Hej,

Grannen har gjort markarbete på sin tomt och grävt undan en hel del emot mitt garage. Tidigare har jag trott att det endast var sliten panel på garaget men efter grannens markarbete syns hela syllen som är väldigt sliten. Syllen ligger direkt emot mark, det är en stor gammal järnvägsslipers enligt grannen.

Någon som har ett förslag som jag själv kan göra, är inte hantverkare.

Slipersen är skadad men långt ifrån hela, skulle det fungera att lägga platonmatta emot syll och sedan kapa en bit upp på panelen och sedan sätta bläck med offerbräda? Tror ni att slipersen kommer att hålla?

Alternativt är att stamp och byta syll men det medför mycket arbete och en hög kostnad.

någon som har en god idé?
 
  • Sliten träsyll på garage med synlig skada från markarbete, mot bar jord och gammal slipers.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exponerad och sliten träsyll direkt på marken bredvid ett garage med skadad panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage med sliten panel och synlig syll vid marken; skugga av en person inkluderad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träsyll på garage som exponerats vid grannens markarbete, med jord och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där var ett riktigt fuskbygge fast det var ju på den däör tiden som ingenjörer och arkitekter inbillade sig att man kunde ha trä nästan i direktkontakt med mark. Den gamla regeln är att man skall ha minst 20 cm helst mer 30-40 cm stenfot mellan markytan och nedre kanten av träväggen.
Slipersen är ju cancerframkallande och genomrutten så den skall bort. Frågan är vad den ligger på?

Om det är en betongplatta under skulle jag föreslå att du kapar av hela väggen nedtill och murar dit två varv lecablock och lägger en planka som ny syll ovanpå det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.