kristofer12345
Tjena alla svetsare !

Har svetsat stål hemma o galvat med min pinsvets men har aldrig svetsat aluminium
Som jag nu vill testa. Är det olika med vilket aluminium eller allt är samma, har hittat dessa enbart hos hornbach dom skriver ej ut vilket som går till aluminium utan bara universal, låglegerat stål , betyder det man kan använda dessa till just aluminium ingen aning om detta? Hjälp mig gärna!
 
  • CFH svetselektrod paket på webbsidan, osäkerhet om kompatibilitet med aluminiumsvetsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä pinnar för stål kan du inte svetsa aluminium med. Då måste du ha pinnar för tro det eller ej, aluminium.
 
MultiMan
Visste inte att man kunde annat än Tig-svetsa aluminium. Är ju helt annat än när järn är inblandat. Tyvärr inget att tillföra men ska bli kul att lära sig om saker ändrats.
 
man kan svetsa aluminium på alla möjliga sätt. Man kan köra med mag, pinne och till och med gassvets.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
S Stefan1972 skrev:
man kan svetsa aluminium på alla möjliga sätt. Man kan köra med mag, pinne och till och med gassvets.
Ok så om
Jag vill svetsa aluminium
Med en stål balk eller järnbalk vad använder jag då fortfsrande aluminium elektrod ?
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Ok så om
Jag vill svetsa aluminium
Med en stål balk eller järnbalk vad använder jag då fortfsrande aluminium elektrod ?
Nej, det går inte att svetsa stål mot aluminium.

Stål mot stål och aluminium mot aluminium.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
För att krångla till det hela en smula mer så används aluminium både som namnet på ett ämne och samlingsnamn för alla möjliga legeringar av samma ämne. Ska man svetsa aluminium så gäller det alltså att hitta tillsatsmaterial ("pinnar" i dagligt tal) som passar just den typen av aluminium.

MMA (pinnsvets alltså) är normalt inget förstahandsval för aluminium, men det funkar. Googla på svetspinne aluminium så får du förslag på ganska många olika pinnar.

Egentligen gäller det samma för stål - det finns stål med en massa olika egenskaper - men för de låglegerade stål och allmänna konstruktionsstål som man oftast svetsar i hemmafixarsammanhang så fungerar till exempel ESAB 48.00 utmärkt. Ska man ge sig på något mer exklusivt så gäller det att hålla koll på tillsatsmaterialet.

Stål och aluminium då? Det går inte alls. Tvärt om är de så obenägna att fastna ihop att det går utmärkt att använda aluminium som stöd, skydd och jiggar när man svetsar stål och tvärt om eftersom det inte fastnar alls. Orsaken står att finna i hur metallernas struktur ser ut på atomnivå och är normalt inget man behöver bry sig om när man svetsar.
 
  • Gilla
End och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Bättre än såhär vet jag ej om jag får...jag hade svårt o svetsa som fan..hade först på 90 amp...nix drog ner till 50 amp mycket bättre, nu sitter biten fast iaf men snyggt vet jag inte, jag har dock ej slipat så bra , plus så fick man svetsa ett par gånger o slipa emellan, vet ej hur det kan bli med färg över, jag tror det är enda lösningen för att få det snyggt hade tänkt o köra utan färg kanske men icke. Sen ok förstår att dom stål o alumgår ihop men har tänkt o ha en Skjutgrind i detta.. o då får jag hitta en skena även i Alu som ligger på bärhjulen..dock så märkte jag nu hur skört alu är..o det bockar sig lätt då kanske en 6 m grind på en alu skena ej är så bra!?!? Vad säger ni!!!!!???
 
  • Svetsad metallbit där aluminiumprofil förenas med stålplatta, synliga svetssömmar och ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsad metallbit med synliga svetsskarvar på en arbetsbänk, slipmärken och bakgrundsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsad aluminiumkonstruktion med synliga svetsskarvar och ojämnheter på ytbehandlingen på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
kristofer12345
Jag menar wow;) inte värre än industrigrind haha
 
  • Svartmålad metallkonstruktion på arbetsbänk med verktyg och julgran i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat svart metallstycke på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Bättre än såhär vet jag ej om jag får...jag hade svårt o svetsa som fan..hade först på 90 amp...nix drog ner till 50 amp mycket bättre, nu sitter biten fast iaf men snyggt vet jag inte, jag har dock ej slipat så bra , plus så fick man svetsa ett par gånger o slipa emellan, vet ej hur det kan bli med färg över, jag tror det är enda lösningen för att få det snyggt hade tänkt o köra utan färg kanske men icke. Sen ok förstår att dom stål o alumgår ihop men har tänkt o ha en Skjutgrind i detta.. o då får jag hitta en skena även i Alu som ligger på bärhjulen..dock så märkte jag nu hur skört alu är..o det bockar sig lätt då kanske en 6 m grind på en alu skena ej är så bra!?!? Vad säger ni!!!!!???
Alu o stål ej går ihop ska det stå!
 
Hur länge har du övat? Är det första försöket ska du vara nöjd.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Hur länge har du övat? Är det första försöket ska du vara nöjd, det är bara att börja om med nya bitar.
Övning ger färdighet.

Protte
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Hur länge har du övat? Är det första försöket ska du vara nöjd.
svårt att säga så mycket om svetsningen för den är ju bortslipad :)
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Bättre än såhär vet jag ej om jag får...jag hade svårt o svetsa som fan.
vad har du slipat med? ser rätt grovt ut i ytan.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, det går inte att svetsa stål mot aluminium.

Stål mot stål och aluminium mot aluminium.
Jag säger tvärt imot :) Det går att svetsa ihop aluminium med stål
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.