2 393 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Häva köp vid reklamation, vad gäller?
Tre försök är praxis. Men det finns så klart andra omständigheter som påverkar, som t.ex. tiden mellan försöken, hur stora olägenheter det orsakar dig som kund och förutsättningarna för att det leder till att felet åtgärdas. Går inte att säga något konkret.M EmmaRa skrev:
Men du kan alltid begära att köpet hävs, och betalningen hoppas jag att du håller inne(?)
Varan är redan betald, då företaget krävde detta.C cpalm skrev:Tre försök är praxis. Men det finns så klart andra omständigheter som påverkar, som t.ex. tiden mellan försöken, hur stora olägenheter det orsakar dig som kund och förutsättningarna för att det leder till att felet åtgärdas. Går inte att säga något konkret.
Men du kan alltid begära att köpet hävs, och betalningen hoppas jag att du håller inne(?)
Du kan ju alltid skriva till dem och förklara att du ämnar begära nya delar tills möbeln går att montera ihop och använda. De kanske tar sitt förnuft tillfånga och inser att det inte håller att skicka delar in absurdum... Kan du hävda att vartefter monteringen fort(!)går så upptäcker du att fler delar är dåliga och behöver ersättningsdelar? Typ allt utom någon liten skitpryl...?
Får man fråga hur mycket pengar det rör sig om? För en tusing eller två hade jag kunnat tänka mig att köpa en bättre möbel någon annanstans och sen hålla på att bråka med dem enligt ovan hur länge som helst. Surare om det handlar om en svulstig säng för 30 papp...
Får man fråga hur mycket pengar det rör sig om? För en tusing eller två hade jag kunnat tänka mig att köpa en bättre möbel någon annanstans och sen hålla på att bråka med dem enligt ovan hur länge som helst. Surare om det handlar om en svulstig säng för 30 papp...
Hur krångligt är det att ta ärendet via ARN eller liknande?
Säljaren vill nu hämta den gamla möbeln och som "försök tre" leverera en helt ny möbel.
På denna sida: https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/ står ju att säljaren har två försök på sig, sedan får köparen tacka nej till reparationsförsök.
Säljaren vill nu hämta den gamla möbeln och som "försök tre" leverera en helt ny möbel.
På denna sida: https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/ står ju att säljaren har två försök på sig, sedan får köparen tacka nej till reparationsförsök.
Tre reparations-tillfällen är det som gäller. Så ska man vara hård borde varje omgång med reservdelar räknastttomten skrev:
I princip alla större svenska sidor erbjuder faktura och/eller betalning via Klarna/Svea/Qliro mfl där man kan välja att betala när man väl har fått varan. Har de inte något av detta brukar Paypal finnas som alternativ och då dras visserligen pengarna direkt, men om företaget strular så kan man få bra hjälp från Paypal då de är väldigt hårda mot sina kunder. Ett sista alternativ är att betala med kort (helst kreditkort) och sen be banken om hjälp. Får man aldrig varan så brukar banken kunna betala tillbaka summan och sen i sin tur gå på företaget, men har man fått en defekt vara så är jag inte helt säker på att de hjälper till men det skadar aldrig att prata med dem.M EmmaRa skrev:
Vad jag vet är det inte särskilt krångligt (bör stå på deras sida), men ARNs utslag är endast vägledande så företaget kan välja att inte följa deras beslut. I så fall är sista utvägen att dra det till tingsrätten, men det kan antagligen riskera att kosta mer än det smakar i tid, energi och/eller pengar. Har du ett positivt besked från ARN som företaget inte följer så kan det vara till din fördel om du tar det vidareM EmmaRa skrev: