Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
optimum optimum skrev:
Man bryter in mot några rekommendationer. Men man kanske inte följer dem.
Lagar kan man bryta mot men inte rekommendationer.
Stor skillnad.
Skönt, -jag trodde nämligen de kunde sprida smittan, nu vet jag!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Svårt att tro med de hackiga kurvorna (lördagar/söndagar dös det inte i Sverige) som underlag.
Tråkigt att du fortfarande inte har förstått varför kurvan ser ut som den gör trots flera försök att förklara det för dig på en enkel nivå.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
De va crusing i helgen och en del fina bilar va ute.
Behöver de sanera däcken efteråt eller räcker de med vanlig biltvätt?
Tänkte om coronan kommit på vägbanan och däcket rullat igenom sådant.
Kanske behöver skura golvet i garaget också.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är inte heller expert. Men lite mer kunnig. Faktum är att vätskedropp definitivt kan vara ett problem för palliativa patienter. Om kroppen inte klarar att ta hand om det så blir det bara värre.

Att inte träffa en läkare är inte per automatik fel det heller. Inte sällan har man en sjuksköterska som har klart mer erfarenhet av patientgruppen att denne kan göra en bättre bedömning. Men det beror ju naturligtvis på vilka individer sköterska och läkare är. En läkare är alltid inblandad i beslutet oavsett.

Naturligtvis blir det fel ibland, men det blir inte per automatik rätt för att en läkare tittar på patienten.
Det har förts en diskussion bland intensivvårdsläkare om hur man ska hantera vätskebalansen hos covid-patienter. Normalt ska man hålla patienter med lunginflammation "torra", men för covid-patienter verkar det inte vara lika enkelt.
 
  • Gilla
patst577 och 6 till
  • Laddar…
D
F f91jsw skrev:
Det har förts en diskussion bland intensivvårdsläkare om hur man ska hantera vätskebalansen hos covid-patienter. Normalt ska man hålla patienter med lunginflammation "torra", men för covid-patienter verkar det inte vara lika enkelt.
Gillar sansade kommentarer som visar förståelse för att väldigt få saker är svarta eller vita. Detta är ett svårt område som kräver mycket erfarenhet innan man kan komma med värdefulla inlägg eller tips.
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Man bryter in mot några rekommendationer. Men man kanske inte följer dem.
Lagar kan man bryta mot men inte rekommendationer.
Stor skillnad.
Ska man leka språkpolis måste man se till att ha väldigt torrt på fötterna; det har du inte i det här fallet.

Hur ställer sig för övrigt danska rekommendationer mot svenska myndighetsrekommendationer? Är de lika skarpa?
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
connywesth connywesth skrev:
Det är inte jag som blandat ihop något, det var vad FHM framförde i TV-rutan 2020-05-20 genom sin representant Tegnell. Jag citerade Tegnell, så jag har inte blandat ihop något.Det var den andel som hade antikroppar mot Covid-19 i blodet, inte de som varit sjuka. Man kan få antikroppar utan att ha varit sjuk.
Man kan vara sjuk utan symtom men man får inte antikroppar utan att ha blivit smittad så att immunsystemet har dragits igång.

Nu vet jag inte vad Tegnell sa men så här skriver FHM på sin webbplats i alla fall:
Analyserna för vecka 18 (totalt 1 104 analyserade prover) visar som väntat störst andel positiva antikroppstester i Stockholm. Totalt 7,3 procent av de insamlade blodproverna från personer i Stockholm var positiva i antikroppsundersökningen, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/
så man får väl anta att det är vad FHM som myndighet anser. Alltså inte 20-25 % med antikroppar som du skrev att Tegnell hade sagt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
  • Överblick av en folksamling på en strand med många människor nära vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F f91jsw skrev:
Det har förts en diskussion bland intensivvårdsläkare om hur man ska hantera vätskebalansen hos covid-patienter. Normalt ska man hålla patienter med lunginflammation "torra", men för covid-patienter verkar det inte vara lika enkelt.
Jag pratade om palliativa patienter generellt. Inte covid-patienter.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är reproduktionstakten på ett virus?
Det är antalet personer som en smittad person i sin tur smittar. Man vill att det ska vara mindre än 1. Då minskar smittan i samhället över tid. I bästa fall är den nära noll, då dör smittan ut snabbt, men för ett så här smittsamt virus blir insatserna för stora. Sjukdomar som har ett normalt lågt R-värde, helt utan insatser, tenderar att vara dödliga på ett helt annat sätt. HIV/Aids tex hade ju 100% dödlighet från början, men inkubationstiden är minst 6 månader och man är sedan sjuk i flera år innan man dör. Den typen av virus vi har att göra med nu har ju ett betydligt snabbare förlopp och då är det helt naturligt att dödligheten är mycket lägre men R-talet är större.
 
T tanaris skrev:
Ska man leka språkpolis måste man se till att ha väldigt torrt på fötterna; det har du inte i det här fallet.

Hur ställer sig för övrigt danska rekommendationer mot svenska myndighetsrekommendationer? Är de lika skarpa?
Danskarna har samma rekommendation som vi, alltså max 1-2 timmar hemifrån. Och precis som hastighetsbegränsningar, parkeringsregler och en massa annat (som visserligen är lagar och inte rekommendationer) så upphör de inte att gälla för att du passerar en gräns. De ska alltså befinna sig max 1-2 timmar från SITT hem/sjukhus, inte 2 timmar från Malmö.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Man kan få antikroppar utan att ha varit sjuk.
Nej. Men man kan få det utan att ha haft symptom.
Dessutom finns det folk som är immuna utan att ha antikroppar efter vad det verkar.
 
P Pin skrev:
Är progersiv skrivfel för progressiv? Innan har du skrivit exponentiell. I ett inlägg var det linjärt. Hur är det egentligen?

Kan du inte bara lösa ekvationen y=ab^x med hjälp av dina värden istället?
Uppenbart är du intressarad av att förstå .

Det står med all tydlighet i beräkningen du dissat att den bygger på linjära antaganden till ett visst skede då det görs en skattning för att kompensera för en antagen exponentiellitet.

Jag frågar för tredje gången är du med på beräkningen så länge den är linjär mellan 50 och 95 år ?
 
mathiash77 skrev:
och jag svarade att DU gissade fel!
Jag la till och med en länk som bevis.


Så då har vi ju rätt ut det hela. Du gissade fel.
LOL :)
 
Redigerat:
En exponentiell funktion är linjär i funktionsteori. "Linjär" är en term som har olika betydelser i olika sammanhang i matematiken. Vill man otvetydigt framhålla att en funktion är en rak linje kan man kalla den "direkt proportionell".
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.