Tjenare

Tänkte kolla om jag behövde rätta till mer efter min fantastiska snickare ...
Nu håller jag på med 2a strykningen målning och upptäcker när jag målar runt fönster att det är väldigt luftigt runt fönstren...
Så det jag undrar är behöver jag fixa till detta eller är det ok?

Så det är lister/foder som sitter runt fönster där det är öppet under svårt å förklara men se bilder, jag kan alltså stickar upp fingrarna bakom fodret och känna isoleringen .. det skall vara luft spalt men den känns lite väl tilltagen .. rum för insekter mm .. att bara krypa upp.. så ja vad säger ni ?

Den svartgula tejpen är för att skydda plåten när jag målar (var snickaren som satte dit).
 
  • Ett hörnfönster med öppna fodralister och synlig isolering, skyddad plåt med svartgul tejp vid målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som sticker in under fönsterfoder avslöjar stor glipa och exponerad isolering, skyddstejp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som avslöjar stort mellanrum bakom vit fönsterlist med svartgul tejp på fönsterblecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Vad det för foder som har satts upp?
Ser ju ut som hyvlat foder som används inomhus.
Det ser bedrövligt ut ser ju inte ens tätt ut vid blecket
Det är omöjligt att det är en riktig snickare som har gjort det jobbet.
Bara be personen göra om allt innan betalning.
 
Tack för kommenteraren men tyvärr så är det en snickare som hävdar att han är riktig snickare... har haft mycket problem med felaktigt monterade saker mm ..
Jag har haft en bra plåtslagare som har kollat på blecken och dom är visst ok då det är en plåt som går upp bakom också.

Jag räknar inte med att få någon hjälp av snickaren då han inte har hört av sig på flera månader och jag har inte gjort full betalning så därför försöker jag nu lösa det jag kan själv ..

Sen vad det är för foder, snickaren har försökt matcha det gamla som satt på huset som vi bytte ut .. så det kan jag inte svara på ..
 
J JensBjo skrev:
Tack för kommenteraren men tyvärr så är det en snickare som hävdar att han är riktig snickare... har haft mycket problem med felaktigt monterade saker mm ..
Jag har haft en bra plåtslagare som har kollat på blecken och dom är visst ok då det är en plåt som går upp bakom också.

Jag räknar inte med att få någon hjälp av snickaren då han inte har hört av sig på flera månader och jag har inte gjort full betalning så därför försöker jag nu lösa det jag kan själv ..

Sen vad det är för foder, snickaren har försökt matcha det gamla som satt på huset som vi bytte ut .. så det kan jag inte svara på ..
Hur ser det gamla fodren ut?
 
Om du får tag i snickaren kan du ju be han skrapa bort färgen från snörslåt, alltså kritan.
 
  • Gilla
Premolar
  • Laddar…
Tya Torpabe: om några kritstreck var det största problemen :) skulle jag vara nöjd .. nu står jag med fel med takpannor som inte är spikade på rätt sätt och 27 fönster som är felaktigt monterade ... Så då väljer jag mina strider .. så att säga ..

Men här kommer bild på dom gamla fönster med foder mm ..
Gamla slitna fönster med foder på en ljusblå trävägg, tecken på felaktig montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på ett grått trähus med ställningar, omonterade takpannor och flera gamla fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
FreQa
  • Laddar…
Så himla tråkigt. Lider med dig.
 
FreQa FreQa skrev:
Hur ser det gamla fodren ut?
Ok de var inte så långt ifrån men det är troligen ett foder på innerdörr/fönster.
Hoppas han gjort ett lika fint överstycke bara.
 
  • Gilla
spirou197
  • Laddar…
Ok, ser ju lite märkligt ut...har han gått bort sig helt för att ni bytt bröstningens avrinningsbräda till plåt? De gamla fodren avslutandes väl direkt mot den brädan, som nu har blivit en tum "tunnare". Borde väl ha dragits ner ganska tätt inpå plåten så hade det sett mindre konstigt ut, även om det fortfarande hade funnits en öppning kvar in mot karmen. Funktionsmässigt blir det aldrig helt tätt mot insekter etc i alla fall, så det skulle väl vara ett mindre bekymmer.

Fattar att detta känns oerhört motigt :confused:- jag skulle säga att eftersom ni ändå bytt ut fönstren och bröstningen spelar det mindre roll exakt hur fodren ser ut (Kröningen ovan varje fönster är väl kvar oförändrad gissar jag?) - i nuläget kan ni byta till vanliga släta om de behöver förlängas utan att det påverkar så mycket mer. Det är åtminstone enklare/billigare.
 
Jag är ingen snickare, men som det ser ut i min ögon så är det där väl ett estetiskt fel eftersom plåten sitter under ser det ju inte ut att vara någon fara med att fukt eller dylikt hittar in. Är det enbart ett estetiskt fel så är det bara du som bestämmer ifall det känns värt att lägga tid på att fixa det :)

Det jag däremot skulle göra om jag var er, eftersom det låter som att snickaren inte riktigt vet vad han pysslar med. Kan vara en idé att filma med värmekamera i vinter så att ni ser att det håller tätt som det ska.
 
  • Gilla
Premolar
  • Laddar…
Tycker allting ser konstigt ut. Är huset isolerat nåt eller varför sitter fönstren längre in? Sen ser ju plastramen/listverket runt fönstret lite märkligt ut. Varför glipar det där ner i vänsterhörnet?
Varför ser väggen under fönstret ut att vara en decimeter längre ut än övrig vägg?
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Tack alla för frågor och kommentarer....

För att förtydliga lite :) vi har fått det besiktigat av besiktningsman och det är mycket fel hittade, men detta är inget som han har påpekat, jag har även haft utomstående annan snickare att titta på flera saker.

Det har inte varit tätt då det inte har varit någon tätning på insidan då foder mm på insidan inte är på plats. Detta är något som jag håller på och åtgärdar nu så tätt skall det vara sen. Dock så är jag då lite orolig för skadedjur tar sig in i väggen kryp möss mm ..

Väggen är tilläggsisolerad med vind "papp" utanför isolering och sen läkt och brädor på (tror jag det kallas ingen snickare)

Vi har samma "kröning" över fönsterna, dom togs ner och skrapades slipades och målades igen.

Den nedre väggen är på samma nivå som resten .. är nog bara kamera vinkeln som gör att det ser konstigt ut ..

Att fönster sitter längre in var det någon anledning till som snickaren informerade mig om (jag minns inte vad kallras eller kanske stänk eller nåt jag vet inte)

Jag vet inte riktigt vad förlängning av foder skulle göra .. iom att panelen på väggen också bygger ut så i vilket fall så kommer det vara "öppet" bakom skulle jag gissa om jag inte har missförstått något ..
 
Jag skulle inte vara orolig för detta som målare tycker jag det är en fördel med luft mellan plåten och träet då kan man måla ordentligt under.Fönstersmygen är inte djup måste nog bli sådan med luftspalt bakom fasaden.
Det som är viktigt är att plåten går upp ordentligt under men det ser bra ut. Sätter man fodret mot plåten kommer det att ruttna.
 
Du skulle kunna vi peta upp stålull bakom panelen/fodret för att förhindra möss och getingar att ta sig in.
 
Tack igen för kommentarerna .. :) och skönt att du Bo som målare tror det är ok, vi har sett till att det finns luftspalt och så har vi isolerat och tätat extra på insidan så att det bör funka...

Angående stålull är det vanlig stålull då ? för rykten och förståsigpåare säger att möss tar sig igen om det mesta .. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.