C
M EmmaRa skrev:
Men var finns det angivet just ”tre försök”? Om varje försök tar ett par veckors tid blir det ju en väldig försening.
Tre försök är praxis. Men det finns så klart andra omständigheter som påverkar, som t.ex. tiden mellan försöken, hur stora olägenheter det orsakar dig som kund och förutsättningarna för att det leder till att felet åtgärdas. Går inte att säga något konkret.
Men du kan alltid begära att köpet hävs, och betalningen hoppas jag att du håller inne(?)
 
M
C cpalm skrev:
Tre försök är praxis. Men det finns så klart andra omständigheter som påverkar, som t.ex. tiden mellan försöken, hur stora olägenheter det orsakar dig som kund och förutsättningarna för att det leder till att felet åtgärdas. Går inte att säga något konkret.
Men du kan alltid begära att köpet hävs, och betalningen hoppas jag att du håller inne(?)
Varan är redan betald, då företaget krävde detta.
 
C
M EmmaRa skrev:
Varan är redan betald, då företaget krävde detta.
Lätt att vara efterklok förstås, men du skulle aldrig betalat förrän en felfri vara levererats.
Nu har företaget trumf på hand. :worried:
 
M
C cpalm skrev:
Lätt att vara efterklok förstås, men du skulle aldrig betalat förrän en felfri vara levererats.
Nu har företaget trumf på hand. :worried:
Alltid lätt att vara efterklok, men hur många internetfirmor godkänner betalning efter mottagning? Är det vanligt? Har inte sett det tror jag.
 
Du kan ju alltid skriva till dem och förklara att du ämnar begära nya delar tills möbeln går att montera ihop och använda. De kanske tar sitt förnuft tillfånga och inser att det inte håller att skicka delar in absurdum... Kan du hävda att vartefter monteringen fort(!)går så upptäcker du att fler delar är dåliga och behöver ersättningsdelar? Typ allt utom någon liten skitpryl...?

Får man fråga hur mycket pengar det rör sig om? För en tusing eller två hade jag kunnat tänka mig att köpa en bättre möbel någon annanstans och sen hålla på att bråka med dem enligt ovan hur länge som helst. Surare om det handlar om en svulstig säng för 30 papp...
 
C
M EmmaRa skrev:
Alltid lätt att vara efterklok, men hur många internetfirmor godkänner betalning efter mottagning? Är det vanligt? Har inte sett det tror jag.
Så gott som alla erbjuder väl fakturaköp nuförtiden(?)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M
C
M EmmaRa skrev:
säljaren har två försök på sig, sedan får köparen tacka nej till reparationsförsök.
Två eller tre försök beror på om man räknar den ursprungliga leveransen som ett misslyckat försök att leverera en felfri vara.
Efter den ursprungliga leveransen har de ytterligare två försök på sig.
 
tttomten tttomten skrev:
Ja det kan dom men då måste möbeln gå att montera som tänkt annars är deras försök inte fullgoda. Man räknar normalt med 3 försök att reparera (byta ut) innan du kan häva köpet.
Om du häver så skall alla dina kostnader återbetalas (inkl frakter).
Tre reparations-tillfällen är det som gäller. Så ska man vara hård borde varje omgång med reservdelar räknas
 
M
C cpalm skrev:
Två eller tre försök beror på om man räknar den ursprungliga leveransen som ett misslyckat försök att leverera en felfri vara.
Efter den ursprungliga leveransen har de ytterligare två försök på sig.
OK.
 
Redigerat:
M EmmaRa skrev:
Alltid lätt att vara efterklok, men hur många internetfirmor godkänner betalning efter mottagning? Är det vanligt? Har inte sett det tror jag.
I princip alla större svenska sidor erbjuder faktura och/eller betalning via Klarna/Svea/Qliro mfl där man kan välja att betala när man väl har fått varan. Har de inte något av detta brukar Paypal finnas som alternativ och då dras visserligen pengarna direkt, men om företaget strular så kan man få bra hjälp från Paypal då de är väldigt hårda mot sina kunder. Ett sista alternativ är att betala med kort (helst kreditkort) och sen be banken om hjälp. Får man aldrig varan så brukar banken kunna betala tillbaka summan och sen i sin tur gå på företaget, men har man fått en defekt vara så är jag inte helt säker på att de hjälper till men det skadar aldrig att prata med dem.

M EmmaRa skrev:
Hur krångligt är det att ta ärendet via ARN eller liknande?
Vad jag vet är det inte särskilt krångligt (bör stå på deras sida), men ARNs utslag är endast vägledande så företaget kan välja att inte följa deras beslut. I så fall är sista utvägen att dra det till tingsrätten, men det kan antagligen riskera att kosta mer än det smakar i tid, energi och/eller pengar. Har du ett positivt besked från ARN som företaget inte följer så kan det vara till din fördel om du tar det vidare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.