Vi kommer snart att börja anlägga en ny trädgård (håller på att bygga hus) och behöver tips på vad man kan ha för (snygga) avgränsare mellan rabatter och gräsmatta. Planerar att göra ganska mjuka, "böljande" rabatter, så kantiga plattor ät ingen hit. Det vore ju praktiskt att kunna köra gräsklipparen ända intill/över, för att slippa gå efter och ta kanterna. Såna där trästöd som finns på byggvaruhusen "halva pinnar på rulle" i olika höjder tycker jag känns lite ocharmiga på nåt sätt, men samtidigt vore det skönt med nånting som delar upp ytorna. Där vi bor idag har vi inget kantstöd, och gräset tenderar att växa in i rabatterna... (Är ingen alltför flitig rensare med andra ord...) Är det nån som har några tips???
 
Det går ju att kantskära rabatten så nån faktiskt kan behöver du inte då - men min erfarenhet av att klippa gräs med kantskurna rabatter är dåliga - hjulet på gräsklipparen tenderar att gå i rabatten och det blir inte bra klippt.

Så - sättt någon form av stenkantning. Liggande tegel, byasten, etc är väl bra. Kullersten ger dig igen problem med gräsklipparen.

Kantning som är högre har vi också provat - en planka helt enkelt. Man får gå efter med grästrimmern längs med kanten då. Det är samma problem med stolpe på rulle förstås, och med någon form av slipers också. Nedgrävd slipers kan ju vara trevlig. Det viktiga är att få en kant som gräsklipparen kan gå på och som gräset inte går över.

Mvh
/Angelven
 
Till böjda kanter funkar det bra med mindre stenar - tegel eller bya som Angelven föreslog eller smågatsten som jag har kört med.

Nackdelen är att gräs kommer att växa in i skarvarna och är jobbigt att få bort därifrån. Man kan kontra det med att sätta en sån där rak, grön plastkant som finns att köpa i trädgårdshandeln mellan stenarna och gräset. Man får gräva ner den så pass att den är tillräckligt lågt för att döljas av gräset men tillräckligt högt för att hindra gräsets rotutlöpare att tränga in.
 
Ja, det låter smart, kanske blir en sån lösning ändå...
Tack för tipset!
 
plattjärn som man svetsar på armeringsjärn som "stödben" borde ju också kunna fungera. kanske inte så lätta att få "att bölja" kanske men snyggt ändå.
 
Problemet med plattjärn, som f.ö. ger snygga kanter tycker jag, är att de är för smala för att köra gräsklipparhjulet på. Blir alltså litet samma effekt som kantskurna gräsmattor.

Finns det kanske platta stenar som är smalare på ena sidan än andra så att man kan ha "breda" sidan utåt och bilda en tätare skarv mot gräset. Ungefär som en del murstenar.
 
Läste om någon här på forumet som tipsade om att göra en "gång" mellan gräsmatta och rabatt med geotextil i botten och sedan barkflis som täckande. Detta skulle ju göra att det går att köra klipparen på kanten samtidigt som man slipper gräs som "rymmer" in i flis/rabatt.

Nu tror jag i o f s att det inlägg jag läste handlade om en bredare gång. Men denna teknik borde ju fungera även för sisådär en 20 cm remsa längs med rabattkanten.

Funkar det tror ni? Någon som har erfarenhet?
 
Menar du som ett "dike" med geotextil i botten och barkflis som fyllnad?
 
Hur/var får man tag i smågatsten om man inte behöver så mycket (inte ett ton alltså utan kanske 100 stenar)?
 
OlaF skrev:
Menar du som ett "dike" med geotextil i botten och barkflis som fyllnad?
Ja, jag menar ett grunt dike med geotextil, sedan kanske snad eller någon annat fyllnadsmaterial och så barkflis på toppen?

Vad säger ni om det?
 
Jag tror det blir svårt att köra gräsklipparen på fliset. Kanske kommer klipparen också virvla upp flis och "klippa" även det.
 
Vad tror ni om att foga mellan markstenarna med något vanligt murbruk? Det behöver ju inte "hålla" för något utan bara vara där för att hindra gräset från att krypa in i skarvarna. Även om det fryser sönder eller spricker av rörelser så kanske det är tillräckligt.
 
OlaF skrev:
Vad tror ni om att foga mellan markstenarna med något vanligt murbruk? Det behöver ju inte "hålla" för något utan bara vara där för att hindra gräset från att krypa in i skarvarna. Även om det fryser sönder eller spricker av rörelser så kanske det är tillräckligt.
Det går säkert men det låter bökigare än att t ex sätta en plastkant (osynligt) utanför stenarna.

När jag sätter rabattkanter med stenar brukar jag göra det med ett minimum av underarbete. Jag gräver en ränna djup som stenarnas höjd minus så mycket som jag vill att de ska sticka upp. Sedan har jag bara lite grus eller sand som avjämning och höjdjustering under stenarna. Det är inte bara för att jag är lat som jag gör det så simpelt utan också för att det ofta uppstår behov att justera höjden med tiden...grästorv bygger uppåt, man får tjälstigning i rabattjorden etc...och då är det inte så bra om stenarna är ihopmurade.
 
Låter som mycket bra anledninga att välja plastkant. Jag tror bara jag har sett "vågig" plastkant men ska kika noggrannare efter sådan där rak. Vi är nämligen precis också på väg att kanta en massa gräsmatta och rabatter.

Mindre arbete = bra :) Tack för tipzet Farzan.
 
co skrev:
Hur/var får man tag i smågatsten om man inte behöver så mycket (inte ett ton alltså utan kanske 100 stenar)?
Man kan köpa gatsten i styckevis.....jag tror att de kostar 3-4 kronor styck! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.