Hej vänner!

Vi har en bänk med fyra ben. Alla ben har skruvar som fäster på bänkens underdel. Varav ett hål har en gänga som är slitet, och benet fäster inte. Vad har vi för alternativ? Vänligen se bild.

Tusen tack för hjälpen.
 
  • Närbild på bänkben med en utsliten gänga i hålet och en lösgängad skruv som inte fäster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ava & Emma Ava & Emma skrev:
Hej vänner!

Vi har en bänk med fyra ben. Alla ben har skruvar som fäster på bänkens underdel. Varav ett hål har en gänga som är slitet, och benet fäster inte. Vad har vi för alternativ? Vänligen se bild.

Tusen tack för hjälpen.
Ser ut att sitta en mutter där gängorna gett upp.

Jag skulle försökt att få bort muttern med våld och värme sedan limmat dit en ny.

Skulle kanske gå att fylla med epoxi/kemisk metall eller nåt och sätta ihop och hoppas på det bästa.

Helicoil?

/ATW
 
Kan du inte skruva ut skruven i benet lite längre.
Den ser väldigt kort ut. Eller pröva omvänt, ta loss skruven i benet, om det går, och skruva fast det i den slitna muttern.
 
Om det bara skall skrivas i och sedan sitta fast så kan ni testa loctite gängtätning.
 
A ArneTW skrev:
Ser ut att sitta en mutter där gängorna gett upp.

Jag skulle försökt att få bort muttern med våld och värme sedan limmat dit en ny.

Skulle kanske gå att fylla med epoxi/kemisk metall eller nåt och sätta ihop och hoppas på det bästa.

Helicoil?

/ATW
Tack för svar!
Ja precis, det är en mutter. Jag är rädd att förstöra bänken/benet med våld.
 
@chrille-gäddan Tack för svar! Ska kika.

@GoC Tack för Svar! Andra ben har längre skruv men de fäster inte heller.
 
En annan temporär lösning skulle kunna vara att dra på lite gängtejp för att se om muttergängan drar nåt alls.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
En annan temporär lösning skulle kunna vara att dra på lite gängtejp för att se om muttergängan drar nåt alls.

/ATW


Drog någa varv med gängtejp och lim! Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.