Hej forumet!
Håller på att bygga nytt badrum nere i källaren och det har uppstått ett litet problem.
Konstruktionen är platta på mark, alltså kallt och oisolerat.
Min första tanke var att gräva ut, isolera lägga värmegolv och gjuta en ny platta, men som det ser ut så går väggarna inte djupare än själva plattan vilket skulle kunna medföra risk för sättning av huset. Har läst att man kan gjuta "under" väggarna men ser detta som ett riskabelt och dyrt  arbete att utföra. Vet någon om man kan gräva ut själva mitten på golvet( där värmegolvet skulle vara) och alltså inte gräva längs kanterna. Jag har bifogat en liten teckning och det skulle i så fall vara tal om att gräva ut det röda området och lägga isolering/värmegolv där. Någon som vet om jag är fel på det eller finns det en möjlighet?
 
  • badrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enlig min mening är det för stor och osäker arbetsinsats för den lilla vinsten den ger. Skulle själv överdimensionera radiatorer/ handukstorkar och hålla 25 grader inne + mjuka tjocka tvättbara mattor som skyddar fotterna ;).
Men jag är nog bara gammalmodig och snäll mot min rygg ( inga utgrävningar). Hoppas du får svar från någon som har gjort det du planerar och tycker det var värt modan.
Lycka till!
gaia
 
tack för svaret! Jö det är helt klart en lösning. Bra att ha olika alternativ :)
 
Hur är takhöjden?

Min tanke är att istället för att gräva ut måste det finnas material att isolera med direkt på källargolvet. Du förlorar säkert ett antal centimetrar, men vill du ha värmeslingor i golvet kanske det är värt det?
 
RoTe
gaia skrev:
Enlig min mening är det för stor och osäker arbetsinsats för den lilla vinsten den ger. Skulle själv överdimensionera radiatorer/ handukstorkar och hålla 25 grader inne + mjuka tjocka tvättbara mattor som skyddar fotterna  ;).
Men jag är nog bara gammalmodig och snäll mot min rygg ( inga utgrävningar).  Hoppas du får svar från någon som har gjort det du planerar och tycker det var värt modan.
Lycka till!
gaia
Samt tvingas duscha med flipflops på? Det finns inget otrevligare än bara fötter mot källargolv...
 
RoTe skrev:
[quote author=gaia link=1142885478/0#1 date=1142965881]Enlig min mening är det för stor och osäker arbetsinsats för den lilla vinsten den ger. Skulle själv överdimensionera radiatorer/ handukstorkar och hålla 25 grader inne + mjuka tjocka tvättbara mattor som skyddar fotterna  ;).
Men jag är nog bara gammalmodig och snäll mot min rygg ( inga utgrävningar).  Hoppas du får svar från någon som har gjort det du planerar och tycker det var värt modan.
Lycka till!
gaia
Samt tvingas duscha med flipflops på? Det finns inget otrevligare än bara fötter mot källargolv...[/quote]

För min del uppfattar jag nog elräkningen som minst lika otrevlig som kalla fötter. Har ett badrum på 18kvm med direktel golvvärme (INTE min installation). Golvvärmen drar nu på vintern drygt 30 kWh/dygn :'(
Och då har vi ändå uppvärmd källare under. Jag vågar inte tänka på vad det skulle kosta med platta på mark.

Du gör som du vill med den saken, det är din elräkning. Ville bara varna dig...
 
rosvik7 skrev:
Hej forumet!
Håller på att bygga nytt badrum nere i källaren och det har uppstått ett litet problem.
Konstruktionen är platta på mark, alltså kallt och oisolerat.
Min första tanke var att gräva ut, isolera lägga värmegolv och gjuta en ny platta, men som det ser ut så går väggarna inte djupare än själva plattan vilket skulle kunna medföra risk för sättning av huset. Har läst att man kan gjuta "under" väggarna men ser detta som ett riskabelt och dyrt  arbete att utföra. Vet någon om man kan gräva ut själva mitten på golvet( där värmegolvet skulle vara) och alltså inte gräva längs kanterna. Jag har bifogat en liten teckning och det skulle i så fall vara tal om att gräva ut det röda området och lägga isolering/värmegolv där. Någon som vet om jag är fel på det eller finns det en möjlighet?
Sitter själv med nästan exakt samma bryderi. Enda skillnaden är att min platta ligger i markplan. Har ställt frågan här; http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2355.

Har nu kommit så långt att jag tänkte bila, gräva ut, isolera och gjuta. MEN. Vad tros om risken att det sätter sig. Har troligtvis en vot i ytterkanterna men vad händer om man gräver ut motfyllnaden ? Hur långt in från befintlig betongkant skall man hålla sig om man bilar och gräver ut ?


 
RoTe skrev:
[
Samt tvingas duscha med flipflops på? Det finns inget otrevligare än bara fötter mot källargolv...
OK då :). Golvärme i ett nytt hus skulle jag inte vilja vara utan. Men jag skulle  inte våga gräva i hörnan  och riskera sättningar i rosvik7 hus bara för att få golvet uppvärmt.
Det finns många säkrare sätt att få det varmt om fötterna ;). En av dom är att lyxa med teakträgolv .... till och med i duschen ... och ändå spara en del av dom pengar som grävning/värmegolv kommer slutligen att kosta. Eller lägga tunt elvärme under klinker utan utgrävningar och ta den smällen som kommer med elräkningen ;).

När luften i badrummet har 22 grader så har alla ytor inne ungefärr samma temperatur, till och med golvet. Det är beläggning/material som gör att man upplever tätta glasliknande ytor som kallare och porösa material som trä, mattor upplevs som varmare i direkt kontakt med huden trots att dom är inte alls varmare i verkligheten. Om man har råd kan man hålla högre temp i badrummet ( med vanliga radiatorer) så att klinkergolv känns inte så chockerande kallt.  
Har själv dusch i källaren och i själva duschen värms golvet snabbt av vatten som man duschar i. Utanför duschen ligger det en trätrall av något exotiskt trä .... saknar inte golvvärme som stannade i förra huset :).
Jag har inget emot golvvärme men tycker bara att man behover inte välja det mest riskabla alternativet när man moderniserar ett gammalt hus ;).
gaia
 
Hemmakatten
Om takhöjden tillåter kan man kanske bygga upp golvet inifrån. Jag tänker på Villa Varms golvkonstruktion där golvet byggs upp innanför ytterväggarna. De har bara en betongplatta, på den läggs platonmatta, 100mm isolering, golvvärme och sedan övergolv. Villa Varm har iofs en del isolering under betongplattan, men i detta fall kanske isolering ovanpå plattan är tillräckligt för att få ner driftkostnaden för golvvärme på en acceptabel nivå.

http://www.villavarm.se/docs/content/unikt_golv.shtml
 
Har idag snackat med en expert på en betongfirma och enligt honom så är valet solklart. Värmeslingorna kan läggas direkt på betongen och sedan flytspacklas in. Jobb och kostnad för bila-gräva-ur-alternativet kommer typ aldrig att betala sig. Det bildas tydligen en värmekudde under huset som läcker en aning men tillräckligt lite för att vara ok och inte orsaka några större värmeförluster.

Jag vill nog vedimera hans uppgifter men han bjöd in mig till hans hus där han, tror det eller ej, håll på med EXAKT denna typ av anläggning.

Det skulle vara så fantastiskt skönt om detta stämmer.

PM:a mig om kontakt med honom önskas.
 
Tubalkain, men försvinner inte en massa värme ner i plattan och går förlorad.
Isolerar haninte på något sätt??
 
Virri skrev:
Tubalkain, men  försvinner inte en massa värme ner i plattan och går förlorad.
Isolerar haninte på något sätt??

Nja, ett visst läckage blir det tydligen men det är så litet att en bila-gräva-gjuta-insats inte lönar sig.

Har idag även pratat med några ingenjörer som snackar om att det bildas som en värmekudde under huset.
 
RoTe
JNorback skrev:
[quote author=RoTe link=1142885478/0#4 date=1143594610][quote author=gaia link=1142885478/0#1 date=1142965881]Enlig min mening är det för stor och osäker arbetsinsats för den lilla vinsten den ger. Skulle själv överdimensionera radiatorer/ handukstorkar och hålla 25 grader inne + mjuka tjocka tvättbara mattor som skyddar fotterna  ;).
Men jag är nog bara gammalmodig och snäll mot min rygg ( inga utgrävningar).  Hoppas du får svar från någon som har gjort det du planerar och tycker det var värt modan.
Lycka till!
gaia
Samt tvingas duscha med flipflops på? Det finns inget otrevligare än bara fötter mot källargolv...[/quote]

För min del uppfattar jag nog elräkningen som minst lika otrevlig som kalla fötter. Har ett badrum på 18kvm med direktel golvvärme (INTE min installation). Golvvärmen drar nu på vintern drygt 30 kWh/dygn  :'(
Och då har vi ändå uppvärmd källare under. Jag vågar inte tänka på vad det skulle kosta med platta på mark.

Du gör som du vill med den saken, det är din elräkning. Ville bara varna dig...
[/quote]

Bergvärme löser det problemet.
 
RoTe skrev:
[quote author=JNorback link=1142885478/0#5 date=1143622532][quote author=RoTe link=1142885478/0#4 date=1143594610][quote author=gaia link=1142885478/0#1 date=1142965881]Enlig min mening är det för stor och osäker arbetsinsats för den lilla vinsten den ger. Skulle själv överdimensionera radiatorer/ handukstorkar och hålla 25 grader inne + mjuka tjocka tvättbara mattor som skyddar fotterna  ;).
Men jag är nog bara gammalmodig och snäll mot min rygg ( inga utgrävningar).  Hoppas du får svar från någon som har gjort det du planerar och tycker det var värt modan.
Lycka till!
gaia
Samt tvingas duscha med flipflops på? Det finns inget otrevligare än bara fötter mot källargolv...[/quote]

För min del uppfattar jag nog elräkningen som minst lika otrevlig som kalla fötter. Har ett badrum på 18kvm med direktel golvvärme (INTE min installation). Golvvärmen drar nu på vintern drygt 30 kWh/dygn  :'(
Och då har vi ändå uppvärmd källare under. Jag vågar inte tänka på vad det skulle kosta med platta på mark.

Du gör som du vill med den saken, det är din elräkning. Ville bara varna dig...
[/quote]

Bergvärme löser det problemet.[/quote]

Men kan det inte vara så att pannan inte räcker till och att man på grund av detta får en högre kostnad då det går åt tilläggsel ?

Jag HAR bergvärme och ligger på knappt 1 % tilläggsel. Om jag kompletterar med golvvärme i badrummet samt en större vv-tank för badkaret kommer väl elräkningen dra iväg, eller ?
 
Dr._SiC skrev:
Det är klart att det bildas en värmekudde under huset, men den är inte isolerande i sig. Värmen från golvet avgas till marken som kan anses ha oändlig massa, mao så avger man värme till marken hela tiden genom denna värmekudde.
Jo visst men enligt uppgift så är det initialt som som man tappar mest värme. När kudden är på plats så är det "bara" underhållsvärme som försvinner. Säger inte att det ÄR så, bara vad som sagts till mig.  

Träffar en kund imorgon som har kunskap om dett och som jag  hoppas skall ge svar på det hela.  
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.