut eller så har man avlopp men inte golvbrunn i utrymmet.
 
  • Gilla
Agynna och 1 till
  • Laddar…
Har hydropress och vattenpump i ett murat utrymme i torpargrunden på vårt fritidshus, med en liten frostvakt. Det var jag väldigt tacksam för när hydropressen havererade en nyårshelg och vattnet stod som en fontän där inne. Kanske ingen vanlig händelse, men ändå.
 
  • Gilla
törved
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.