Vi har idag bergvärmepumpen i tvättstugan som ligger mitt i källaren. Detta vill jag flytta till ett intillliggande rum där även inkommande vatten är. Tvättstugan ska givetvis oxå flyttas in i det andra rummet.
Hålen för bergvärmerören är dock i det centrala rummet och jag vill ju då flytta dessa oxå.
Är detta genomförbart och vad kan en sån grej kosta?
 
tompax
holetaker holetaker skrev:
Vi har idag bergvärmepumpen i tvättstugan som ligger mitt i källaren. Detta vill jag flytta till ett intillliggande rum där även inkommande vatten är. Tvättstugan ska givetvis oxå flyttas in i det andra rummet.
Hålen för bergvärmerören är dock i det centrala rummet och jag vill ju då flytta dessa oxå.
Är detta genomförbart och vad kan en sån grej kosta?
Ja, det är fullt genomförbart.

Kostnaden för detta får du räkna med som högre än inomhusinstallationsdelen av en nyinstallation av bergvärme. För dels måste allt plockas ner, och sedan skall allt upp igen. Vid en nyinstallation skall allt bara upp om där är rent sedan innan.

Om inkommande KB från borrhålet också skall flyttas, ja, då drar det iväg ytterligare, för då måste man ut och börja gräva. Om det nu var detta du menade med "hålen för bergvärmerören".

Det skall liksom tappas av lite brine ur KB kretsen och hela kittet. VB får väl också tömmas helt kan jag tänka mig eftersom du förmodligen inte har avstängningsventiler på utgående precis innan slingan drar ut i bostaden. Så ja, det är ett litet slitgöra det där, men fullt genomförbart, absolut.

Du får nog räkna med ett par, kanske 3 dagars arbete, kanske mer om det skall ut och grävas osv. Möjligen vill de i så fall ända bort till foderröret för att ansluta ny PEM-slang till locket, beroende på om det är lämpligt att ha en skarv eller inte under mark i ditt fall.

Jättesvårt att säga exakta priser utan att ha sett hela systemet, det kan egentligen bara din rörmokare göra via en offert. Och jag vill inte ens gissa på något ungefärligt :)
 
Att flytta maskinen och förlänga alla rör + el till angränsande rum 1-2 dagars jobb 15-25000? Ta in flera anbud/offerter.

Se till att installatörerna tänker på att det inte ska bli stomljud i fastigheten så att de använder flexslang genom vägg eventuellt.
 
Tack för svaren. Nu vet jag iaf att det är genomförbart.
Tanken är att använda dagens tvättstuga/undercentral samt ett annat angränsande rum till hemmabiosalong, så detta kommer gå under den budgeten :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.